Foto's gemaakt op privé eigendom

odm
Topic Starter

Foto's gemaakt op privé eigendom

#1 , 01 jul 2016 22:22

Ex partner en ik verwikkeld in procedure over oprit. Ex partner vraagt mijn buurman om van mijn privaatoprit foto's te nemen. Nu gebruikt ex partner deze foto's in procedure.

Nu is mijn vraag of het buurman is toegestaan foto's te nemen van mijn eigendom waarbij ook de wagens en kentekenplaten van de wagens worden gefotografeerd enz...

Wat kan ik hiertegen beginnen ?

Alvast bedankt voor alle relevantie informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 jul 2016 22:53

Was de eigendom ook van uw ex?

odm
Topic Starter

#3 , 01 jul 2016 23:11

Toen de feiten zich voordeden was (en is nog steeds) de eigendom 100% van mij alleen.

Reclame

LeenW

#4 , 01 jul 2016 23:21

Maar ze woonde er toen wel? Buurman kan natuurlijk niet weten van wie de eigenaar is, bijgevolg valt hem m.i. niets te verwijten als hij toestemming kreeg van één van de bewoners.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jul 2016 23:25

Foto's genomen vanop uw eigendom?
Genomen van voorwerpen die van u zijn of van derden?
Foto's zijn eigendom van buur.
Edoch het portretrecht van uw voorwerpen behoord aan u.
Probleem is o.a. kan men van de openbare weg die foto's nemen?
Indien eigendommen van derden wordt het iets ingewikkelder qua gebruik van foto's.

Zie ook vraag LeenW.

Partner als gehuwd of wettelijk samenwonend of feitelijk samenwonend???

odm
Topic Starter

#6 , 02 jul 2016 08:17

Waaruit LeenW plots meent te kunnen afleiden 'maar ze woonde er toen wel', is mij een raadsel. Want 1. Ik heb dit hier zo niet gesteld en 2. ze (het is ook een hij maar goed) woonde er toen niet.

De vraag misschien nog eens kort herhalen:
kunnen er zomaar foto's genomen worden van een privé-eigendom waarbij dan ook nog een wagens en de bijhorende kentekenplaten enz... gefotografeerd worden ?

Ik dank voor alle relevante informatie.

eylis

#7 , 02 jul 2016 08:29

ik denk dat de buur de foto's NIET mag nemen en hij daar een overtreding mee begaat. U spreekt hem vriendelijk aan en vertelt dat u hij om problemen te vermijden de foto's terugvraagt aan de ex met de uitleg dat zijn foto's onder zijn auteursrecht vallen en dus niet gebruikt mogen worden in een rechtszaak. Dat u, indien hij dit niet doet, genoodzaakt zal zien om klacht tegen hem neer te leggen van het nemen van foto's van uw persoonlijke eigendom en het publiek verpsreiden van deze foto's. Leg hem uit dat dit niet mag en hij wel degelijk vervolgd kan worden.

sloeberken

#8 , 02 jul 2016 08:52

kunnen er zomaar foto's genomen worden van een privé-eigendom waarbij dan ook nog een wagens en de bijhorende kentekenplaten enz... gefotografeerd worden ?
Dit kan helemaal niet zonder u toestemming, dit druist in tegen elke privacy wetgeving. Verbied de maker van de foto's deze te vernietigen, en zeker niet openbaar te maken. Dat je bij elke overtreding klacht zal indienen, en de nodige schadevergoeding zal eisen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#9 , 02 jul 2016 09:02

Waaruit LeenW plots meent te kunnen afleiden 'maar ze woonde er toen wel', is mij een raadsel. Want 1. Ik heb dit hier zo niet gesteld en 2. ze (het is ook een hij maar goed) woonde er toen niet.

De vraag misschien nog eens kort herhalen:

Ik dank voor alle relevante informatie.
Er stond dan ook een vraagteken achter, bijgevolg was het een vraag, geen conclusie ;)

Indien hij op dat moment niets te maken had met uw woning, gaat de buur inderdaad in de fout.

odm
Topic Starter

#10 , 02 jul 2016 09:42

Dit kan helemaal niet zonder u toestemming, dit druist in tegen elke privacy wetgeving. Verbied de maker van de foto's deze te vernietigen, en zeker niet openbaar te maken. Dat je bij elke overtreding klacht zal indienen, en de nodige schadevergoeding zal eisen.
Maar intussen zijn de foto's reeds openbaar gemaakt...

Hoe reageer ik hierop ?

eylis

#11 , 02 jul 2016 13:59

zoals ik al zei: météén klacht indienen bij de politie. En de fotograaf aanmanen dat hij aan de partijd die de foto's gebruikt ( in een rechtszaak) moet laten weten deze foto's onmiddellijk uit het dossier terug te trekken omdat ze gebruikt worden zonder het respecteren van zijn auteursrecht. De fotograaf kan u vervolgen wegens het openbaar maken van foto's van uw eigendom.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 jul 2016 23:38

Hangt er ook vanaf vanwaar en hoe hij de foto's genomen heeft.

Gaat de zaak enkel over de oprit zelf?

odm
Topic Starter

#13 , 05 jul 2016 19:33

Zoals hier aangegeven ben ik vandaag bij politie geweest voor klacht neer te leggen.

De politie zegt dat ik hiervoor naar de vrederechter moet.

Klopt dit of klopt dit niet ?

Kan iemand enige wetgeving/rechtspraak over casus bijbrengen ?

eylis

#14 , 06 jul 2016 13:27

dat lijkt me niet te kloppen: een privépersoon mag zonder de toestemming van de eigenaar géén foto's maken van de eigendom van die privépersoon en ze openbaar maken. Dit is schending van de privacy. en meer expliciet de persoonlijke levensfeer waaronder uw woning toch wel valt.
Deze wet verbiedt de verspreiding van "bestanden" en "gegevens" die betrekking hebben op uw persoonlijke levensfeer zonder uw expliciete toestemming. Een foto van uw woning is een "bestand" of een "gegeven" van uw persoonlijke levensfeer. Deze wet van 8/12/1992 kan strafrechterlijk opgevolgd worden (cfr artikel 37->42
Waarschijnlijk heeft u het accent vooral gelegd in het verhaal mbt de foto's als bewijs in de rechtbank. Heeft u duidelijk verteld dat u klacht neerlegt tegen de buurman die zomaar foto's neemt en openbaar maakt zonder uw toestemming?

odm
Topic Starter

#15 , 06 jul 2016 23:21

dat lijkt me niet te kloppen: een privépersoon mag zonder de toestemming van de eigenaar géén foto's maken van de eigendom van die privépersoon en ze openbaar maken. Dit is schending van de privacy. en meer expliciet de persoonlijke levensfeer waaronder uw woning toch wel valt.
Deze wet verbiedt de verspreiding van "bestanden" en "gegevens" die betrekking hebben op uw persoonlijke levensfeer zonder uw expliciete toestemming. Een foto van uw woning is een "bestand" of een "gegeven" van uw persoonlijke levensfeer. Deze wet van 8/12/1992 kan strafrechterlijk opgevolgd worden (cfr artikel 37->42
Waarschijnlijk heeft u het accent vooral gelegd in het verhaal mbt de foto's als bewijs in de rechtbank. Heeft u duidelijk verteld dat u klacht neerlegt tegen de buurman die zomaar foto's neemt en openbaar maakt zonder uw toestemming?
Heel duidelijk gezegde dat ik klacht kwam neerleggen tegen de persoon die foto's heeft gemaakt en foto's openbaar heeft gemaakt.

Wat doe ik hiermee ?

Ik wil uiteraard dat betrokkene stopt met dit soort praktijken en dat hij vervolgd wordt indien hij hiervoor vervolgd kan worden.

Bedankt voor alle relevante informatie !

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”