makelaar weigert opzeg autoverzekering

Christel Raes
Topic Starter

makelaar weigert opzeg autoverzekering

#1 , 01 dec 2014 16:03

Beste

ik mail u in verband met een probleem omtrent het opzeggen van onze autoverzekering.

De situatie is als volgt:

mijn man reed met een chevrolet cruze, ingeschreven op zijn naam, met zijn nummerplaat, maar de auto is verzekerd door zijn vader bij KBC, waarbij mijn man ingeschreven staat als courante bestuurder. (gezien zijn jonge leeftijd)

Mijn man kocht zonet een tweedehands lichte vracht aan, waardoor hij niet meer met de chevrolet zal rijden.

Ikzelf neem de auto over, zal deze op mijn naam laten inschrijven met behoud van nummerplaat omdat we gehuwd zijn en de wetgeving dit toelaat.
Mijn verzekeringsmaatschappij is Touring waar ik jarenlang als courante bestuurster ben ingeschreven en zo mijn bonus malus heb opgebouwd.

Nu wouden wij de huidige verzekering op de chevrolet opzeggen, aangezien deze op naam van mijn schoonvader staat (in zijn opdracht). Maar KBC weigert dit omdat de vooropzeg van 3 maand al verschreden is (vervaldatum is 24 januari 2015).
Dit betekent concreet dat de auto nog meer dan 1 jaar verzekerd zal blijven staan op naam van mijn schoonvader en de premie veel duurder is dan wat ik als offerte had gekregen bij Touring, waar trouwens meer dekking is.

We hadden ons nochtans geïnformeerd omtrent deze situatie en 2 andere makelaars hadden ons gezegd dat in deze situatie de polis ten allen tijden kan worden opgezegd, omdat er een wijziging is in verzekeringsnemer en hoofdbestuurder van de wagen. Dit omdat de wet ook de overdracht tussen gehuwden voorziet.

Bij KBC houden ze vast aan de opzegtermijn van 3 maand en stellen ze ons 2 mogelijkheden voor:
ofwel laat ik mij ook als courante bestuurder bij noteren bij de polis. Maar ik word eigenaar van de auto, en zal elke dag met de wagen rijden. Dan lijkt het mij niet opportuun om verzekerd te staan op verzekering van m'n schoonvader die tevens op een totaal ander adres woont. Dus ik wil volledig op mijn naam verzekerd worden aan de goede voorwaarden die ik gekregen had bij Touring.
ofwel stellen ze voor om de wagen opnieuw te laten keuren en zo een nieuwe nummerplaat aan te vragen, maar dan moet opnieuw DIV betaald worden en deze bedraagt voor de wagen +/- 900 euro. En dan kan de polis op de wagen overgezet worden op de camionette.

Nu staan we momenteel met 2 voertuigen op de oprit, waarvan 1 niet correct verzekerd en de andere wacht tot wanneer het eerste probleem is opgelost.

Wij willen gewoon correct, veilig en aan eerlijke prijs verzekerd zijn. We zitten nu echt met onze handen in het haar. Wat is de beste oplossing? En is KBC wel correct met het weigeren van de opzeg, waardoor we nog 1 jaar lang vastzitten aan de polis.

Alvast héél erg bedankt voor uw antwoord!
Met vriendelijke groeten
Christel Raes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 01 dec 2014 23:03

Contract lezen, en zien in welke gevallen je (voortijdig) kan opzeggen.

Persoonlijk snap ik niet waarom KBC nog klanten heeft, noch als bank, en helemaal niet als verzekeraar, maar soit ...

6501vicky

#3 , 02 dec 2014 10:58

Hopen dat ze hun prijzen in 2015 aanpassen; komt vaak voor en bij een tariefverhoging mag je onmiddellijk opzeggen...

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2014 11:32

Inderdaad, een blunder die ik bij de bewust bank al enkele keren heb meegemaakt. Eerst weken dwarsliggen over een opzegging, waarna ze dan doodleuk hun nieuwe prijs doorsturen.

Christel Raes
Topic Starter

#5 , 02 dec 2014 14:09

Idd, ik ben ook nooit KBC fan geweest. Nu nog minder.
Heb me verder geïnformeerd, en volgens assuralia kan ik wel opschorting vragen van de verzekering. Dus dit gaan we nu proberen en zien wat dat geeft.
Bedankt voor de reacties!

Sirkii

#6 , 03 dec 2014 19:45

Opschorten van verzekering kan niet want met de nummerplaat van de opgeschorte verzekering kan je de baan niet meer op zolang de opschorting loopt. Verzekeraars koppelen nu eenmaal,de polis aan een nummerplaat (incluis vervanging van een wegens onleesbaar te vervangen oude nummerplaat door een nieuw exemplaar)

Bekijk het anders: je hebt jarenlang via schoonpapa een gunstiger tarief gehad. Nu betaal je 1 jaar wat extra. Is het misschien voordeliger om 1 jaar de LV van je man op uw naam te verzekeren (en in te schrijven) en tegen de vervaldag eind 2015 de inschrijvingen te wisselen : de Cruze dan op uw naam bij T en uw man zijn LV bij de (nieuwe) verzekeraar van uw keuze.

Terug naar “Algemeen”