voorsteekpas

Turaki

Re: voorsteekpas

#16 , 12 jun 2013 14:09

is dit geen oneerlijke handelspraktijk want de rechten van mijn inkomkaart wordt eenzijdig ingekort
Dit argument gaat alleen op als u reeds uw kaarten heeft gekocht, of als u een abonnement heeft. In alle andere gevallen moet u uw toegangsbewijs nog kopen, en kan u op basis van de voorwaarden beslissen dit wel of niet te doen.

Als u nu al wel over een toegangsbewijs beschikt, zal u moeten bewijzen dat dit voor u een eenzijdige wijziging van de voorwaarden is. Maw, u moet bewijzen dat de wachttijd voor u hierdoor significant langer geworden is. En met maximaal 500 van deze passen op pakweg 10000 bezoekers, zal u hier niet zo veel van merken (buiten wat frustratie omdat er weer iemand mag voorsteken), en zal de bijkomende wachttijd niet voldoende langer worden om significant te zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#17 , 12 jun 2013 14:22

De voorsteekpas-gebruikers zullen zich hoogst waarschijnlijk ook wel aan bepaalde regels moeten houden. Dat een klas speedypassers constant een atractie doet, zal waarschijnlijk wel vermeden worden door regels in te voeren. Het systeem zal uiteraard eerst kinderziektes hebben, maar kan uiteindelijk even duidelijk worden voor iedereen, zoals de staan en zitplaatsen bij een concert.
Die vergelijking, slaat nergens op. Wie betaalt voor staanplaatsen, zal hoegenaamd niet minder/slechter kunnen genieten van dat concert naarmate er méér of minder concertgangers zitplaatsen boeken. Wie echter geen fast pass aanschaft, kan idd wel veel langer moeten wachten (en daardoor uiteindelijk minder attracties kunnen genieten), naarmate er meer rijkeren zijn die zich de luxe van zo'n fast pass kunnen permitteren.
ja dat systeem ...

Maar er is ook dacht ik nog een ticketsysteem dat alleen kan geboekt worden in combinatie met de duurdere disneyhotels en waarmee je dus gewoon voorrang krijgt op alle attracties die uitgerust zijn met de tweede wachtrij ...

Je kan je anders wel inbeelden dat er daar wel vraag naar is (en in grotere aantallen) ... je kan immers hotelkosten ed uitsparen door dergelijke luxetickets aan te kopen en zo mogelijks uw verblijf inkorten ... ( wat ze dus proberen tegen te gaan door de koppeling aan de hotelreservaties)

k.b.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 jun 2013 16:19

Die vergelijking, slaat nergens op. Wie betaalt voor staanplaatsen, zal hoegenaamd niet minder/slechter kunnen genieten van dat concert naarmate er méér of minder concertgangers zitplaatsen boeken.
Neen, EXACT dezelfde vergelijking:
1. Stel dat in het sportpaleis de zitplaatsen zouden vervangen worden door hetzelfde aantal staanplaatsen, dan zou iedere toeschouwer veel meer plaats hebben, dus het probleem van overvol middenplein zou opgelost zijn, met meer confort voor de middenpleiners tot gevolg.
2. Langs de andere kant: de voorsteekpassen zullen beperkt zijn per dag, dus diegenen ZONDER voorsteekpas weten ook EXACT het aantal "voorsteekplaatsen" die uitgedeeld zijn.

Dus met andere woorden: concertbezoeker (= pretparkbezoeker) met een staanplaats (= gewoon ticket) weet perfect dat hij wat minder ruimte heeft (= dat hij wat langer moet wachten) omdat er 5000 zitplaatsen (= 500 voorsteekpassen) voor het concert (= voor die dag) verkocht zijn. EXACT hetzelfde dus.

Zonet nog gevonden: http://eoswetenschap.eu/artikel/de-wisk ... walibi-pas" onclick="window.open(this.href);return false;

Let daar vooral op de zinsnede:
Klanten met prioriteit moeten dus amper nog wachten, ten koste van klanten zonder prioriteit. Als het aandeel van klanten met prioriteit beperkt blijft (bijvoorbeeld 10%), dan is dit niet meteen een probleem voor de ‘gewone’ bezoekers.
Gezien de pasjes beperkt zouden worden tot 500 per dag, op een totaal van pakweg 10.000 bezoekers (of 5%) zal dit wel meevallen, zeker?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

lohabra

#19 , 12 jun 2013 17:18

Vergelijking gaat niet op.

Wie betaalt voor een staanplaats, weet op voorhand exact hoeveel plaats hij heeft. Bij de meeste evenementen, kan je op voorhand perfect zien waar je plats gelegen is, en welk zicht je zult hebben op het evenement. Wie niet betaalt voor een voorsteekpas, weet op voorhand niet hoeveel voorsteekpassen er die dag verkocht zijn, noch hoeveel voorsteekpassen er die bewuste attractie zullen bezoeken op het ogenblik dat hij die bewuste attractie wil nemen. HE-MELS-BREED verschil.

En de 501e heeft dan ook weer pech, want kan dat systeem nooit kopen? Dat Walibi dan idd maar toegeeft dat ze geld geroken hebben. Ik ben er nooit geweest, en nu met zo'n flauwekul, zal ik er zeker ook nooit naartoe gaan.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

scorpioen

#20 , 12 jun 2013 19:21

Er is m.i. wel degelijk een verschil met andere prioriteiten zoals eerste klas in de trein, een zitplaats i.p.v. een staanplaats enz ...

Bij deze pas krijg je immers een voordeel ten koste van de anderen. Je neemt tijd af van de anderen, die iets langer moeten wachten, om zelf een voordeel te krijgen.

Iemand met een voorsteekpas krijgt het recht om, als het mijn beurt is om op een attractie te gaan, plots naar mij toe te komen en te zeggen: jij bent een lagere klasse, nu moet je hier even wachten, ik ga voor. Hij krijgt het recht mij te verplichten iets te doen.

Gaan we straks aanvaarden dat de dokter of tandarts de wachtzaal binnenkomt en zegt: wie betaalt het meest, die mag nu als eerste komen. Of dat als we in de rij staan aan de kassa plots iemand afkomt met een pasje: ik heb voor dit pasje betaald, ik mag voorkruipen en moet niet in de rij staan.

boemerang

#21 , 12 jun 2013 22:14

Effe wat persoonlijke ervaringen neerschrijven.
In 2011 heb ik samen met een vriend Universal Studios en Disneland bezocht in Californië.
Voor Universal kon je een VIP ticket kopen wat hetzelfde principe was als wat Walibi wil invoeren.
Het ging hier om een toeslag en niet een verdubbeling van prijs (de basisprijs was zowiezo al duur en een vergelijking met walibi wordt dan al lachwekkend).
De organisatie was als volgt: ofwel een dubbele rij ofwel indien dit niet praktisch kon worden georganiseerd en niet te moeten beginnen voorbijsteken werd er een ingang voorzien via de coulissen.
Bij een show waren er gereserveerde plaatsen, de mensen met een gewoon ticket waren onderworpen aan een first come, best seating policy.
De vip rijen waren effectief minder lang.
Wat het instappen bij attracties betreft, mja sommige personeelsleden namen van beide rijen bezoekers anderen durfden wel eens eerst een hele boel vip's nemen.
Tuurlijk sommige attracties hebben een high turn over, het langere wachten voor de gewone rij bleef waarschijnlijk beperkt tot minuten.
Zou ik dit in de toekomst nog doen? Absoluut, zolang de prijs redelijk blijft en dan vooral ook verantwoord door het feit dat ik maar een once in a lifetime bezoek doe.

De volgende dagen was Disneyland aan de beurt, was ook al duur wegens een two-day ticket voor de twee parken daar te kunnen bezoeken.
Geen idee of er daar een VIP systeem voor betaling was.
Langste aanschuiven voor een attractie was maar liefst meer dan 90 minuten voor de vernieuwde star tours (die bovendien slechter is dan de oude lol).
Daarna stomweg het principe opnieuw ondekt van de fast pass (Disneyland Parijs gebruikt dit ook al zeer lang).
Je moet dus fysiek bij de attractie een ticket gaan ophalen, hetwelke voorziet in een tijdslot waarbinnen je ook toegang krijgt tot een andere wachtrij die minder lang is.
Dan zijn we ook die maar beginnen gebruiken.

Het zou inderdaad triestig zijn moest onze maatschappij evolueren naar waar dat dergelijke systemen als de regel zouden gelden.
Er moet toch ook wel nog een verschil worden gemaakt tussen de privé sector en de publieke sector.
De commotie die is ontstaan omtrent Walibi is echter wel lachwekkend.
De kritiek kwam immers nogal snel vanuit politieke hoek en ik vraag mij dan ook echt af of dat deze mensen zouden verzaken aan hun prioritaire boarding die gepaard gaat met hun business vliegtuigtickets voor de zoveelste handelsmissie.
Of ofdat zij een latere vlucht zouden nemen moest hun vliegtuig motorproblemen krijgen (oh hallo prins Filip).

Xastheron

#22 , 13 jun 2013 12:35

Even wat cru, maar:
- Walibi is een privé-onderneming.
- Walibi bepaalt onder welke voorwaarden (en tegen welke prijzen) u gebruik mag maken van de attracties.
- Door een ticket (of een bepaald type ticket) te kopen, verklaart u zich akkoord met deze voorwaarden.

Dus, kortweg: niet akkoord? Koop geen ticket.

Vergelijkingen doortrekken naar "de maatschappij van tegenwoordig" lijkt mij weinig zinvol, vooral wanneer de mensen die vurig het pro- of contra- kamp vertegenwoordigen vaak ook zich schuldig maken aan datgene dat ze klaarblijkelijk niet kunnen aanzien.

Had Walibi nu onder een staatsbedrijf of iets dergelijks gestaan, dàn pas mag men er politici (of politiek geïnspireerde "experten") bij gaan halen. Nu is het gewoon bladvulling en vulling van de zendtijd. Een beetje staan roepen en tieren over een peuleschil, wanneer de structurele problemen weer eens even aan de kant gezet kunnen worden.

Wat is het toch jammer dat de modale mens zo makkelijk afgeleid is...

mava105

#23 , 13 jun 2013 12:38

Voor 4 € kan je bij Ryanair ook een pas kopen die je het recht geeft voor alle anderen in te stappen., en zo een goed plaatsje te bemachtigen, zonder drummen.

Turaki

#24 , 13 jun 2013 12:44

Voor 4 € kan je bij Ryanair ook een pas kopen die je het recht geeft voor alle anderen in te stappen., en zo een goed plaatsje te bemachtigen, zonder drummen.
Dit wordt eigenlijk door de luchthaven aangeboden (Priority Lane), dus voor alle maatschappijen die vanaf Charleroi vliegen.

de reden
Topic Starter

#25 , 14 jun 2013 12:56

is dit geen oneerlijke handelspraktijk want de rechten van mijn inkomkaart wordt eenzijdig ingekort
Dit argument gaat alleen op als u reeds uw kaarten heeft gekocht, of als u een abonnement heeft. In alle andere gevallen moet u uw toegangsbewijs nog kopen, en kan u op basis van de voorwaarden beslissen dit wel of niet te doen.
ik koop mijn inkom kaarten bij de post , waar staat die voorwaarde bij de post vermeld ?

de beginselen van het europees overeenkomstenrecht zegt , een partij kan de nietigheid inroepen voor een niet afzonderlijk onderhandelde bepaling

hetzelfde zou zijn ;
je koopt in de supermrkt 3 kilo appelsienen betaald aan de kassa 6€ en achter u komt iemand en die betaald 10€ voor ook voor zo'n 3 kilo appelsienen en u moet 2 appelsienen aan die klant afgeven nadat u reeds voor uw 3 kilo appelsienen hebt betaald
wat heb ik te maken met wat ****i overeenkomt met andere klanten als er geen melding word gemaakt op mijn inkomkaart die ik aankoop bij de post

en nu graag eens een juridisch onderbouwd antwoord
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21

#26 , 14 jun 2013 13:15

Vergelijking gaat niet op.

Wie betaalt voor een staanplaats, weet op voorhand exact hoeveel plaats hij heeft.
??? Heb je al een aantal verschillende optredens op het middenplein van het sportpaleis meegemaakt? Hoeveel plaats je hebt is zéééééééér verschillende van voorstelling tot voorstelling en helemaal niet te voorspellen.

Het effect van 500 voorsteekpasjes op de aanschuiftijden is véél beter te voorspellen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21

#27 , 14 jun 2013 13:19

Er is m.i. wel degelijk een verschil met andere prioriteiten zoals eerste klas in de trein, een zitplaats i.p.v. een staanplaats enz ...

Bij deze pas krijg je immers een voordeel ten koste van de anderen. Je neemt tijd af van de anderen, die iets langer moeten wachten, om zelf een voordeel te krijgen.
Heh? Mensen, staan jullie nog wel in de realiteit? Ik raad je aan om in de spits eens een drukke trein te nemen: mensen in tweede klas moeten héél de rit staan, terwijl in eerste klas plaatsen over zijn! En neen, 1e klas wordt niet dikwijls gedeklasseerd! Die paar 1e klas reizigers nemen 2 wagons plaats af en zorgen dat 2e klas reizigers in plaats van een zitplaats te hebben, moeten blijven rechtstaan. 1e klas in de trein niet ten koste van 2e klas reizigers? Get real! Ieder voordeel voor een ander, betekent bij definitie een nadeel voor iemand anders.

Bart
Beheerder
Juridisch actief: Ja

#28 , 14 jun 2013 13:22

Een interessante blogtekst over de Speedy-pass las ik hier: http://www.economieblog.be/wordpress/de ... ede-leven/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lanox

#29 , 14 jun 2013 14:37

Heb je al een aantal verschillende optredens op het middenplein van het sportpaleis meegemaakt? Hoeveel plaats je hebt is zéééééééér verschillende van voorstelling tot voorstelling en helemaal niet te voorspellen.
Tom, je mist het punt. De beleving van iemand die een staanplaats heeft op het middenplein komt overeen met iemand die in Walibi een gewoon kaartje koopt. Hoe meer lotgenoten je hebt, hoe slechter je beleving wordt.
Iemand die op het middenplein staat heeft echter totaal geen last van hoeveel mensen er extra betaald hebben voor een zitplaats.

Zoals hier nu al enkele keren aangehaald wordt, de service die geboden wordt met de Speedypass tast het comfort/service van de gewone klant aan en dit is iets wat in andere sectoren niet gebeurt.

Gebruiker21

#30 , 14 jun 2013 14:54

Zoals hier nu al enkele keren aangehaald wordt, de service die geboden wordt met de Speedypass tast het comfort/service van de gewone klant aan en dit is iets wat in andere sectoren niet gebeurt.
Lees mijn vorige bericht eens: voordeel voor de één, betekent AUTOMATISCH nadeel voor de andere. ALTIJD. In het geval van 1e klas in de trein: dit gaat ten koste van het aantal plaatsen voor 2e klas passagiers. Schaf 1e klas af en 2e klas passagiers hebben meer kans op een zitplaats in de spitsuren.

Idem met staanplaatsen: schaf de zitplaatsen af (maak er hetzelfde aantal staanplaatsen van) en je zal meer ruimte hebben voor iedereen.

Nogmaals: een voordeel voor iemand, wordt steeds gecompenseerd door een stukje nadeel voor één of meerdere anderen. Dit is een wetmatigheid, net als de zwaartekracht. Geef mij één voorbeeld waar dit niet zo is.

Verder: wat een gezaag over een pasje, zeg. Niemand wordt verplicht om het te kopen, of om nog naar Walibi te gaan, net zoals niemand verplicht wordt een 1e klas ticket op de trein te kopen, of de trein te nemen.

Terug naar “Actuele Thema's”