Ouders kunnen voortaan familienaam baby kiezen

Dat ouders vrij de familienaam voor hun kindje kunnen kiezen is een goede zaak: eens of niet ?

eens
55%
12
oneens
45%
10

Totaal aantal stemmen: 22
Bart
Topic Starter
Beheerder
Juridisch actief: Ja

Ouders kunnen voortaan familienaam baby kiezen

#1 , 19 jul 2013 12:32

Uit De Standaard van 19/07/2013:
Binnenkort kan een baby de familienaam van de moeder of van allebei de ouders krijgen. Nu is dat doorgaans alleen de familienaam van de vader. De ministerraad keurt daarover een voorstel goed van minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD), meldt het VRT-radionieuws.

Het wetsontwerp van minister Turtelboom moet komaf maken met de eeuwenlange discriminatie van moeders. Voortaan zullen ouders vrij kunnen beslissen over de familienaam van hun kind: die van de vader, van de moeder of een combinatie van beide namen, zoals in Spanje.

Welke van de twee vooraan staat, zullen ze ook zelf kunnen uitmaken, berichtte Het Laatste Nieuws vorig weekend al. Daarmee belandt België in de groep Europese landen met de grootste vrijheid in naamkeuze. Zelfs in Nederland en Scandinavië zijn de regels nog strenger.

Als het gezin voor een bepaalde formule gekozen heeft bij de geboorte van het eerste kind, krijgen zusjes en broertjes automatisch dezelfde naam.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 jul 2013 14:16

Al heel lang tijd.

artemis

#3 , 19 jul 2013 14:26

Voor, maar hopelijk blijft het daar bij en wordt het niet zo ingewikkeld als in Portugal waar ze tot 4 familienamen hebben en gehuwde vrouwen tot 6.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2013 15:29

Voor stamboomonderzoek, mijn hobby, gewoon een NACHTMERRIE.

eylis

#5 , 19 jul 2013 15:50

zeg en kan dat dan misschien ook met terugwerkende?
Ik kan me indenken dat (één van) mijn kinderen dat wel fijn zou vinden.

Vandebos

#6 , 19 jul 2013 16:12

Waar teken ik?

Mariette

#7 , 19 jul 2013 16:21

Voor stamboomonderzoek, mijn hobby, gewoon een NACHTMERRIE.
Natuurlijk een nachtmerrie, maar tenminste correct.

Een stamboom die enkel de voorvaderen telt geeft in feite maar een fractie van de voorouders weer, want telkens wordt de voormoeder naar de vergetelheid gestuurd.

Alleen: ik heb het niet zo voor de keuzemogelijkheid mama of papa... ik denk dat gewoon verplicht BEIDE OUDERS de betere oplossing zou zijn, waardoor er ook geen discussie is.

Xastheron

#8 , 22 jul 2013 09:16

Verplicht beide ouders? Wordt leuk na enkele generaties:
Jansen en Verschoten krijgen een zoon, Jansen-Verschoten.
Deze trouwt met Vermeulen-Vermaelen.
Zij krijgen een kindje, Jansen-Verschoten-Vermeulen-Vermaelen. enzovoorts

Mariette

#9 , 22 jul 2013 13:20

Verplicht beide ouders? Wordt leuk na enkele generaties:
Jansen en Verschoten krijgen een zoon, Jansen-Verschoten.
Deze trouwt met Vermeulen-Vermaelen.
Zij krijgen een kindje, Jansen-Verschoten-Vermeulen-Vermaelen. enzovoorts
In Spanje en Portugal is het toch zo?

Normaliter geven de kinderen dat één van hun namen (gewoonlijk vader) door aan hun eigen kinderen.

Zo ben ik bevriend met een Spaans koppel, die twee kinderen hebben, en ondertussen heeft de zoon (lang volwassen) zo te zien de naam van zijn vader geschrapt. Ik vermoed dat er een haar in de boter zat na de echtscheiding van de ouders.

Oude Belg

#10 , 23 jul 2013 20:45

Maximum twee familienamen. Indien ouder 1 AB heet, en ouder 2 CD, wordt het dan A, B, C, D, AB, AC, AD, BA, BC, BD, CA, DA,CB of DB. Terugwerkende kracht : neen. Indien al een keer gekozen is (kind 1, geldt die keuze voor alle volgende kinderen. Bij een nieuw huwelijk begin je uiteraard weer vanaf 0.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki

#11 , 23 jul 2013 23:50

Indien ouder 1 AB heet, en ouder 2 CD, wordt het dan A, B, C, D, AB, AC, AD, BA, BC, BD, CA, DA,CB of DB.
CD en DC vergeten...

scorpioen

#12 , 24 jul 2013 00:00

AB BA CD en DC kunnen niet. Een ouder kan maar één naam doorgeven.

Oude Belg

#13 , 24 jul 2013 09:14

Jullie hebben, uiteraard, beiden gelijk. Haastige spoed is zelden goed. :oops:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ezen.dhtml
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tsunami

#14 , 25 jul 2013 12:43

Werkt dit ook retrospectief? Door familiale zaken (ik ga hier liever niet in detail) had ik altijd al liever de naam van mijn moeder gehad.

Is dit besluit terecht? Natuurlijk. IN feite is dit nog restrictief. Een naam is voor het leven en een identificatie, dus in feite zou men eens de leeftijd van meerderjarigheid bereikt ieder moeten de kans geven 1x zijn naam te veranderen in wat hij ZELF wil. Klinkt misschien vergaand maar in het UK bijvoorbeeld kan je simpelweg met een "deed poll" (een briefje aan lokale overheid) voornaam en achternaam veranderen zonder enige bureaucratische procedure. Diverse Britse artiesten hebben hun naam op die manier legaal veranderd naar hun artiestennaam.

scorpioen

#15 , 25 jul 2013 12:55

De nieuwe regeling zou maar van toepassing zijn voor kinderen die geboren worden na de inwerkingtreding van de wet en op voorwaarde dat de ouders nog geen kinderen hebben.

Terug naar “Actuele Thema's”