mensea iq test

Carinecn

Re: mensea iq test

#61 , 28 apr 2012 10:36

Sorry verkeerd gedrukt:

Gelukkig maar dat men voor kinderen dezelfde test gebruikt, stel u voor dat men zegt "u kind heeft een iq van 148" terwijl het met een andere test gewoon 132 is. Mijn bedoeling was om aan te geven dat men dikwijls als men in het nieuws een cijfer hoort men het dikwijls met een korreltje zout moet nemen.

dieke

#62 , 28 apr 2012 10:44

Daar ben ik het helemaal met je eens, Carinecn. Ik denk ooit ook wel eens: 'Huh?' als ik bijvoorbeeld hoor dat een kind van 2 een IQ zou bezitten van 170 of zo. 1) Tests bestaan pas voor kinderen vanaf 4 jaar (hoewel ik hierin misschien ook mis kan zijn, heb gehoord dat er ook werden ontwikkeld voor jongere kinderen, maar soit, 4 jaar geleden was blijkbaar de leeftijd van 4 jaar toch het vroegste dat men kon testen met die standaardtests) en 2) 170?

Kilovracht zout dus soms zelfs :)

Carinecn

#63 , 28 apr 2012 10:56

Heel belangrijk bij hoogbegaafde kinderen is dat ze leren sociaal zijn (grote struikelblok) dus van het moment het kan ze iets laten doen dat in groep is zoals sport, jeugdbeweging enz.. ze niet op een verhoog plaatsen want ook al is men hoogbegaafd men kan nooit alles weten dus het is allemaal relatief.

Reclame

klungel
Topic Starter

#64 , 03 mei 2012 01:23

Carinecn: Wat je nu schrijft, dat kan ik eerlijk gezegd dan toch wel weer niet volgen hoor. Er is niet een 'ene test' en een 'andere test' voor het IQ. Er zijn net maar heel weinig testen. Daarom ook dat er altijd minimum 4 jaar moet zitten tussen een test en een eventuele hertest, omdat de kans anders bestaat dat je 2 keer aan dezelfde test wordt onderworpen. Enfin, ik denk dat toch dat jij en ik onze informatie ergens anders halen hoor.

Dé IQ-testen waar we het hier over hebben, de erkende testen welteverstaan, dat zijn toch allemaal WICSI en WIPPSI en andere van die gekke namen - testen? Dat zijn gestandaardiseerde testen, voor iedere Nederlandstalige van een bepaalde leeftijd, exact dezelfde test. Die kan je dus helemaal niet 2 keer maken.
eigenlijk moet een correcte iq test juist vrij eenvoudig zijn om je natuurlijke iq te meten , het zou zoveel mogelijk eenvoudige vragen oplossen binnen een bepaalde tijd moeten zijn al de rest is enkel om je vaardigheden te testen en is beinvloedbaar

Edris

#65 , 10 mei 2012 22:58

ik heb een hoog iq, ik heb geen diploma's (al dan niet bewust) en ik zwijg er over op het werk dan laten ze me met rust.

laatst was er op de radio iets van een school voor hoogbegaafden hier in België. Als ik toen de commentaar hoorde van mijn 3 collega's wist ik weer goed waarom ik mijn mond best kon houden...

mensa komt alleen op de proppen als je ineens iets temenens goed gedaan hebt. Iets ontdekt hebt of weet ik het. Dan kunnen zij zeggen: Kijk hij/zij is lid van ons exclusieve clubje...

Turaki

#66 , 10 mei 2012 23:10

Carinecn: Wat je nu schrijft, dat kan ik eerlijk gezegd dan toch wel weer niet volgen hoor. Er is niet een 'ene test' en een 'andere test' voor het IQ. Er zijn net maar heel weinig testen. Daarom ook dat er altijd minimum 4 jaar moet zitten tussen een test en een eventuele hertest, omdat de kans anders bestaat dat je 2 keer aan dezelfde test wordt onderworpen. Enfin, ik denk dat toch dat jij en ik onze informatie ergens anders halen hoor.

Dé IQ-testen waar we het hier over hebben, de erkende testen welteverstaan, dat zijn toch allemaal WICSI en WIPPSI en andere van die gekke namen - testen? Dat zijn gestandaardiseerde testen, voor iedere Nederlandstalige van een bepaalde leeftijd, exact dezelfde test. Die kan je dus helemaal niet 2 keer maken.
eigenlijk moet een correcte iq test juist vrij eenvoudig zijn om je natuurlijke iq te meten , het zou zoveel mogelijk eenvoudige vragen oplossen binnen een bepaalde tijd moeten zijn al de rest is enkel om je vaardigheden te testen en is beinvloedbaar
Maar dit hangt volledig af van hoe men intelligentie definieert, en hoe men meent dit te kunnen meten (IQ). Je zou eens moeten weten hoeveel verschillende definities er al zijn geweest, en voor elke definitie het aantal meetmethodes.

En eenvoudige vragen? waar gaan die over gaan? Taal? Voor een groot deel aangeleerd. Wiskunde? Ook allemaal aangeleerd (toch de technieken waarmee je snel kan antwoorden).
Je moet altijd vertrekken van een zekere schoolse basiskennis, en het begrip hiervan. Zonder racistisch te zijn, om een correcte analyse te maken van de resultaten van allochtonen, mag je niet dezelfde scoringscriteria gebruiken als voor autochtonen, omdat je met een andere basiskennis, en bijgevolg andere verwachtingen naar scoring, moet rekening houden.

dieke

#67 , 13 mei 2012 23:22

Mja, Edris, ik moet toegeven dat ik zelf ook zeer gemengde gevoelens heb bij die 'school'. 'k Ben er eigenlijk ook allesbehalve gelukkig mee, zelfs. Volgens mij bestaan er andere manieren om aandacht te krijgen voor de speciale noden van hoogbegaafde kinderen.

JohnD

#68 , 14 mei 2012 04:54

Het verbaast me hoeveel mensen er hier op het JF zitten met een hoog IQ. Ik begin een en ander te snappen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#69 , 14 mei 2012 08:38

Het verbaast me hoeveel mensen er hier op het JF zitten met een hoog IQ. Ik begin een en ander te snappen.
Los van een hoog IQ, ben ik ook nog eens razend knap, succesvol en rijk. En uiteraard kan niemand dit verifiëren, want ik doe deze uitspraken anoniem en op internet. ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dieke

#70 , 14 mei 2012 08:46

Los van een hoog IQ, ben ik ook nog eens razend knap, succesvol en rijk. En uiteraard kan niemand dit verifiëren, want ik doe deze uitspraken anoniem en op internet. ;-)
Los van mama van een aantal kinderen met een hoog IQ, ben ik ook gewoon een vrouw van vlees en bloed en wens ik bijgevolg verwittigd te worden wanneer u toch zou beslissen uw beweringen verifieerbaar te maken.

Edris

#71 , 19 mei 2012 16:36

tja ik ben helaas niet knap, niet succesvol en zeker niet rijk maar ik ben wel gelukkig!!! :D

Vandebos

#72 , 19 mei 2012 17:26

Pff iq test is iets wat je kan trainen, zeker aangezien de vraagstelling en patroonherkenning is gebaseerd op het westerse denkpatroon.

Er bestaat een eerlijker wijze van testen doch de naam ontsnapt me...

Franciscus

#73 , 19 mei 2012 23:50

Overleven in de wildernis, vuur maken met een stokje? :lol:

Turaki

#74 , 19 mei 2012 23:54

Pff iq test is iets wat je kan trainen, zeker aangezien de vraagstelling en patroonherkenning is gebaseerd op het westerse denkpatroon.
Om die reden moet je ook een periode wachten voor je dezelfde test opnieuw mag doen, en zijn testafnemers (of mensen die hiervoor zijn opgeleid) ook niet te testen (en kan dus niet bewezen worden dat mijn IQ niet meer dan 150 is).

Gebruiker21

#75 , 21 mei 2012 10:36

Eger is het als dit soort testen gebruikt worden in sollicitatieprocedures. Ooit een sollicitatie gaan afleggen waar een soort inzichtstest gebruikt werd: je moest stap voor stap een soort "programmeertaal" aanleren tijdens de test. Mijn resultaat was zeer goed. Een paar sollicitaties (voor een ander bedrijf) later: NET DEZELFDE TEST!!! Uiteraard wist ik de basisprincipes van die "programmeertaal" nog, waardoor de leercurve veel stijler werd. Gevolg: resultaat van de test was formidabel. In de nabespreking zei de "examinator" me dat hij zelden zo'n resultaat gezien had (ja, duh). Uiteindeleijk ben ik bij geen van beide bedrijven aan de slag gegaan, maar het toont aan de sollicitaties niet altijd op een objectieve manier gebeuren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Praat café”