advocaatkosten

baspat
Topic Starter

advocaatkosten

#1 , 14 jun 2016 09:16

beste
kan een advocaat na twee jaar van eindprocedure van scheiding nog bijkomende kosten aanvragen , o.a. het vergeten van btw en bijkomende ereloonkosten dat hij niet integraal had berekend
Ik weet niet waar te beginnen om zoiets te kunnen nachecken
indien iemand dit al heeft meegemaakt , graag info of ik dat kan tegen vechten of wat dan ook
dank u voor de aandacht van deze en zeker voor de feedback
andre

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrainTrain

#2 , 14 jun 2016 09:25

Facturen voor prestaties van voor 1 januari 2014 zijn zonder BTW.

baspat
Topic Starter

#3 , 14 jun 2016 14:55

beste
opgestart dossier voor 01 01 2014 of erelonen,
wil dat dan zeggen dat voor een dossier opgestart in 2013 er dan btw kan grvraagd worden in 2015
en kunnen erelonen dan 2 jaar later gevraagd worden hoe kan ik zoiets controlerern
ik heb hier echt geen vat op
iedere betaling werd per mail gevraagd , waar ik dan ook het bewijs van heb nu komen er bijkolende erelonen en btw bij
er word mij gezegd dat dit onmogelijk is te controleren, en er word mij hier wel 7000 euro gevraagd
hartelijk dank oor alle bijkomende info
mercikes

Reclame

LeenW

#4 , 14 jun 2016 15:13

Het geheel is met 21% btw, het is de datum waarop de dossier wordt afgesloten die telt.

BrainTrain

#5 , 14 jun 2016 16:19

bron: http://www.bdo.be/nl/news/professional- ... advocaten/

Zo de juridische diensten (na 01/01/2014) in België plaatsvinden zijn ze in principe onderworpen aan het standaard btw-tarief van 21%, met uitzondering van:

Een aantal specifieke diensten die nog steeds vrijgesteld kunnen worden van btw, zoals bvb. familiale of schuldbemiddeling;
Diensten van curatoren waar voor de btw (21%) verplicht verlegd dient te worden naar de gefailleerde;
De pro-deo diensten die onderworpen worden aan 0% tarief (met recht op aftrek).
De btw dient op de totale vergoeding aangerekend te worden met uitzondering van de belastingen, rechten of kosten die “in naam en voor rekening” van de cliënt werden “voorgeschoten” (bvb. rol-of griffierechten, deurwaarderskosten…etc.).

LeenW

#6 , 14 jun 2016 17:08

Klopt, maar het punt is dat de dienst een lopende handeling is die pas eindigt op het einde van de procedure (als ik mij goed herinner, het moment waarop de termijn om in beroep te gaan afloopt). Bijgevolg is alles dat met die procedure te maken heeft en nog niet gefactureerd was, onderworpen aan de btw want gefactureerd op het moment dat advocaten btw-plichtig zijn. Er was wel een overgangsregeling, maar dat kon enkel begin 2014 denk ik.

baspat
Topic Starter

#7 , 14 jun 2016 18:09

ok voor btw kan ik inkomen , maar erelonen twee jaar daarna aanvragen en nu tevoorschijn komen met bedragen waarvan nooit gesproken of overeengekomen werd
ik heb hier daan ook geen voet om op te staan, hoe kan ik zoiets tegenspreken
zijn er dan geen verplichtingen indien een zaak word aanvaard
dank u

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 jun 2016 21:59

Gedetailleerde rekening vragen.
Bij een laatste advocatenrekening stond steeds dag uur tijd onderwerp en indien van toepassing met wie gebeld of gesproken was.

baspat
Topic Starter

#9 , 15 jun 2016 10:48

ik heb een gedetailleerde rekening gevraagd en daar komt er nogmaals erelonen bij voor de tijd van het opmaken van deze details
kan dat dan ook nog eens ?

LeenW

#10 , 15 jun 2016 12:04

Nee, u hebt steeds recht op een gedetailleerde factuur/afrekening.

baspat
Topic Starter

#11 , 09 jul 2016 11:12

beste
na onderhoud met nieuwe advocaat betreffend de erelonen en rekeningen van vorige advocaat:
nieuwe advocaat vind dat erelonenvan van vorige advocaat niet duidelijk zijn opgemaakt, vindt geen details terug in het schrijven, en zou overbodige prijzen aanrekenen voor een scheiding
kan iemand mij meedelen wat ongeveer een scheiding kan kosten want ik kreeg hier nooit antwoord over, iedere keer zij hij " dat regelen we later wel "
nu dreigt de vorige advocaat naar de raad te stappen, nochtans heb ik alle gevraagde betalingen uitgevoerd
ik kreeg een aanvraag van betaling per mail en deze werd onmiddelijk uitgevoerd
dank u voor de feedback

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”