Eenvoudig.
Vooraleer te antwoorden zou de advocaat verplicht driemaal moeten waarschuwen:
"Als u wil dat wij malen moet je er dik voor betalen. "(x 3)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Dan zal iedereen het (misschien?) wel begrepen hebben.
Je vergelijking met een huis renoveren gaat niet echt op.Voila, u kan hier perfect mogelijke risico's voorspellen! Waarom kan een advocaat dat dan niet + aangeven wat deze risico's zouden kosten.Of u komt op de rechtbank en uw tegenstrever heeft zijn conclusies pas vrijdag 16.05 overgemaakt aan openbaar ministerie voor een zaak van maandag 9 uur - wordt dus een uitstel .... en wie betaald die kosten.
De drager (stem, papier, digitaal, kleitablet, enz ) van de informatie speelt geen rol.Deze advocaat had nog helemaal geen "zaak".
Hij was gewoon mails aan't beantwoorden.
Alle advocaten rekenen dat wachttijd niet aan, maar degenen die hem niet aanrekenen werken soms volgens het amerikaans tarificatiesysteem in belgieEr is geen enkel advocaat die kan voorspellen hoeveel het zal kosten, heb toch ook al het één en ander gezien op de rechtbank,hoe weet een advocaat hoeveel tijd hij zal nodig hebben op de rechtbank, zelfs op twee uur kan hij dit niet inschatten, laat staan hoeveel uur hij nodig heeft als verplaatsing, en je deze wacht uren moeten betaald worden, een trucker word ook betaald als hij in de file staat.
Heb van advocaat vernomen ..Als men eenmaal een copy laat nemen van je ID kaart dat de geldtrein vertrokken is . (juridische waarde ?)
Ik heb het niet over "eindeloos gratis helpen". Maar als iemand me een mailtje stuurt met een vraag, is er geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om eerst even te antwoorden, en daarna een dikke factuur te storen. Maar waarschijnlijk ben ik dan een idioot?Wel, ik werk ook in de IT, en ik heb ook van die kennissen gehad die verwachtten van eindeloos gratis geholpen te worden.
Neen? Sorry, hoor, maar als ik advies vraag aan mijn bankier, is dit gratis. Als ik naar mijn verzekeringsmakelaar bel met een vraag (zelfs over een verzekering die ik daar nog niet heb), is dit gratis. Als ik mijn tuinaannemer vraag hoe ik de buxusmot best aanpak, antwoord hij gratis, etc... Ik ken eerlijk gezegd bijzonder weinig beroepen die je een factuur sturen nadat je enkel en alleen via mail een vraag gestuurd hebt, hoor...Het rare is dat om het even welk beroep zij hebben, zij nooit eventjes gratis mij gaan bedienen.
Inderdaad. Je betaalt NIET voor advies van de garçon. Waarom zou hij dit dus niet mogen aanrekenen?En opnieuw, je gaat voorbij aan de grond van de zaak.
Een café verkoopt drank (en de sfeer errond).
Daar betaal je voor.
En omdat dit zo is, moeten zij niet op voorhand aan mensen laten weten hoeveel hun advies via mail zou kosten? Met andere woorden: de advocaat mag zeggen: "Ik heb één mailtje terug gestuurd. Dat is advies. En mijn advies per mail kost €250 per mail. Gelieve hier te betalen." Als dit normaal is, zal ik dit ook eens beginnen doen als ik antwoord op mails. Ik ga niet veel vrienden meer overhouden, maar zou wel rijk worden...Het product, of eerder de dienst van een advocaat bestaat voor een groot deel uit advies.
Zucht... Deze reactie toont perfect de mentaliteit aan waar het goed fout zit: Wie niet beseft dat mensen die een mail sturen, er niet a priori van uitgaan dat ze voor het antwoord moeten betalen, zouden ook terug naar de lagere school moeten, want hun empathie is 0,0. De Ideale Wereld zou zeggen: "sociaal incapabel"Wie dat niet weet, moet maar eens de lagere school afmaken.
En begin jij dan ook direct op voorhand per mail beroepsvragen aan die consultants te stellen?[/quote]Wij stellen inderdaad soms op voorhand technische vragen, vooraleer er contracten getekend worden. Het gebeurd zelfs regelmatig dat er een aantal mensen van een bedrijf tot bij ons komen, om de problematiek die we willen tackelen, te bespreken. Pas als we die mensen ook de oplossing laten implementeren, wordt er gefactureerd.Ik werk genoeg met consultants. Ik weet perfect OP VOORHAND wat ze kosten. Een consultant zal altijd OP VOORHAND laten weten wat hun uurloon is.
Ik vind uw voorbeeld achterlijk. Sorry. Het pintje drinken op het terras is als het pleiten van een advocaat voor de rechtbank: NIEMAND zal verwachten dat dit gratis is. Het beantwoorden van een mailtje door een advocaat (die de TS trouwens al betaald, weliswaar voor een andere zaak, maar bon), is als het advies van de garcon: NIEMAND verwacht dat dit te betalen is. En laat me duidelijk zijn: iedereen mag factureren wat hij wil, zolang dit OP VOORHAND duidelijk is voor de persoon die de rekening zal krijgen.Als ik op een terras van een café ga zitten, dan ga ik niet eerst een pintje bestellen, het uitdrinken, en dan verbaasd zijn dat het niet gratis was. Ik vind dat schijnheilig.