wat ik me dan afvraag, in hoeverre is dat controleerbaar, ik heb makkelijk in mijn jaszak een pakje kauwgom zitten, meestal aangebroken, zonder aankoopbewijsje welliswaar, hoe kan ik aantonen dat dat niet verbruikt is in de winkel?
Heu.. Dit topic is meer dan 4 jaar oud?
Anyway, om op uw vraag te antwoorden: u bent onschuldig tot het tegendeel bewezen. Als een winkelbediende dus beweert dat u het pakje kauwgom gestolen hebt, moet hij dit bewijzen (bewakingsbeelden van een camera kunnen daar bijvoorbeeld bij helpen). Aangezien kauwgom op 101 plaatsen kan aangekocht worden, en het normaal is dat mensen dit in hun zak zitten hebben, is het helemaal niet aan jou om uw onschuld te moeten bewijzen... Moest je nu in de MediaMarkt bijvoorbeeld een externe harde schijf in ongekopende verpakking in uw binnenzak zitten hebben (toevallig van hetzelfde merk / type dat ook in de MM verkocht wordt), kan het natuurlijk wl eens anders uitdraaien... In principe moet ook daar de MediaMarkt kunnen bewijzen dat je die schijf in de winkel gestolen hebt, maar je brengt jezelf daar wel in een moeilijker parket, natuurlijk...