Pepperspray e.d.

Meneer Pieter
Topic Starter

Pepperspray e.d.

#1 , 12 sep 2012 22:14

Even kort schetsen ... Ik woon sinds twee jaar in Antwerpen, samen met mijn vriendin, maar die heeft nu wat last van een (terecht) onveiligheidsgevoel. Vorig jaar werd ze slachtoffer van een diefstal met geweldpleging, ze was met een vriendin te voet op stap en werd door iemand in een voorbijrijdende wagen meegesleurd over de straat tot de riem van haar handtas brak. Veel geluk gehad dat ze daar fysiek geen ernstige letsels aan heeft overgehouden, rechtsbijstand heeft die zaak opgevolgd en daders zijn veroordeeld en opgesloten.

Vandaag loopt ze na het werk naar haar school waar ze nog avondles volgt, bij het passeren van een groepje jongens beginnen die aan haar arm te trekken, als ze roept "laat mij met rust" zegt er één "omsingel haar" en toevallig belt net op dat moment haar moeder en die gasten lopen direct weg als ze haar telefoon opneemt.

Weer een beetje overstuur dus, heel die ervaring van vorig jaar komt terug boven, en ze wil nu pepperspray. Volgens mij is dit echter illegaal, en ben er zelf niet zo happig op. Zolang je die niet hoeft te gebruiken is er niet veel aan de hand, maar als het wel ooit eens hoeft ... Zag op internet wel dat er in Nederland iets bestaat als X Marker, een schuim waardoor je tijdelijk niets ziet, en daarna drie dagen zo blauw als een smurf rond loopt. Is me echter niet duidelijk of dit ook in België toegestaan is. Wat zijn anders nog mogelijke alternatieven? Enerzijds iets dat haar een veilig gevoel geeft, maar dat ook niet gevaarlijk is om mee rond te lopen, dus geen messen of boksijzers ... :wink:

Thanks! Pieter

VDG2

#2 , 12 sep 2012 22:25

Pepperspray is inderdaad verboden. Ikzelf heb een klein busje haarlak (met een neutrale geur) in mijn tas zitten. Moest het ooit zover komen hoop ik dat dit een even effectief afschrikmiddel is. Tegen de tijd dat de belager door heeft dat hij in zijn ogen zit te wrijven voor wat haarlak, hoop ik al een paar straten verder te zijn gelopen. Klinkt belachelijk maar ik voel mij in elk geval veiliger, en het is legaal.
Er zijn ook nog een soort sleutelhangers op de markt die een gigantisch lawaai maken, handig voor aan het riempje van de handtas te hangen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2012 22:43

en ook geen pepperspray.
Van deze feite dadelijk aangifte doen. Datum, plaats, beschrijving van jongeren.
Alle details kunnen helpen.
Antwerpen.... diens kan van de jeugdbrigade het team jongerengroepsgeweld (jeugdbrigade) of het wijkteam worden ingeschakeld.
Neem desnoods eerst eens contact met de dienst slachtofferzorg SLAZO... deze zitten op elk hoofdbureau van de afdelingen
Jeugd(brigade)
Maréestraat 1
2140 Borgerhout
T: 03- 338.19.19
F: 03- 338.19.97

Reclame

Moraelin

#4 , 13 sep 2012 11:38

Die blauwe smurf spray lijkt me wel hoogst interessant. Hopelijk krijg je dat goedje er heel moeilijk af.
Er is niets zo erg voor die gasten als gezichtsverlies moeten leiden, en dit dan letterlijk, lol.

Iets serieuzer vind ik dit hoogst storend dat zo'n dingen voorkomen. Ik kom en woon mss in een deel van het land waar zo'n dingen niet (toch niet zichtbaar of in die mate) voorkomen maar moesten ze voorkomen zou ik me toch grote vragen beginnen stellen en willen dat de regerende machten daar iets aan doen. Ik weet wel dat de meeste mensen nu zullen zeggen: dat hoort bij een grote stad. Maar is dat echt zo ? Moeten wij zomaar ons erbij neerleggen dat zo'n dingen gebeuren ?. Ik vind uw verhaal verschrikkelijk om te lezen, dat een vrouw zo bang moet zijn om 's avonds of zelfs overdag alleen over straat te lopen, hallucinant. Enfin, dit compleet terzijde

eylis

#5 , 13 sep 2012 19:58

wat je in je handtas mag hebben én effectief werkt:
- busje haarlak
- busje fluo lakverf (hij geeft licht in den donker meneer de agent...)
- enkele losse dikke naainaalden in het zijvakje van je handtas (niet visueel mee dreigen, doorprik gewoon zonder veel moeite of kracht de familiejuwelen mee: dan zijn ze echt OUT)

mava105

#6 , 13 sep 2012 20:28

Die blauwe smurf spray lijkt me wel hoogst interessant.
Bestaat al sederd de jaren 60.
In die jaren was ik student in Leuven, en het was ook de periode van de betogingen voor Leuven vlaams.
Heb daar aktief en veelvuldig aan meegedaan.
De toenmalige rijkswacht gebruikte daar een soort handgarnaten die een blauw poeder verspreiden, dat er zeer moelijk af te wassen was, zodat je de dag erna in de les kon zien wie er met die heren in de klich was gegaan.
Zo hadden we eens zo'n granaat gevonden die niet was ontploft. We hebben ze ontstoken en achtyeraan in een rijklswachtvoertuig geworpen, terwijl er zo'n 10 tal rijkswachters inzaten.
Gevoilg: heb nog nooit in mijn leven zo had moeetn lopen, maar ze hebben me niet kunnen pakken.
De dag erna wel, maar dan voor het overtreden van een samenscholingsverbod. De rest van de nachjt opgesloten gezeten in de rijkswachtkazerne en een minnelijke schikking van destijds 250 BEF.
Dat was pas een plezante tijd. :lol:

eylis

#7 , 13 sep 2012 21:35

de blauwe mannen die een blauwtje liepen...
dit verhaal komt gegarandeerd nog een Vlaamse fictireeks terecht :-)

Meneer Pieter
Topic Starter

#8 , 14 sep 2012 07:33

Van deze feite dadelijk aangifte doen. Datum, plaats, beschrijving van jongeren.
Was ook mijn eerste idee, maar ze staat daar nu eenmaal weigerachtig tegenover. Bij de eerste feiten (toen ze bewusteloos op straat lag) had haar vriendin de politie gebeld en die wilden niet komen. Pas nadat voorbijgangers ook belden met "mijn oom is schepen en ik eis dat U komt" zijn die langsgekomen, maar ze wisten mij wel te vertellen dat dat allemaal heel normaal is, zo'n grijpdiefstalletje.

Mijn vriendin komt uit Azië, maar spreekt wel perfect Nederlands maar met een accent. En ze wordt door overheidsdiensten vaak afgewimpeld. Om alles vlot te laten verlopen moet ik elke keer mee gaan, komt er dan op neer dat we allebei verlof moeten nemen ... In dit geval is er niets gestolen en liep alles goed af, dus dan laten we het maar zo. Vind dat zelf ook geen mooie houding, maar wel onze realiteit.

Alarm in de handtas lijkt me wel een goed idee, en wellicht veiliger voor jezelf dan een soort "wapen".

Moraelin

#9 , 14 sep 2012 10:47

Zolang ze enkel in de handtas geintresseerd zijn mss wel. Ik ben mss wat pessimistisch maar ik vind dat er echt veel te laks wordt opgetreden. Men moet al halfdood op straat liggen voordat ze een PV opmaken. Belachelijke tijden. Las net dit nog:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 3_00295312" onclick="window.open(this.href);return false;

Da's toch niet te verstaan...

artemis

#10 , 14 sep 2012 10:53

wat je in je handtas mag hebben én effectief werkt:
- busje haarlak
- busje fluo lakverf (hij geeft licht in den donker meneer de agent...)
- enkele losse dikke naainaalden in het zijvakje van je handtas (niet visueel mee dreigen, doorprik gewoon zonder veel moeite of kracht de familiejuwelen mee: dan zijn ze echt OUT)
Een klein spuitbusje deodorant kan ik daar aan toevoegen.

Vandebos

#11 , 14 sep 2012 13:37

volgens een site die ik vroeger eens per ongeluk ben tegengekomen, zijn sommige deo's zijn beduidend irritanter op de slijmvliezen en luchtwegen dan andere en zijn er die pepperspray in effect benaderen.

Franciscus

#12 , 14 sep 2012 15:40

Niet willen komen??? Bij geen heterdaad kan een aangifte volstaan. Maar onmiddellijk na het gebeuren kan nazicht in omgeving gedaan worden.
In Antwerpen tracht men zéér kort op de bal te spelen en elke vorm van overlast aan te pakken.
Elk beetje van info kan helpen om 'verdachten' te identificeren.
Als de slachtoffers en getuigen niet willen helpen hoe kan de politie dan iets doen.
Om de 30 meter een politieagent zetten dat gaat echt niet en zal ook niet helpen.

Boregard

#13 , 15 sep 2012 16:30

Franciscus: de politie KAN niets meer doen zolang de rechtbanken niet volgen.
Er heerst een gevoel van onstrafbaarheid.
Waar zijn de snelrecht rechtbanken. Bij aanhouding of vastname of aanhouding zou er binnen de 24 uur een vonnis moeten geveld worden.
Als je nu ziet dat de politie aangevallen wordt en dat de daders gewoon vrijuit gaan met vermelding " het proces volgt later wel"
Veel politie mensen zijn het beu en niet alleen de oude generatie uit de tijd van Mava105 :D

Ben je verwonderd dat de mensen meer en meer spreken om recht in eigen hand te nemen?

Ter info: ieder spuitbusje is effectief maar die X Marker wil ik ook wel.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Franciscus

#14 , 15 sep 2012 18:04

Het is de basistaak van politie om de nodige vaststellingen te doen. Maar zoals gezegd indien geen heterdaad kan de 101 centrale doorverwijzen naar een politiebureau om de aangifte te doen daar is niets verkeerd mee.

Wat blijkbaar nog altijd niet goed begrepen wordt
De voorlopige hechtenis is geen middel om iemand te bestraffen. Ze dient enkel om iemand die zolang er niet de bewijzen zijn geleverd EN de mogelijkheid bestaat dat de verdachte(n) indien ze vrij zijn de bewijsvoering kunnen 'verstoren'.
Dus politie verhoort (rekening houdende met Salduz wetgeving en Franchimont).
Indien er aanleiding toe is zal betrokkene gearresteerd worden door een officier van gerechtelijke politie en deze zal zijn beslissing voorleggen aan de procureur des Konings.
Deze kan beslissen betrokkene te laten beschikken( na ambtsplichten) of ter beschikking stellen.
Dan wordt de verdachte voor de parketmagistraat geleid of onmiddellijk voor de onderzoeksrechter.
De onderzoeksrechter kan dus weer bekijken NA VERHOOR (en zeker niet zoals op TV)..de grondwet is hier duidelijk in A
Art. 12 : De vrijheid van de persoon is gewaarborgd. Niemand kan worden vervolgd dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.
Behalve bij ontdekking op heterdaad kan niemand worden aangehouden dan krachtens een met redenen omkleed bevel van de rechter, dat moet worden betekend bij de aanhouding of uiterlijk binnen vierentwintig uren.

Indien OR geen redenen meer ziet om aan te houden (OR houdt iemand aan) dan zal persoon eventueel onder voorwaarden vrij worden gelaten tot de zaak uiteindelijk voor de rechtbank komt.
Verder heeft men nog de 'raadkamer' en de 'kamer van Inbeschuldigingstelling' die ook kunnen tussenkomen indien dat vereist is.

Binnen de 24 uur een vonnis ....dan gaan er HEEL veel verkeerde in de gevangenis zitten ....

wonderingwhy

#15 , 15 sep 2012 18:17

Sjah... Ik woon zelf in hartje Antwerpen, echt onveilig voel ik me hier niet (ben een echte stadsmens), maar je ziet toch regelmatig dingen gebeuren waar je je wenkbrauwen bij optrekt:

- Een paar jaar terug woonden we op Antwerpen Zuid aan de uitgangsbuurt. Bij het buitenkomen op een zondag bleek de zijruit van onze wagen te zijn ingeslagen. Een ooggetuige wist ons te vertellen dat er politie hiervoor was langsgeweest, maar meer dan een papiertje met het pvnr. droppen op de passagierszetel hebben ze toen niet gedaan, hoewel de dader op dat moment nog steeds vlak bij de wagen stond, en een ooggetuige hem had aangeduid. Het verhaal stopt hier echter niet, we zijn direct na het vasstellen naar het lokale politiekantoor gereden, daar bleek het PV zelfs nog niet te zijn ingediend...
- Mijn echtgenote maakte ooit mee getuige te zijn geweest van een schietpartij in een appartementsblok. Ook zij belde direct de politie op, de agent die ze aan de lijn had vroeg of de man nog bewoog, waarop zei "ja" antwoordde. Het antwoord van de agent daarop was te gek voor woorden: "OK, dan komen we over een half uurke wel eens kijken, dan is hij bijna zeker dood en is het veilig."

De politie je vriend?

Ik ben zelf ooit overvallen geweest, echt iets aan overgehouden heb ik niet, ik slaagde er zelfs succesvol in mijn overvallers op de vlucht te doen slaan. Desondanks heb ik er wel een schrik van opgedaan, en liep ik gedurende bijna een jaar altijd rond met een cuttersmesje op zak. Iemand had me ooit verteld dat je dit legaal op zak mocht hebben.

Terug naar “Praat café”