Basta - SABAM onder vuur

EvilFreD

Re: Basta - SABAM onder vuur

#61 , 27 jan 2011 18:47

Familiekring blijkt dan toch wat ruimer te interpreteren te zijn:
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=G58OI9UV" onclick="window.open(this.href);return false;
Gratis muziek op kleine werkplaats

Vier garagehouders vormen ,,een familie'', die geen auteursrechten betaalt. Zo luidt het opmerkelijke arrest van het Hof van Cassatie.
Beschouwt u uw collega's op het werk ook als familieleden, met wie u een intieme band hebt? Dan valt u volgens het Hof van Cassatie onder de definitie van de familiekring, die naar radiomuziek mag luisteren zonder auteursrechten te betalen.

Het hoogste rechtscollege sprak zich uit over de vraag of de werkgever van vier mecaniciens auteursrechten moet betalen, voor de deuntjes die in zijn atelier uit een radio schalden.

De vrederechter van Mechelen vond al van niet. De vier garagehouders werken sinds jaar en dag met elkaar samen, zodat ze als een familie kunnen beschouwd worden. En muziek die gratis in familieverband wordt gespeeld, daarop zijn geen auteursrechten verschuldigd.

De controleur van Sabam kon bijvoorbeeld niet vaststellen dat de radio tot in de showroom van de garage te horen was.

Het arrest van Cassatie van 26 januari heeft belang voor andere werkplaatsen waar werknemers naar muziek luisteren. Toch mogen muziekliefhebbers niet te vroeg juichen. Plaatsen die toegankelijk zijn voor het publiek, vallen niet onder de familiekring. Zo moeten volgens Cassatie auteursrechten worden betaald voor muziek die weerklinkt in de wachtkamer van een (tand)arts, in een winkel of warenhuis, en in een horecazaak.

Intieme sfeer

Het is ook weinig waarschijnlijk dat een groot assemblagebedrijf van auto's waar honderden mensen werken, geen vergoeding aan Sabam verschuldigd is. In dat geval kan met niet spreken van een intieme sfeer. Een werkgever die een feestje gaf voor 23 collega's, moest bijvoorbeeld betalen.

De bewoners van een rusthuis daarentegen kunnen wel gezien worden als een familie. Het moet, samengevat, gaan om een relatief kleine groep, waarvan de leden een lange werk- of persoonlijke relatie met elkaar hebben.

Marcel Heymans, van de Belgische muziekindustrie (Ifpi), zegt ,,emotioneel begrip te kunnen opbrengen voor de uitspraak, maar het maakt er de discussie over wat is de familiekring alleen maar moeilijker op''. ,,Ook bijvoorbeeld de scouts kennen mekaar intiem. Moeten zij dan ook geen auteursrechten betalen als ze in hun lokaal naar muziek luisteren? En wat als ze een privé-feestje houden? Waar achterpoortjes bestaan, zullen mensen die gebruiken. Deze uitspraak maakt de zaken er niet eenvoudiger op.''
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#62 , 27 jan 2011 21:51

De relevantie is misschien miniem, maar hypocriet zijn mag ook niet: maar stel dat de 50 bejaarden waar nonkel Tuur verblijft een advocaat aanstellen om de 3jarige Kimberly de kleindochter van Tuur elke week 2 uur naar zijn grootvader (of bejaardetehuis) te laten komen. Het is een cadeau voor Tuur of van zijn gezaag vanaf te zijn want de contacten tussen Tuur en Kimberly zijn sinds de echtscheiding van zijn kind verbroken. Benieuwd of familie dezelfde betekenis blijft houden voor cassatie...

Maar goed, moeten we hier nu zelf definities van "privé- familiefeest etc" gaan fabriceren? Dit is zo voor interpretatie vatbaar dat men op de duur toch op rechtspraak moet terugvallen wat de juridische interpretatie is.
Langs de andere kant gaat het hier om big bissines waarbij succesvolle artisten supperrijk zijn geworden.
Wat hier ook kan besproken worden is de billijke vergoeding. Wat is de billijke vergoedig die je moet bijdrage van een verjaardagsfeestje samen met wat familie en kennissen waarbij ergens in de keuken een radio staat te spelen?

Als een organisatie die auteurs vertegenwoordigd daar hun geld willen gaan halen dan halen ze de media zonder baste. De vraag hoe en waar de auteurs wel aan hun centen kunnen geraken is daarmee ook niet helemaal opgelost.

RR

EvilFreD

#63 , 27 jan 2011 22:28

Het favoriete speeltje van rechters en vooral advocaten. Wazige termen en grijze zones.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

WP002

#64 , 27 jan 2011 22:40

mag je deze zelf beluisteren, of in familiale kring.

Overigens daarbij een bedenking: wat is dat, familiale kring? Je kan daar toch geen getal op plakken? In de uitzending van Basta! sprak iemand van Sabam over vijf personen. Mijn nonkel en tante hebben zes kinderen, drie schoonkinderen en een stuk of 10 kleinkinderen. Als daar dus een cd van Kabouter Plop in de CD-speler wordt gedraaid, dan mag er iemand van Sabam komen? Anderzijds, ik nodig een vriend uit bij mij thuis en zet een cd'tje op, we zijn dus op dat moment maar met 3 in huis. Echter, de vriend is compleet geen verwant van mij. Moet ik dan betalen?

Ik denk dat dit voor juridisch zodanige interpretaties vatbaar is dat de wet toch eerder moet hervormd worden in de zin dat het commercieel winstoogmerk meer van belang moet worden. Ik verdien er geen euro aan als er een vriend langskomt en ik een CD speel, ik verdien er evenmin mee als ik tien vrienden uitnodig. Als ik voor mijn verjaardagsfeestje een café afhuur en ik laat vijftig vrienden komen - gegeven dat het géén openbaar evenement is en dat niet zomaar iedereen binnen mag - is het volgens mij nog steeds zonder winstoogmerk en zou ik gewoon muziek moeten kunnen laten spelen. Vanaf het ogenblik dat ik echter 1 euro inkom vraag, stap ik over de lijn en ben ik - wat ik niet abnormaal vind - auteursrecht verschuldigd.

Is deze redenering juridisch-technisch aanvaardbaar?

EvilFreD

#65 , 27 jan 2011 22:54

En als ik nu eens aangeef dat we allemaal tot de FAMILIE van Hominidae behoren?
Dan kan ik iedereen uitnodigen op mijn gratis fuif.

roderidder

#66 , 27 jan 2011 23:32

Het favoriete speeltje van rechters en vooral advocaten. Wazige termen en grijze zones.
Inzicht en billijkheid leidt tot gerechtigheid

Maar die gedachte wordt niet altijd gedragen binnen de muren van justitie.

RR

ganapathi tantra

#67 , 28 jan 2011 00:29

velen zijn niet eens in staat om via gerechtigheid tot inzicht te komen dus wat wil je ?
Op mijn vijftig begin ik toch serieus te twijfelen of mensen die te lang in dergelijk "intelligent" milieu zitten
nog enige mogelijkheid tot empathie bezitten.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Redrum

#68 , 28 jan 2011 09:45

Om toch maar de objectiviteit van één en ander te betrachten en in ieder geval volledigsheidhalve:
Persbericht
DE VOLLEDIGE CONTEXT VAN HET BASTA-VERHAAL
De Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers (SABAM) heeft
Wat betreft de sequentie over de (zogenaamde) inning van rechten voor niet-leden, wil SABAM
benadrukken dat er sowieso later een controle zou zijn gebeurd bij de uitkering van de gelden
aan de rechthebbenden. De initiële aanvragen tot toelating hadden in dit geval geen betrekking
op het gebruik van SABAM-repertoire. Doch op het eerste zicht leken de ingevulde aangiften en
betalingen correct.

Ik daag je uit om iemand te vinden die onterecht geïnde rechten heeft teruggekregen van Sabam zonder daar zelf om gevraagd te hebben...

float
Juridisch actief: Ja

#69 , 28 jan 2011 09:45

Eigenlijk heeft SABAM altijd de kaas gegeten omdat het de bekendste is, maar er zijn ook nog andere (auteursrechten-)verenigingen. Het gaat iedere keer om privéorganisaties die opgericht werden nadat een of andere wet werd gestemd en die eigenlijk zowat kunnen doen wat ze willen zonder daar al te veel verantwoording over af te leggen: ASSUCOPIE, BAF, Reprobel, JAM, IFFRO, enz. Binnenkort mogen we gaan rekeningrijden en wordt het beheer in handen gegeven van een privéorganisatie. Wedden dat we dezelfde problemen gaan krijgen als met de privéparkeerbedrijven.
Enkele correcties:

Beheersvennootschappen doen helemaal niet wat ze willen. Hun werking is zeer duidelijk geregeld in de wet, ze moeten een vergunning bekomen van de FOD Economie en hun werking en financiën worden zeer nauwgezet gecontrolleerd door de Controlecel op de Beheersvennootschappen.

BAF is overigens geen beheersvennootschap voor auteursrechten, maar een belangenvereniging van gameproducenten.

IFFRO is geen Belgische beheersvennootschap, maar een internationale overkoepelende organisatie van nationale beheersvennootschappen. het is een studie en overlegorgaan.

Assucopie doet zelf geen inningen voor zover ik weet, maar verdeelt enkel een deel van de gelden die Reprobel int onder har leden, net zoals bvb VEWA.
Al is geprobeerd om een beheersvennootschap te laten kwalificeren als administratieve overheid in de functionele betekenis? ;)

EvilFreD

#70 , 28 jan 2011 10:01

Om toch maar de objectiviteit van één en ander te betrachten en in ieder geval volledigsheidhalve:
Persbericht
DE VOLLEDIGE CONTEXT VAN HET BASTA-VERHAAL
De Belgische Vereniging van Auteurs, Componisten en Uitgevers (SABAM) heeft
Wat betreft de sequentie over de (zogenaamde) inning van rechten voor niet-leden, wil SABAM
benadrukken dat er sowieso later een controle zou zijn gebeurd bij de uitkering van de gelden
aan de rechthebbenden. De initiële aanvragen tot toelating hadden in dit geval geen betrekking
op het gebruik van SABAM-repertoire. Doch op het eerste zicht leken de ingevulde aangiften en
betalingen correct.

Ik daag je uit om iemand te vinden die onterecht geïnde rechten heeft teruggekregen van Sabam zonder daar zelf om gevraagd te hebben...
Mij moet je niet uitdagen. Ik verdedig de praktijken van Sabam niet.
Op een juridisch forum leek het me echter wel wenselijk dat beide partijen gehoord worden :)
Doe er verder me wat u wilt, maar begrijp dat ik niet betrokken ben.

Redrum

#71 , 28 jan 2011 11:31

Mij moet je niet uitdagen. Ik verdedig de praktijken van Sabam niet.
Mijn excuses, het was niet persoonlijk bedoeld. In zijn algemeenheid blijft mijn vraag wel gelden ;-)

EvilFreD

#72 , 28 jan 2011 11:41

In dat geval sluit ik me graag bij u aan :)

roderidder

#73 , 24 mar 2011 12:25

Vrachtwagenchauffeurs die in hun cabine naar de radio luisteren, zijn daarvoor een bijdrage aan Sabam verplicht. De auteursrechtenmaatschappij beschouwt de cabine van de trucks namelijk als een werkvloer. ...

bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=1937V2RP" onclick="window.open(this.href);return false;

RR

bartvdv

#74 , 24 mar 2011 12:33

Ook roken mag eigenlijk niet in de cabine. Maar dan moeten vertegenwoordigers, werklieden die met een bestelwagen rijden en werknemers die een bedrijfswagen hebben ook gaan betalen aan Sabam?

EvilFreD

#75 , 24 mar 2011 12:38

Sowieso iets wat ik nooit begrepen heb, en nooit zal begrijpen. De dubbele heffing.
Het radiostation betaald voor het recht om artistiek werk de ether in te smijten.
En de werkgever betaald dan nog eens om het op te mogen ontvangen.
En daar komt nog bij dat particulieren dat niet hoeven!
Dubbele heffingen én meten met twee maten!

Terug naar “Actuele Thema's”