En dan merk je dat een simpele brief van 1 A4-tje opstellen, plots 8 uur kan duren. "Aja, mijnheer, de inhoud moet juridisch toch 100% correct zijn?". Tja, als ik op mijn werk tegen zo'n tempo zou werken met de opmerking "Aja, baas, de scripts die ik schrijf of de analyse rapporten die ik maak, moeten toch 100% correct zijn?", dan lag ik al lang buiten. Maar bon, ik zorg wel dat ik zo weinig mogelijk een advocaat nodig hebt. Tot nu toe is dit goed gelukt (nog nooit beroep moeten doen op een advocaat). Laat ons hopen dat dit zo blijft.Ons basisuurloon kan variëren van €100 tot €150 op basis van een timesheet. Zo weet u precies hoeveel tijd we aan uw zaak hebben gespendeerd.
Inderdaad. Als ik een offerte laat maken voor een nieuwe badkamer, en de aannemer komt af met: "Ik reken €60 per uur." dan zal mijn eerstvolgende vraag toch zijn: "En hoeveel uur denk je erover te doen?" Maar dezelfde vraag stellen aan een advocaat (niet hoe lang hij zou doen over het placeren van een badkamer, natuurlijk ), zou dan vreemd zijn? Bizar, niet?Misschien is de advocaat van 300 EUR goedkoper dan die van 100 EUR omdat hij alles al kent en 4 keer sneller is dan het 100 EUR exemplaar.
Is that so? Waarom zou het makkelijker zijn om de renovatie van een badkamer, of laat het ons doortrekken: de renovatie van een volledige woning (want ook daar moet een offete voor ogpesteld worden) makkelijker zijn dan het inschatten van het verloop van een procedure? Hebben advocaten zo weinig ervaring dat ze dit niet kunnen inschatten? OK, er zullen variabelen zijn, net zoals bij de renovatie van een woning de aannemer ook voor verrassingen kan komen te staan, en in dat geval zal licht afgeweken worden van de offerte, maar met een goede argumentatie.Het is gemakkelijker om in te schatten hoe lang de renovatie van een badkamer zal duren dan het verloop van een procedure bij een Rechtbank.
Denk dat dit te simpele voorstelling is van de kosten, welke conclusies gaat de tegenpartij naar voor brengen, hoelang gaat de zaak duren etc.Kijk, ik schat in dat uw zaak tussen de 2 en de 5 zittingen in beslag zal nemen waarbij ik dus telkens zal moeten gaan pleiten, wat me ook telkens 2 uur aan voorbereiding zal kosten. Eén zitting met voorbereiding zal u €250 kosten. Dus u zal tussen de €500 en €1250 kwijt zijn voor de zittingen. Daarnaast reken ik nog 2 gesprekken met u aan €80 per gepsrek, reken ik dossierkosten aan van €70 en voor diverse briefwisseling, etc reken ik een forfait van €150 aan.
Uiteraard geef ik een fictief voorbeeld, maar ik had gehoopt dat toch "the gist" van het voorbeeld zou doordringen.Denk dat dit te simpele voorstelling is van de kosten, welke conclusies gaat de tegenpartij naar voor brengen, hoelang gaat de zaak duren etc.
Voila, u kan hier perfect mogelijke risico's voorspellen! Waarom kan een advocaat dat dan niet + aangeven wat deze risico's zouden kosten.Of u komt op de rechtbank en uw tegenstrever heeft zijn conclusies pas vrijdag 16.05 overgemaakt aan openbaar ministerie voor een zaak van maandag 9 uur - wordt dus een uitstel .... en wie betaald die kosten.
Dat, of na de eerste mail duidelijk maken "Dit eerste advies was gratis, bij volgende mails zal ik zoveel euro per antwoord aanrekenen." Hoe moeilijk kan het in godsnaam zijn om eerlijk en open te zijn met uw klanten? In gelijk welk ander beroep zou zoiets "not done" zijn, maar bij de advocatuur is dit de normaalste zaak van de wereld.hij had zijn client moeten uitnodigen op zijn praktijk.
Wel, ik werk ook in de IT, en ik heb ook van die kennissen gehad die verwachtten van eindeloos gratis geholpen te worden.Ander voorbeeldje: ik ben werkzaam in de IT. Er zijn geregeld kenissen die me eens vragen wat er mis kan zijn met hun PC, printer, etc... Ik zoek dan wel eens wat op, geef advies, vraag om hun toestel eens binnen te steken zodat ik er eens naar kan kijken,... maar nog NOOIT heb ik daar geld voor gevraagd! Ik zou dit ook niet durven zonder OP VOORHAND te melden dat ik geld zou vragen voor mijn werk. Maar misschien heb ik gewoon meer fatsoen dan de advocaat waarover sprake hier?
En opnieuw, je gaat voorbij aan de grond van de zaak."Welk biertje is hier nu de moeite?" en de ober geeft je zijn mening, en op de rekening staat plots "Geleverd bieradvies - €2". Aja, wat had je nu gedacht? Dat die ober zijn tijd in advies zou steken, zonder iets aan te rekenen? Hij heeft 5 minuten met jou gepraat. Dus tegen €2 voor vijf minuten, dit is €24 voor een uur. Da's peanuts vergeleken met het uurloon van een advocaat..
En begin jij dan ook direct op voorhand per mail beroepsvragen aan die consultants te stellen?Ik werk genoeg met consultants. Ik weet perfect OP VOORHAND wat ze kosten. Een consultant zal altijd OP VOORHAND laten weten wat hun uurloon is.