Carinecn: Wat je nu schrijft, dat kan ik eerlijk gezegd dan toch wel weer niet volgen hoor. Er is niet een 'ene test' en een 'andere test' voor het IQ. Er zijn net maar heel weinig testen. Daarom ook dat er altijd minimum 4 jaar moet zitten tussen een test en een eventuele hertest, omdat de kans anders bestaat dat je 2 keer aan dezelfde test wordt onderworpen. Enfin, ik denk dat toch dat jij en ik onze informatie ergens anders halen hoor.
Dé IQ-testen waar we het hier over hebben, de erkende testen welteverstaan, dat zijn toch allemaal WICSI en WIPPSI en andere van die gekke namen - testen? Dat zijn gestandaardiseerde testen, voor iedere Nederlandstalige van een bepaalde leeftijd, exact dezelfde test. Die kan je dus helemaal niet 2 keer maken.
eigenlijk moet een correcte iq test juist vrij eenvoudig zijn om je natuurlijke iq te meten , het zou zoveel mogelijk eenvoudige vragen oplossen binnen een bepaalde tijd moeten zijn al de rest is enkel om je vaardigheden te testen en is beinvloedbaar
Maar dit hangt volledig af van hoe men intelligentie definieert, en hoe men meent dit te kunnen meten (IQ). Je zou eens moeten weten hoeveel verschillende definities er al zijn geweest, en voor elke definitie het aantal meetmethodes.
En eenvoudige vragen? waar gaan die over gaan? Taal? Voor een groot deel aangeleerd. Wiskunde? Ook allemaal aangeleerd (toch de technieken waarmee je snel kan antwoorden).
Je moet altijd vertrekken van een zekere schoolse basiskennis, en het begrip hiervan. Zonder racistisch te zijn, om een correcte analyse te maken van de resultaten van allochtonen, mag je niet dezelfde scoringscriteria gebruiken als voor autochtonen, omdat je met een andere basiskennis, en bijgevolg andere verwachtingen naar scoring, moet rekening houden.