Ja, maar dat krijg (ik toch alvast) makkelijker uitgelegd aan kids. "Zou je willen ruilen? Je mag hier altijd voorsteken. Maar je zit dan wel altijd in een rolstoel, ipv te kunnen gaan ravotten in de tuin, voetballen, fietsen etc."Ik moet bij deze hele discussie denken aan een ander pretpark waar bvb mindervaliden + begeleiders voorrang krijgen op andere gebruikers.
In dat geval dient aan de kinderen ook uitgelegd te worden waarom deze mensen 'voor' mogen kruipen. (en deze zorgen meestal voor meer hinder dan een voorsteekpas gelet op het langer moeten stilstaan van de attractie), en daar weet je ook niet hoeveel gebruikers er zo zijn...
Ik krijg aan kids toch beduidend gemakkelijker uitgelegd waarom de attractie even stilgelegd wordt voor iemand die minder mobiel is, dan te moeten uitleggen dat rijkeluiskindjes meer mogen omdat hun pa of ma toevallig financieel wat krachtiger is.De voorsteekpas geeft op deze manier aan diegenen die er voor willen betalen de mogelijkheid van inderdaad geen file te moeten volgen, zonder dat er wrevel bestaat over diegenen die anders wel voor mochten...
Ik vind trouwens je uitleg klopt en waarom zou je dit niet aan je kinderen kunnen vertellen?rijkeluiskindjes meer mogen omdat hun pa of ma toevallig financieel wat krachtiger is.
Maar kan net die ene dag dat hij met de kinderen zou kunnen gaan, helemaal niet naar Walibi, gezien het net die dag gereserveerd is voor de voorsteekpassers. Is dat dan beter? Aan de kinderen moeten uitleggen waarom ze helemáál niet mogen gaan?Dat lijkt me al een zinvollere aanpak. Wie de duurdere prijs er niet voor over heeft, of niet aankan, heeft er tijdens zijn bezoek geen hinder van.
Helemaal akkoord met Joeri_J. Met geld IS nu éénmaal alles mogelijk (afin, toch dingen zoals meer "privilèges" kopen). Zo zit de wereld in elkaar. Punt andere lijn. Kinderen mogen dit gerust beseffen. Ze moeten beseffen dat er kinderen zijn met veel meer geld, maar ze moeten ook beseffen dat er nog véél, erg veel meer kinderen zijn die zo goed als niets hebben. Ze moeten dus met andere woorden goed beseffen dat ze niet alles kunnen hebben, maar dat ze héél erg veel geluk hebben dat ze hier geboren zijn.Rare redenering .... Nu leren die rijkeluiskinderen dat met geld àlles mogelijk is. Mijn kinderen leren net dat ze niet mogen neerkijken op kindjes van ouders die het wat minder breed hebben.
Het systeem dat ik gezien heb in Disney, en bij de KMDA Zoo/Planckendael voor abonementshouders, bestaat er bij mijn weten in, dat diegenen die er in een hotel verblijven/diegenen met een abonement, een uur vroeger in mogen. En niet dat er dagen zijn die specifiek voor hen voorbehouden zijn.Maar kan net die ene dag dat hij met de kinderen zou kunnen gaan, helemaal niet naar Walibi, gezien het net die dag gereserveerd is voor de voorsteekpassers. Is dat dan beter? Aan de kinderen moeten uitleggen waarom ze helemáál niet mogen gaan?
Het staat u vrij om deze mateloze arrogantie van rijkeluitjes te blijven verdedigen. Wie zei er ooit weer dat geld vreselijk stinkt, maar wie er veel van heeft, ruikt het niet eens? Persoonlijk kom ik financieel niks te kort, maar ik zie daar hoegenaamd geen reden in om met dat geld anderen die het minder breed hebben opmerkelijk te benadelen.Helemaal akkoord met Joeri_J. Met geld IS nu éénmaal alles mogelijk (afin, toch dingen zoals meer "privilèges" kopen). Zo zit de wereld in elkaar. Punt andere lijn. Kinderen mogen dit gerust beseffen. Ze moeten beseffen dat er kinderen zijn met veel meer geld, maar ze moeten ook beseffen dat er nog véél, erg veel meer kinderen zijn die zo goed als niets hebben. Ze moeten dus met andere woorden goed beseffen dat ze niet alles kunnen hebben, maar dat ze héél erg veel geluk hebben dat ze hier geboren zijn.
Is dat het niveau van de gemiddelde pretparkbezoeker tegenwoordig? Mensen beledigen die 35€ will betalen om niet te moeten aanschuiven? Wat doen die idioten in het dagelijkse leven? Gaan de op het werk ook hun baas beledigen omdat hij met een duurdere wagen rijdt met meer comfort? Of als zij met het vliegtuig op reis gaan, gaan ze dan ook eerst even de 1e klas passagiers uitschelden omdat zij met beenruimte van de economy passagiers gaan lopen? Arm Vlaanderen... (en ik gebruik die uitdrukking echt niet graag.)Wie wél voor het extra ‘comfort’ in de portemonnee wil graaien, moet er ook de scheve blikken en de beledigingen bij nemen.
Verwijten? Ik doe hier een zinnige uiteenzetting over hoe die voorsteekpas een perfecte weerspiegeling is van het feit dat mensen (of continenten zoals Europa) met veel geld, sowieso andere mensen (of continenten zoals Arika, bepaalde delen van Azië) benadelen, en dat mensen in deze Westerse samenleving zouden moeten beseffen dat zij sowieso mensen in andere werelddelen benadelen, puur door hun Westerse levensstijl, en deze gedachte wordt gewoon verwijdert? Een kritische gedachte over onze eigen maatschappij wordt dus als verwijt gezien? Discussie closed voor mij dan, hoor...Kunnen we bij het onderwerp blijven en de verwijten laten rusten?
Vandebos
Topic ging over voorsteekpassen, dacht ik. Nu gaat het hier al over de ganse derdewereldproblematiek .... Hoe off-topic kun je gaan ? En mag ik verder héél sterk betwijfelen dat de voorsteekpas-gebruikers er zélf géén typisch Westerse levensstijl op nahouden en derhalve géén bewoners van voornoemde continenten benadelen ?Verwijten? Ik doe hier een zinnige uiteenzetting over hoe die voorsteekpas een perfecte weerspiegeling is van het feit dat mensen (of continenten zoals Europa) met veel geld, sowieso andere mensen (of continenten zoals Arika, bepaalde delen van Azië) benadelen, en dat mensen in deze Westerse samenleving zouden moeten beseffen dat zij sowieso mensen in andere werelddelen benadelen, puur door hun Westerse levensstijl, en deze gedachte wordt gewoon verwijdert? Een kritische gedachte over onze eigen maatschappij wordt dus als verwijt gezien? Discussie closed voor mij dan, hoor...
... als de spreekwoordelijke uil de benadeling van diegenen die er geen kunnen aanschaffen niet zienen wil. Inderdaad.Zoals ik al zei: verdere discussie in deze thread is nutteloos... Wat baten kaars en bril...
Naast een voordeelsysteem voor de enen, is en blijft het tezelfdertijd een dwaas nadeelsysteem voor de minder gegoeden. Wie dàt niet wil inzien, is diegene die ziende blind is. Point final.Mijn mening: Het voorsteekpas systeem is een voordeelsysteem zoals alle andere. Wie het argument "je benadeelt hiermee anderen" gebruikt is ziende blind. Wie meent voorsteekpassers dan ook nog uit te schelden, is naast ziende blind ook nog ongelofelijk dom. Point final.