mensea iq test

dieke

Re: mensea iq test

#16 , 18 apr 2012 17:14

In sé volg ik je zeker en vast, Gebruiker21, echter wel in de hoop dat je mensen niet onmiddellijk afschiet als zij hun IQ wél kennen. Als leerkracht kan ik ze er vaak al uitpikken, die jongens en meisjes waarvan het IQ bovengemiddeld is, maar die gaandeweg al hun enthousiasme om later 'hun werk op een briljante manier te doen, het verschil te maken' zijn verloren. Nog voor die jongens en meisjes aan hun diploma van het middelbaar geraken, is de vlam er vaak al uit. Tegenwoordig bestaan er gelukkig heel wat mooie initiatieven zoals verbreding en kangoeroeklassen enz. om ook zulke leerlingen blijvend te boeien zodat ze effectief later hun ding zullen gaan doen. Addertje onder het gras: de meeste scholen willen toch wel echt nog dat papiertje met dat getalletje erop zien verschijnen alvorens ze iets op dat vlak zullen ondernemen. Ook dat begint te veranderen, maar doorgedrongen is het zeker nog niet overal. In die gevallen vind ik het weten van je IQ dan ook niet een teken van hokjesdenken, maar wel van opkomen voor jezelf en een goed idee om je motivatie hoog te houden. Mijn kinderen gaan geweldig graag naar school, en dat heeft zeer veel te maken met de uitdagende dingen die ze daar mogen doen. Ik ben daar heel blij mee, want ik zie zelf dagelijks in mijn klassen waartoe een gebrek aan motivatie kan leiden.

M.a.w. je IQ kennen is 1, lid zijn van Mensa is een ander.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 19 apr 2012 08:46

Dieke, je haalt het probleem perfect aan: het probleem is niet het hoge IQ van die kinderen. Het probleem is dat ons onderwijssysteem niet aangepast is voor dergelijke kinderen. Net zoals ons onderwijssysteem zéér slecht aangepast is aan kinderen met een IQ dat onder het gemiddelde zit. Deze kinderen bengelen héél hun "schoolcarrière" zowat achteraan de klas (in het beste geval, in het slechtste geval kunnen ze niet mee en moeten ze dubbelen).

Gelukkig kunnen mensen, eens ze de schoolcarrière achter zich gelaten hebben, zichzelf ECHT beginnen ontplooien. Ik merk zelf ook hoe beknottend en "bekrompen" (als ik dat woord mag gebruiken) mijn hogere studies geweest zijn. Eens in het bedrijfsleven (als je in een uitdagend bedrijf terechtkomt toch), komen de uitdagingen op je af, en zal niemand je beletten om betere en betere resultaten te boeken. Je kennis komt in contact met de realiteit van het bedrijfsleven en "echte" technologie die in praktijk gebruikt wordt / zal worden. Dit is 100 keer leerzamer dan alle kennis die je in hogere studies opbouwt. Het enige dat in de buurt komt qua kennisverwerving is het maken van een doctoraat, denk ik.

Om maar te zeggen dat ons onderwijssysteem eens een goede facelift kan gebruiken om zijn aansluiting met het bedrijfsleven niet te verliezen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dieke

#18 , 19 apr 2012 11:04

Helemaal mee eens, Gebruiker21. De huidige realiteit heeft spijtig genoeg wel zijn rechten en die zijn dat je nog altijd beter dat (hogere) diploma op zak hebt alvorens je je kennis in contact brengt met het bedrijfsleven, simpelweg omdat je kansen op dat vlak anders erg beperkt zijn. Aangezien ik les geef in de laatste jaren van het middelbaar, zie ik spijtig genoeg heel wat talentvolle jongeren zonder dat papiertje het wijde leven ingaan en ben ik ervan overtuigd dat als die jongeren op nog jongere leeftijd een andersoortig papiertje in hun handen hadden gehad (lees: een 'etiket' geplakt hadden gekregen) de kans veel groter was geweest dat het niet op die manier was gelopen. Nu ja, over die kansberekening moet ik wel heel eerlijk zijn: mijn kinderen zijn lageschoolkinderen en ik heb nog totaal geen idee of hun huidige briljante ondersteuning op school (zowel kangoeroeklas als versnelling als verbreding) zal kunnen worden verdergezet in het secundaire onderwijs. Dat is ook voor ons nog een groot vraagteken.

Reclame

klungel
Topic Starter

#19 , 19 apr 2012 16:40

Mensa lijkt mij een raar beestje, eerlijk gezegd. Ik heb 2 hoogbegaafde zonen en heb in het verleden tot 2 keer toe contact proberen op te nemen met Mensa,
hoeveel juiste antwoorden hebben zij op de pre-test ,

via privebericht heb ik al een derde uitslag met 25 goede antwoorden = 55% kans

dus tot hiertoe hebben er 3/3 meer dan 50% kans

zijn ze goed in denkspelletjes ?

dieke

#20 , 19 apr 2012 17:58

Geen idee, klungel. Ze zijn door het CLB getest en hebben dus geen pre-test ondergaan bij Mensa. Als ik eraan denk, zal ik hen er dit weekend een keer aan zetten, goed?

klungel
Topic Starter

#21 , 19 apr 2012 18:57

Geen idee, klungel. Ze zijn door het CLB getest en hebben dus geen pre-test ondergaan bij Mensa. Als ik eraan denk, zal ik hen er dit weekend een keer aan zetten, goed?
nog jong dus ? leren schaken ideaal basisspel

heb intussen nog een goede gratis site gevonden
http://www.eclecticsite.be/iq/groteIQtest.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

had op de grote test 1 fout gaf iq 147
had amazone als langste rivier en moest de nijl zijn
heb opgezocht en volgens de ene is het de nijl en volgens anderen de amazone

bartvdv

#22 , 19 apr 2012 19:05

Het lijkt mij raar dat zo'n vragen gesteld worden om het IQ te meten. Wie wat leest of regelmatig meedoet met kwisjes of zelfs naar Blokken kijkt kan dat soort van kennis opdoen. Maar of je daarom ook slimmer bent ? Geef mij maar gezond verstand.

dieke

#23 , 19 apr 2012 19:22

Het lijkt mij raar dat zo'n vragen gesteld worden om het IQ te meten. Wie wat leest of regelmatig meedoet met kwisjes of zelfs naar Blokken kijkt kan dat soort van kennis opdoen. Maar of je daarom ook slimmer bent ? Geef mij maar gezond verstand.
Inderdaad. Ik kan me ook niet inbeelden hoe een vraag als "Wat is de langste rivier" enige indicatie kan geven over je IQ. IQ-testen meten je verwerkingssnelheid en ook wel wat je op een bepaalde leeftijd aan algemene kennis zou moeten bezitten, maar dit lijkt mij eerder een vraag voor in Blokken dan een vraag voor een IQ-test.

Gebruiker21

#24 , 20 apr 2012 08:56

Is idd geen "gebruikelijke" IQ vraag. Maar wat is intelligentie, natuurlijk? Is dit dingen WETEN, of eerder makkelijk dingen kunnen LEREN, of gewoon INZICHT hebben in zaken? Klassieke IQ-testen focussen op het logisch inzicht, wiskundig kunnen, van mensen, terwijl volgens mij intelligentie meer is dan enkel dit. Wat mij betreft zou zo'n vraag als wat is de langste rivier, er zeker bij mogen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#25 , 20 apr 2012 09:25

Intelligentie is een samenraapsel van verschillende concepten, die tezamen het verstandelijk vermogen moeten aanwijzen. IQ is een kwantitatieve beschrijving hiervan, waarbij heel wat nuances verloren gaan. En uiteindelijk is een IQ-test een momentopname van dit laatste, waarbij een aantal zaken (uur van de dag, vermoeidheid, emotionele toestand, ...) een lichte vertekening kunnen geven.

Dus een IQ-test is maar een aanwijzing van de werkelijke intelligentie, en hoewel deze wel kan gebruikt worden om de bepalen of iemand nu zeer, normaal of weinig intelligent is, is een fixatie op het getal nutteloos, daar dit van dag tot dag kan verschillen, en bovendien te veel afhangt van de huidige definitie van intelligentie.

dieke

#26 , 20 apr 2012 09:37

Het is bij mij nu al even geleden dat ik een stukje van de WISC II-test (als ik die naam nog goed heb, geen zin om nu dat document op te vissen) mocht inkijken die 1 van mijn zonen had afgelegd, maar daarin was toch zeker wel ook ruimte voor verbale kwaliteiten hoor. Dingen benoemen bijvoorbeeld, zat daar ook tussen. In ieder geval is het cijfertje dat men na zo'n test op je IQ plakt, een totaal dat men neemt tussen zowel verbale als performale capaciteiten. Je slaat de bal volgens mij dus toch wel een beetje mis nu, Gebruiker21. Bovendien kregen wij na afloop van die tests telkens een heel verslag en niet alleen een cijfertje. Er stonden ook factoren in zoals werkhouding, concentratieniveau etc. etc. Hoe zulke tests bij volwassenen verlopen, weet ik hoegenaamd niet, maar bij kinderen wordt dus wel degelijk het hele kind binnenstebuiten gekeerd en niet alleen zijn logisch inzicht en wiskundig kunnen.

Over wat Turaki zegt: klopt dat dat cijfer van dag tot dag kan verschillen, maar van wat wij hebben gehoord van mensen met kennis van zaken op dit vlak (o.a. CBO Antwerpen), is het toch niet zo dat dat heel erg verschilt van dag tot dag. Van wat wij uit die gesprekken hebben onthouden, maakt het niet zoveel verschil uit hoeveel punten je nu exact boven die 130 of 140 zit, maar zal iemand die vandaag 120 haalt echt niet morgen 130 halen of omgekeerd. Wat je schrijft over 'huidige definitie van intelligentie': die tests worden daar geregeld aan aangepast. Zo scoorde onze 2de zoon een 5 punten lager dan onze oudste zoon, maar werd ons door de psychologe verteld dat zijn werkelijke IQ waarschijnlijk zelfs iets hoger lag dan dat van zijn broer omdat die laatste nog onderworpen was geweest aan de vorige versie van die test en de huidige versie moeilijker was geworden.

dieke

#27 , 20 apr 2012 09:41

Nog even dit: Ik denk ook vooral dat het van immens belang is wie de tests afneemt. Dat moet echt iemand zijn met tonnen ervaring op dat vlak. Van onze tweede zoon bijvoorbeeld twijfelden wij zelf enorm of hij wel zou meewerken aan die test. We vermoedden wel dat er heel veel in zijn hoofd omging, maar het kwam er niet uit, bij wijze van spreken. Hij is ook een heel erg introvert persoontje. De psychologe verzekerde ons dat zij hem wel aan het praten zou krijgen en wij stonden dan ook totaal versteld van hoe zij hem had ervaren tijdens die tests. Het gaat dan ook om iemand die al jaren ervaring heeft met zulke tests en met het observeren en vooral: het op hun gemak stellen, van kinderen. Ik kan het dus daar dan weer wel met Turaki eens zijn, dat zo'n test ook totaal anders kan uitdraaien als zo'n kind geen vertrouwen stelt in de afnemer van die test. Maar dan krijg je dus waarschijnlijk een immens andere score en dan zal men heus ook wel zien dat dat niet klopt.

Gebruiker21

#28 , 20 apr 2012 10:25

In ieder geval is het cijfertje dat men na zo'n test op je IQ plakt, een totaal dat men neemt tussen zowel verbale als performale capaciteiten. Je slaat de bal volgens mij dus toch wel een beetje mis nu, Gebruiker21. Bovendien kregen wij na afloop van die tests telkens een heel verslag en niet alleen een cijfertje. Er stonden ook factoren in zoals werkhouding, concentratieniveau etc. etc. Hoe zulke tests bij volwassenen verlopen, weet ik hoegenaamd niet.
Ik ga nooit betalen voor zo'n test wegens weinig toegevoegde waarde, maar bij de gratis testen die ik "voor de fun" reeds geprobeerd heb, zaten de dingen die jij aanhaalt zeker niet bij. Indien dit bij de betalende tests wel bij zit, zijn de gratis testen dus helemaal niet representatief voor de betalende? Daar heb ik dan nog grotere vraagtekens bij.

Afin, mijn mening: uw intelligentie wordt getest in het dagelijkse leven / beroepsleven. Het is daar dat je je kan onderscheiden van de rest. Een test op papier met een quotering is ook maar een papiertje. Iemand met een IQ van 150 die zijn werk niet doet of niet overweg kan met zijn collega's, zal ontslagen worden. Papiertje of niet. En iemand met een IQ van 95, die inzet, doorzettingsvermogen werklust toont, zal carrière kunnen maken.

Ik heb trouwens de mail die ik indertijd gekregen heb bewaard (was in 2005, blijkbaar). Voor wie interesse heeft, dit was
de inhoud:
Beste,

Enige tijd geleden heeft u op http://www.mensa.be" onclick="window.open(this.href);return false; een on-line pré-test afgelegd.
Als u daaromtrent niets meer wil horen dan excuseren wij ons voor deze storing en kan u dit bericht gelijk wissen – nieuwe berichten hoeft u niet meer te verwachten.
Misschien heeft u ondertussen ook al deelgenomen aan een test onder toezicht om uw IQ nauwkeurig te laten bepalen en eventueel lid te worden van Mensa.
Zo ja, dan mag u dit bericht nu meteen wissen.
Zo neen, dan willen we u melden dat uw score van minstens 27 goede antwoorden op de 33 vragen van de on-line test laat vermoeden dat u best wel eens een zodanig hoog IQ zou kunnen hebben dat u toegelaten wordt tot Mensa.

Er worden weer een reeks testen onder toezicht georganiseerd:

17 maart 2005 (donderdag): 20u00 (deuren 19u30)
Diependaal, 3020 Winksele (Leuven)
Busverbinding vanaf Leuven-station
Maximum 20 deelnemers

4 april 2005 (maandag): 20u00 (deuren 19u30)
De Rotonde, Kortrijksesteenweg 1, 9000 Gent
15 minuten wandelen van het station Gent St. Pieters,
goed bereikbaar met de wagen (noordkant citadelpark).
Maximum 25 deelnemers.

13 april 2005 (woensdag): 20u00 (deuren 19u30)
Centrum De Geesten, zaal Het Klaske, Waterstraat 16, 2180 Ekeren (Antwerpen).
Maximum 20 deelnemers

30 april 2005 (zaterdag): 16u30 (deuren 16u15) (Nederlandstalig)
Zaal Mimosa – onder de Basiliek van Koekelberg, Brussel
Ingang 1, ruime parking rond de Basiliek
Autobus 49 en 87, halte Riethuisen; Tram 19 halte Basiliek
Maximum 17 deelnemers.

14 mei 2005 (zaterdag): 14u00 (deuren 13u30)
Cultuurcentrum / Stadhuis – zaal 1, Dieplaan 2, 3600 Genk
300m van trein/bus-station, gratis ruime parking op plein voor stadhuis
Maximum 25 deelnemers

Een dergelijke test kan vanaf de leeftijd van 16 jaar, is te vergelijken met een uitgebreide pré-test, duurt ca. anderhalf uur en kost 25 EURO (inclusief gratis herkansing). Uw resultaat (uw IQ en overeenkomend percentiel) is persoonlijk en vertrouwelijk, en wordt naderhand per post toegestuurd. Indien u zou willen deelnemen dan volstaat het om stipt op tijd aanwezig te zijn, maar gezien het beperkt aantal plaatsen is het raadzaam op voorhand een plaats te reserveren d.m.v. een e-mail naar [email protected].

Indien u wel aan een test zou willen deelnemen maar geen enkele van bovenstaande plaatsen en tijdstippen passen, dan vragen we u regelmatig onze website http://www.mensa.be/nl/toelatingstest.html" onclick="window.open(this.href);return false; in het oog te houden: daar worden nieuwe testlocaties en data geruime tijd op voorhand aangekondigd. U krijgt immers slechts één keer deze automatisch gegenereerde uitnodiging – geen herinneringen.

Met vriendelijke groeten,
XXX
Coördinatie testen
Mensa Be
Merk vooral op dat er gemeld wordt dat de test vergelijkbaar is met de pré-test. Als ik dieke zo hoor, is dit dus niet het geval. Anyway, ik ben op die mail niet ingegaan omdat ik met die € 25 eens lekker kon gaan eten en ik de toegevoegde waarde niet zag van lid te zijn van mensa. Verder had ik ook zeer sterk mijn twijfels bij het stukje dat "de on-line test laat vermoeden dat ik best wel eens een zodanig hoog IQ zou kunnen hebben dat ik toegelaten wordt tot Mensa." Het zou me niet verwonderen dat iedereen met een min of meer normaal IQ dit als "uitslag" van de pré-test zou krijgen.

klungel
Topic Starter

#29 , 20 apr 2012 14:05

Zo neen, dan willen we u melden dat uw score van minstens 27 goede antwoorden op de 33 vragen van de on-line test
61% kans op slagen = 4/4 boven de 50%

http://www.eclecticsite.be/iq/groteIQtest.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
als je op deze site gaat die ik al eerder meegaf en klikt op nog meer iq testen zijn er een heleboel oefeningen en is er ook een iq test speciaal voor kinderen . door verschillende oefeningreeksen te doen kan je zien waarin je zonen goed in zijn en waarin niet en/of er grote verschillen zijn en ook zonder te zeggen kijken of er een "think fast" is de oplossingen gewoonlijk tussen een derde en de helft van de tijd doen of sneller , ik zit gewoonlijk aan een derde van de maximumtijd op de totale test

wat betreft de geloofwaardigheid van die testen :
gewoonlijk geven die toch redelijk juiste score heb op 3 sites zo'n iq test gedaan 147 - 144 en tussen de 140 en 150 en die van mesea pretest 87% juist zal waarschijnlijk ook in die buurt zijn dus 4 totaal verschillende testen met ongeveer hetzelfde resultaat kan toch geen toeval meer zijn

dieke

#30 , 20 apr 2012 15:43

Nog eens, Gebruiker21, Mensa is 1 ding, je IQ kennen/meten een ander. Een IQ-test op jonge leeftijd zegt op zich inderdaad helemaal niks over de latere slaagkansen van dat kind. Wat er na die test komt, kan die kansen echter wel gevoelig verhogen. En dat begint dus al met een uitgebreid verslag over de hele persoon van je kind. Het cijfer van zijn IQ zit daarin vervat, ja, maar ook de resultaten van de observatie van dat kind tijdens het klasgebeuren en tijdens het afleggen van de test. Je refereert nu al een paar keer aan de sociaal-emotionele component en laat nu dat net de reden zijn waarom er soms wordt besloten tot testen van het IQ. Een kind dat met zijn hoofd bij heel andere interesses zit dan zijn klasgenoten, voelt zich niet top, draait niet mee. Geef een kind een hele schoolloopbaan met die gevoelens en of dat kind nu 95 of 145 scoort, veel motivatie zal er niet meer inzitten. Zoals eerder gezegd, mijn tweede zoon is een heel introvert persoon. Hij vertoonde ook zeer weinig sociale interesse. Sinds hij werd getest voor zijn IQ, is hij in een andere klas terecht gekomen en ik kan momenteel zijn boekhouding bijna niet meer bijhouden van welke dag hij waar of een vriendje hier, gaat/komt spelen. M.a.w. als het even goed zit en goed wordt gedaan, brengt het kennen van dat cijfertje alleen maar positieve voordelen hoor.

Terug naar “Praat café”