Pro deo IS tweedelijnshulp.De wetgeving heeft het over de eerste- of tweedelijnsbijstand. Ik vind nergens de term "pro deo" in de wetgeving! Als een advocaat mij zegt dat hij mijn zaak "pro deo" wil behandelen dan betekent dat voor mij dat hij dat gratis zal doen. Hij moet dan ook achteraf niet afkomen met het argument dat ik eigenlijk geen recht had op pro deo volgens de wet en hij mij alsnog zal factureren.Pro deo is juridisch gedefinieerd.
Een advocaat die niets aanrekent doet dat dus niet onder pro deo stelsel, maar dan werkt hij gewoon gratis, wat NIET het geval is onder pro deo aangezien hij dan wel betaald wordt voor zijn diensten.
Een pro deo moet zijn tarieven ook op voorhand meedeelen want een pro deo is niet altijd helemaal gratis.Strange, op een paar berichten tijd, is de discussie dus plots geëvolueerd van "Zou het niet netjes zijn als een advocaat op voorhand zijn prijzen meedeelt?" naar "Wat is pro deo?"Carry on, people...
Zeg dat maar eens tegen de 1000-en vrijwilligers die zich dagelijks inzetten in onze maatschappij.Trouwens gratis bestaat niet. Gratis is verdronken in het Albertkanaal.
Dat is ook niet gratis. Aan gratis dienstverlening is ook een opportunity cost verbonden.Zeg dat maar eens tegen de 1000-en vrijwilligers die zich dagelijks inzetten in onze maatschappij.Trouwens gratis bestaat niet. Gratis is verdronken in het Albertkanaal.
Hoe, "ook"? Lees eens terug wat Fransiscus zei:Een pro deo moet zijn tarieven ook op voorhand meedeelen.
TS heeft volgens mij ook niet op voorhand de tarieven gekregen die de advocaat zou aanrekenen bij het antwoorden op zijn vragen... Dus laat die "ook" maar weg, zou ik zo zeggen.Ik heb ondertussen eens een aantal websites van (bekende of onbekende advocaten geraadpleegd) nergens stonden daar bedragen op.
Het was dan ook maar een ludieke opmerking.Hoe, "ook"? Lees eens terug wat Fransiscus zei:Een pro deo moet zijn tarieven ook op voorhand meedeelen.TS heeft volgens mij ook niet op voorhand de tarieven gekregen die de advocaat zou aanrekenen bij het antwoorden op zijn vragen... Dus laat die "ook" maar weg, zou ik zo zeggen.Ik heb ondertussen eens een aantal websites van (bekende of onbekende advocaten geraadpleegd) nergens stonden daar bedragen op.
Humor is niet hetzelfde als een serieuze boodschap.Dus als jij niet akkoord gaat met de boodschap, is deze per definitie te kort door de bocht voor u?Oh jawel, maar het is niet omdat iets grappig is dat ik ook akkoord ga met de boodschap erachter, want humor gaat vaak heel kort door de bocht, zeker als er een mening achterzit.![]()
Ik heb u niets genoemd. Ik heb mogelijk iets gezegd over uw uitspraken, maar ik ga geen personen uitschelden.[/quote]Ik heb u hetzelfde genoemd als u mij noemde
Wie een beetje fatsoen heeft valt mensen niet lastig in hun vrije tijd met proberen dingen gratis te krijgen.In dat geval zou ik zeggen: "Sorry, beste klant, maar ik heb hier nu geen tijd voor. Ik kan dit wel voor u uitzoeken, tegen het tarief van XX € per uur. Als je dit dus wenst, stuur me gerust een mailtje!". Wat ik NIET zou doen, is aan het werk schieten voor die klant, daar zelf een prijs opplakken en achteraf de factuur sturen... Maar bon, da's een kwestie van eerlijk zijn, denk ik dan maar...
Ik ook niet, want ik merk hoe jij woorden verdraait, hoe je mensen verdedigt die proberen een systeem te misbruiken.Damn, ik hoop dat ik nooit met u moet samenwerken, hoor...
Er hebben hier al meerdere mensen gezegd dat die kosten verre van overdreven waren.En ik stoor me er aan dat anderen daar dan van profiteren door de vragende partij in het ongewisse te laten over de prijs, daarna flink doorrekenen en een overdreven dikke, niet te verifiëren factuur sturen!
Ik veronderstel dat die advocaat achteraf ook zijn belastingen moet invullen.Dossierkosten om een e-mail op te stellen?
Mensen WETEN dat ze een professional niet moeten lastigvallen voor gratis zaken.TS zou dan best even het dossier opvragen. Eens benieuwd of hij dit te zien gaat krijgen. Nogmaals: niemand hoeft voor mijn part iest gratis te doen, maar OP VOORHAND (hoeveel keer moet ik dit nog herhalen) de klant inlichten, is het minste dat je kan doen.
Ik heb nog geen enkel argument gehoord waarom die klant daarvan niet op de hoogte zou zijn.Ondertussen heb ik nog geen enkel valide argument gekregen waarop de advocaat niet op voorhand de TS had kunnen inlichten over de kostprijs van zijn "advies". Geen enkel argument!
Misschien omdat er van die mensen rondlopen, die zelf eventjes gaan beslissen wat iets betekent, en dan eisen dat dat zo moet geïnterpreteerd worden.Strange, op een paar berichten tijd, is de discussie dus plots geëvolueerd van "Zou het niet netjes zijn als een advocaat op voorhand zijn prijzen meedeelt?" naar "Wat is pro deo?"Carry on, people...