Bron: http://standaard.be/artikel/detail.aspx ... 120507_184" onclick="window.open(this.href);return false;Alex Trappeniers, die sinds 2009 de belangen van dj’s vertegenwoordigt via een feitelijke vereniging, noemt de licentie "achterhaald, contraproductief en belachelijk". Hij spreekt van ’schriklicenties’.
Het licentiesysteem onder het beheer van Sabam bestaat sinds 2007. Volgens Jérôme Van Win van Sabam kwam de regeling toen tegemoet aan een vraag uit de sector. "De wet op de auteursrechten laat het niet toe dat kopieën gebruikt worden buiten de thuiscontext. Maar de sector had goede argumenten om met kopieën te werken, zoals bijvoorbeeld het tegengaan van beschadiging of diefstal van hun originele muziekdragers", aldus Van Win.
Daarom is toen beslist met een betalend licentiesysteem te werken, waarbij ook gelden vloeien naar de platenfirma’s en de uitvoerende artiesten.
In 2011 verstrekte Sabam 1.320 dj-licenties voor een bedrag van 324.000 euro. In datzelfde jaar werd een veertigtal boetes uitgedeeld voor het niet beschikken over een geldige licentie.
In 2012 hebben tot nog toe 1.302 dj’s een licentie aangevraagd. Momenteel bedraagt de jaarlijkse bijdrage 275 euro.
Volgens Trappeniers is dat bedrag "er destijds totaal arbitrair" opgeplakt. Bovendien is het systeem volgens de advocaat en docent auteursrecht "achterhaald", aangezien veel dj’s tegenwoordig - vooral de professionele - in de praktijk werken met de originele downloads.
"Wie viseert die regeling dan?", vraagt Trappeniers, zelf dj, zich af.Hij vermoedt dat vooral de amateur-dj’s uit schrik de gevraagde vergoeding betalen. Tot slot is de licentie volgens de belangenverdediger "contraproductief", omdat het signaal gegeven wordt dat je er voor 275 euro "op los kan kopiëren".
Sabam verdedigt zich op de kritieken door te stellen dat er geen statistieken bijgehouden kunnen worden over wie professioneel of amateuristisch als dj werkt. "Wat wij vooral proberen te doen, is informeren" over de wettelijke bepalingen, klinkt het.
"Dat systeem kunnen opleggen is één zaak. Dat ook effectief opleggen is een andere zaak", repliceert Trappeniers.
Nog is het zoveelste bewijs dat SABAM niet met auteursrechten te maken heeft maar met auteursdiefstal en geld aftroggelarij.Seg kameraadschap,
Hoe zit het met de uitbetaling van mijn release in 2005? En die van 2010?
Want daar hoor ik ulle ni over, hé?
Kortom zolang ik de uitbetalingen niet gezien heb, moogt ge die dj licentie steken waar de zon niet schijnt.
Mvg,
Ondertekende
In feite heeft deze persoon gelijk, A en B vormen een dubbele betaling bij electronisch afhalen van muziek, C en D vormen een dubbele betaling... Beschikt SABAM over een procedure waarbij teveel betaalde bedragen door privépersonen kunnen teruggevorderd worden?1 keer extra betalen? Maar mannekes toch, ge betaalt VIER keer voor 't zelfde nummer.
A. Ge betaalt eerst bij de aankoop van uw nummerke
B. Ge betaalt een vergoeding op de CD, DVD of Harde schijf waarop ge de muziek gaat bijhouden.
C. De organisatie van het evenement betaalt nog eens voor het spelen van muziek
D. De DJ betaalt OOK nog eens voor het mogen spelen op een digitaal ssyteem of gebruik van legale copies.
Ik herhaal, voor 1 nummertje dat op een evenement wordt gespeeld IS VIER KEER BETAALD GEWEEST!!!!!! (waarvan 3 keer door de DJ)
Ik heb ooit (ten tijden van basta) een mailtje gestuurd waarin ik vroeg of het mogelijk was de taks op mijn CD's, USBs, ... terug te vorderen aangezien deze taks in het leve is geroepen met de veronderstelling dat de CDs en USBs dienen om illegale content te dragen, maar mijn content allemaal legaal aangeschaft is. Bij SABAM vielen ze uit de lucht en zoals gewoonlijk zijn de reacties nooit antwoorden maar een vraag in jou richting terug, waardoor ik uiteindelijk afgehaakt ben.Ik vind persoonlijk de opmerking van een lezer veel intrigerender en stof tot discussie:
In feite heeft deze persoon gelijk, A en B vormen een dubbele betaling bij electronisch afhalen van muziek, C en D vormen een dubbele betaling... Beschikt SABAM over een procedure waarbij teveel betaalde bedragen door privépersonen kunnen teruggevorderd worden?1 keer extra betalen? Maar mannekes toch, ge betaalt VIER keer voor 't zelfde nummer.
A. Ge betaalt eerst bij de aankoop van uw nummerke
B. Ge betaalt een vergoeding op de CD, DVD of Harde schijf waarop ge de muziek gaat bijhouden.
C. De organisatie van het evenement betaalt nog eens voor het spelen van muziek
D. De DJ betaalt OOK nog eens voor het mogen spelen op een digitaal ssyteem of gebruik van legale copies.
Ik herhaal, voor 1 nummertje dat op een evenement wordt gespeeld IS VIER KEER BETAALD GEWEEST!!!!!! (waarvan 3 keer door de DJ)
Hopelijk komt de auteursliga nu niet bij mij aankloppen voor een bijdrage vanwege het auteursrecht van die lezer...