recht op mezelf te verdedigen zonder advocaat???

dufour
Topic Starter

recht op mezelf te verdedigen zonder advocaat???

#1 , 28 jun 2006 20:03

Ik heb eens ergens gehoord dat iedereen zichzelf mag verdedigen voor een rechtbank. Is dit waar?
Volgens mij wel,want ben al een keer naar een politierechtbank geweest zonder advocaat.

Nu is mijn vraag de volgende. Ik ben verwikkeld in een rechtzaak en wil een verslag van een jeugdspychiater bekomen.
De bevoegde instanties die deze documenten opgesteld hebben,weigeren mij een kopie op te sturen.
Mijn ex(= tegenpartij) zijn advocaat krijgt dit verslag wel toegestuurd.

Als ik hen zeg dat ik geen advocaat heb en mezelf wil verdedigen,zeggen ze dat ik de betreffende documenten maar moet gaan inzien op de dag van de zitting,in de rechtbank.

Kan of mogen ze mij deze documenten weigeren?
Ik bedoel als zijn advocaat ze rechtsreeks krijgt,waarom moet ik dan naar de rechtbank lopen om hetzelfde te bekomen? Ik mag ze dan waarschijnlijk niet naar huis meenemen.

Waar is dan mijn recht om mezelf te verdedigen????

Graag raad,

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 29 jun 2006 16:20

iedereen heet inderdaad het recht zichzelf te verdedigen op e rechtbank.

Als jij je zelf verdedigd, moet je alle documenten krijgen die de tegenpartij krijgt. Als er documenten zijn die je pas op het ogenblik van verschijning krijgt, heb je het recht om uitstel te vragen om deze documenten te bestuderen.
Je hebt immers het recht op tijd om je verdedigen voor te bereiden.

Verder heeft iedereen het recht om alle dosiers over zichzelf en zijn/haar minderjarige kinderen in te zien er er copy's van op te vragen. Hier is wel een uitzondering op voor medische geheim. Daarvoor mag men eisen dat er ook toelating van het kind is.

Dossier die niet of onvolledige ter beschikking van ??n van de partijen worden gesteld, kunnen en moeten gewraak worden door de partij die ze niet heeft gehad.

Schrijf dus de advocaat van je ex aan en stel hem er van op de hoogte dat je zonder raadsman/vrouw werkt en niet alle dossier toe gestuurd krijgt. Hij weet ook wat dit betekend en mag en kan jou dan ook copy's bezorgen. Hij is dat evenwel niet verplicht.

dufour
Topic Starter

#3 , 30 jun 2006 18:42

ok sperwer, bedankt voor de raad.

Reclame

Lex

#4 , 18 jul 2006 15:06

Waar is dan mijn recht om mezelf te verdedigen????
Art. 728. ? 1. Op het ogenblik van de rechtsingang en later dienen de partijen in persoon of bij advocaat te verschijnen.(Ger. W.)

dufour
Topic Starter

#5 , 21 okt 2006 09:27

iedereen heet inderdaad het recht zichzelf te verdedigen op e rechtbank.

Als jij je zelf verdedigd, moet je alle documenten krijgen die de tegenpartij krijgt. Als er documenten zijn die je pas op het ogenblik van verschijning krijgt, heb je het recht om uitstel te vragen om deze documenten te bestuderen.
Je hebt immers het recht op tijd om je verdedigen voor te bereiden.

Dossier die niet of onvolledige ter beschikking van ??n van de partijen worden gesteld, kunnen en moeten gewraak worden door de partij die ze niet heeft gehad.

Schrijf dus de advocaat van je ex aan en stel hem er van op de hoogte dat je zonder raadsman/vrouw werkt en niet alle dossier toe gestuurd krijgt. Hij weet ook wat dit betekend en mag en kan jou dan ook copy's bezorgen. Hij is dat evenwel niet verplicht.
Bestaat er dan een artikel die dit bevestigd? ik wil zeggen ergens in het wetboek dat ze verplicht zijn om mij die documenten toe te sturen?
En niet enkel naar zijn advocaat en de rechtbank?
Ze blijven maar herhalen dat ik een advocaat MOET hebben om deze documenten rechtstreeks te krijgen.

Lex

#6 , 21 okt 2006 10:26

Art.725. IEDERE PARTIJ kan zich een eensluidend verklaard afschrift van de STUKKEN doen afgeven door de griffier die het dossier onder zich heeft... (Gerechtelijk Wetboek).

dufour
Topic Starter

#7 , 21 okt 2006 10:32

Art.725. IEDERE PARTIJ kan zich een eensluidend verklaard afschrift van de STUKKEN doen afgeven door de griffier die het dossier onder zich heeft... (Gerechtelijk Wetboek).
Dag Lex,

Bedankt voor de info. Maar zegt dit artikel ook dat ze de documenten naar mijn adres moeten versturen? Zoals de tegenpartij ze ook per post ontvangt? En ik niet steeds naar die rechtbank moet gaan om desbetreffende nieuwe documenten in te kijken?

dufour
Topic Starter

#8 , 17 nov 2010 11:43

Nog een vraagje,
Heb ik ook het recht om alleen naar de vrederechter te stappen zonder advocaat om een bezwarend beslag op een kluis te kunnen leggen?
Zo ja,welk artikel beschrijft dit?
Alvast bedankt.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 nov 2010 16:29

Je zal wel moeten weten wat je wil. Het probleem is meestal niet dat je een advocaat moet nemen omdat de wet dit zegt, maar omdat je niet weet wat je moet doen. Wie niets van auto's kent gaat men zijn auto naar de garage als er iets stuk is. Wie het recht niet kent loopt ook het gevaar dat het fout afloopt als hij zichzelf probeert te behelpen. De advocaat is dan de garagist.

Om terug te komen op je vraag. Wat wil je? Een kluis laten verzegelen of bewarend beslag leggen? Ben je in de wettelijke voorwaarden om dit te kunnen aanvragen?

dufour
Topic Starter

#10 , 18 nov 2010 10:22

Wat wil je? Een kluis laten verzegelen of bewarend beslag leggen? Ben je in de wettelijke voorwaarden om dit te kunnen aanvragen?
Het gaat hem om het volgende

Moeder is zwaar dement en verblijft in een instelling.
Vader was vorig jaar maandenlang in het ziekenhuis en daar er heel wat belangrijke documenten rondslingerden in het huis,alsook belangrijke geldsommen,hebben we(ik en mijn zus + 2 broers ) een kluis geopend op onze naam en alles erin gestopt.
Nu is het zo dat vader reeds een deel heeft weggeschonken aan zus en de 2 broers onder de vorm van een lening die ze eigenlijk nooit hebben terugbetaald. Bewijzen op papier van die "leningen" zitten in die kluis zonder dat wij dat wisten. Daar vader me onlangs vertelde dat hij iedereen zou gelijk stellen,zijn de andere drie beginnen flippen en willen nu kost wat kost die kluis openmaken zodat ze de schuldbekentenissen van hun leningen kunnen laten verdwijnen. Ze proberen van alles om mij ervan tussen te houden alhoewel ze zonder mij ook niet in die kluis kunnen.(Ik heb nog geen "lening" gekregen)
Alhoewel al het gene in die kluis ligt van vader en moeder is,kan vader niet in de kluis aangezien ze op onze naam staat. Vader heeft reeds verscheidene keren gevraagd aan de andere 3 om samen naar de kluis te gaan om alles te regelen zoals hierboven beschreven,maar dat weigeren ze. Enkel als ik een volmacht zou geven aan de 3,zijn ze bereid om met vader naar die kluis te gaan,zonder mij dus.
Tot zover het verhaal waarvoor ik een bezwarend beslag zou willen laten leggen op die kluis, enkel en alleen om die 3 schuldbrieven te kunnen veilig stellen in geval van overlijden van vader.

Alvast bedankt,

dufour
Topic Starter

#11 , 01 dec 2010 09:55

Niemand raad?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”