"tot" is niet "tot en met"

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: "tot" is niet "tot en met"

#16 , 15 jul 2010 17:52

In het woordenboek:

tot
vz tot [tɔt]
1 niet verder dan
tot de deur
2 niet langer dan
tot de zomervakantie
een baan van negen tot vijf
3 in de richting van
zich richten tot iemand
4 zonder eigen betekenis, in uitdrukkingen
tot ziens!
5. West vloams voa kus. :mrgreen:
't è duddelluk da ge nie (mè) in de vloanders weunt.

't è wè "tôte", é, nie tot.

Lex

#17 , 17 jul 2010 09:55

5. West vloams voa kus. :mrgreen:
't è duddelluk da ge nie (mè) in de vloanders weunt.

't è wè "tôte", é, nie tot.
Dat is zo 'bachten de kupe' maar in streken waar Christus wel al langs kwam is het TOT en is tote, gezicht! :mrgreen:

bern

#18 , 22 apr 2013 17:57

Weet er iemand hoe dit geëindigd is? Kan er mij iemand de link van dit vonnis bezorgen?
Ik zit zelf namelijk in een gelijk aardige situatie.
Alvast bedankt!

Reclame

eylis

#19 , 23 apr 2013 09:58

lanox heeft het bij het juiste eind. en advies mbt onduidelijkheid van taalraadsman VRT, sluit daar gewoon perfect bij aan.
afgebakend tijdstip bvb 19:00 uur versus een tijdsperiode.
En als we tellen van 1 tot 10, dan tellen we exact tot het cijfer dat komt net na 9,999 en niet tot 10,0001 :-)
Hollanders hadden gelijk.

Oude Belg

#20 , 23 apr 2013 12:36

En als je een treinkaartje koopt tot Antwerpen, moet je uiteraard in Mortsel afstappen. Meerijden tot Antwerpen, en niet verder.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lanox
Juridisch actief: Nee

#21 , 23 apr 2013 13:56

En als je een treinkaartje koopt tot Antwerpen, moet je uiteraard in Mortsel afstappen. Meerijden tot Antwerpen, en niet verder.
Nee, dan moet u naar de Nederlandse les. Treinkaartjes worden verkocht van X NAAR Y.

Oude Belg

#22 , 23 apr 2013 15:08

Nee, dan moet u naar de Nederlandse les. Treinkaartjes worden verkocht van X NAAR Y.
Oeps. Naar. Dus in de richting van.
Naar
Let op: Spelling (deels) uit 1864: vz. in de richting van, ik ga naar Parijs; zij gaan - huis; volgens, als voorbeeld, hij teekent - de natuur; handel - mijne woorden; - mijn gevoelen; overeenkomstig, - wensch; tot, de oogen - den hemel geslagen; hij heet - mij, hij draagt mijnen naam; - [iemand] vragen, [iemand] willen spreken, (ook) willen
Je gaat dus richting Antwerpen. Ergens onderweg, op de parking, vlieg je er uit. Correct? :lol:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis

#23 , 23 apr 2013 15:28

neen, het is zelfs naar ZONE ANtWERPEN, naar ZONE BrUSSEL
en je kan dan in alle stations afstappen van die zone :-)

Jabo

#24 , 24 apr 2013 14:00

En hoe staat het met: 'van' en 'vanaf'?

Gehenna

#25 , 24 apr 2013 15:37

Onze winkel is open VANAF 9u en geopend van 9 TOT 18u. (al zien sommige klanten die TOT als 'tot en met' en staan ze om 18u aan de deur te rukken)

Xastheron

#26 , 25 apr 2013 12:50

Onze winkel is open VANAF 9u en geopend van 9 TOT 18u. (al zien sommige klanten die TOT als 'tot en met' en staan ze om 18u aan de deur te rukken)
Aangeven voor openbare zedenschennis die handel...

gusteman

#27 , 06 jul 2013 06:21

afgebakend tijdstip bvb 19:00 uur versus een tijdsperiode.
Als ik dit lees is het maar wat goed dat juristen zich niet moeien met wetenschap.
Een "tijdszone", in dit geval "zaterdag" vormt een even exact afgebakend tijdstip als een vastgelegd tijdstip, in dit geval "19:00 uur".
Zaterdag is een argument wat bestaat uit een geheel van 86.400 seconden, 19:00 uur is een argument wat bestaat uit 3.600 seconden.
"Van 09:00 uur tot 19:00 uur" is een argument wat bestaat uit 36.000 seconden.
Wiskundig is er maar één correcte interpretatie mogelijk: tot zaterdag betekent "tot op het ogenblik dat het argument "zaterdag" wordt bereikt, met name op vrijdag om 23:59;59 PLUS één seconde. Want van dan af begint het argument "zaterdag".
Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen (Voltaire)

Lanox
Juridisch actief: Nee

#28 , 06 jul 2013 14:12

19:00 uur is een argument wat bestaat uit 3.600 seconden
Serieus? Bent u toevallig dan ook jurist?

gusteman

#29 , 06 jul 2013 15:40

Serieus? Bent u toevallig dan ook jurist?
Haha, touché. Ik had het beter wat duidelijker geformuleerd, wat ik bij dezen dus doe: met het argument "19:00 uur" uit mijn vorige reactie bedoelde ik "het negentiende uur van de dag, wat een aanvang neemt om 19:00 uur, zijnde exact één seconde na het tijdstip 18:59;59 uur".

En neen, ik ben toevallig geen jurist, had ik die indruk gegeven?
Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen (Voltaire)

ganapathi tantre

#30 , 09 jul 2013 21:39

18.00u duurt maar een fractie van een seconde en zelfs dan is het al na 18 u.
Je zou als bezoeker dus al moeten beschikken over zeer geavanceerde apparatuur voor berekening en tijdstelling om TOT 18 u aan de deur te staan rukken. Alles daar voorbij is na 18 u.

a propos in Gent is het van: komde ne kier alliere dak ue een totte kunne geve met dubbele tt dus. Anderzijds kunt ge de liefkozing van een smakelijke totte ook gebruiken voor uw vijand maw kgoa op eu totte sloan odde nie moakt dadde wég zeit. Anderzijds wordt in die kontext het woord "muile" meer gebruikt. Je slaat dan ook niet maar je zegt dan eerder Pas moar op of kgeef eu een tsoeze op eu muile
Wie niet fysisch wil worden zegt dan alweer Hèt ueh muile veur ueh matrakke op te rodere.

nu terug naar het juridische zeker

Terug naar “Praat café”