dagvaarding kruist betaling

HannahV
Topic Starter

dagvaarding kruist betaling

#1 , 04 jun 2012 13:54

Mijn geval: Op 3 maart jl ontving ik een factuur (ong 250 €) van een loodgieter. Ik heb deze op 23 mei betaald (na 1 herinnering en 1 aangetekend schrijven). Op 29 mei stak een dagvaarding in de bus om voor te komen bij een vrederechter op 7 juni aanstaande. Ik heb de deurwaarders ondertussen meermaals gecontacteerd met betalingsbewijs, maar de tegenpartij wil de zaak toch laten voorkomen. Wat doe ik best: nu alle bijkomende kosten gaan betalen bij de deurwaarder (morgen, 250 € ong contant) of toch de zaak laten voorkomen met het risico dat er ongeveer 150 € bijkomende kosten kunnen zijn?
Wat zijn mijn kansen? Wat doe ik best ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
daboytommy

#2 , 04 jun 2012 14:12

Daar de loodgieter administratieve kosten heeft moeten maken om u tot betaling te dwingen, veronderstel ik dat hij ook deze wil recuperen. Bel de loodgieter en vraag hem welke kosten hij nog wil vereffend zien om af te zien van een zitting. Zelfs een dag voor de zitting kan een compromis altijd nog geregeld worden

HannahV
Topic Starter

#3 , 04 jun 2012 14:14

Kan ik dan niet gewoon beter de 250 € aan de deurwaarder gaan betalen? Zal op hetzelfde neerkomen, vermoed ik, en ik neem liever geen contact rechtstreeks op met deze loodgieter. Ik vind het ongehoord dat ik betaal op 23 mei en dat ze me op 29 mei toch dagvaarden. Dat is 6 (zes!) dagen later. Kan dit allemaal zomaar?

Reclame

HannahV
Topic Starter

#4 , 04 jun 2012 14:16

ps/ ik moet vertrouwen momenteel op wat ze me bij de deurwaarder zeggen, maar ik vraag me af of dit wel het beste advies is.

Eddy009

#5 , 04 jun 2012 17:49

Kan u ons meedelen wat uw loodgieter exact vordert : een hoofdsom van exact ...... EUR, een eventuele schadevergoeding tbv ..... EUR, intresten voor een bedrag van .... EUR, de dagvaardingskosten en een rechtsplegingsvergoeding tbv ..... EUR (omtrent de ...... heb ik dus een antwoord nodig).

Waarom vraag ik dit :

indien u overgaat tot regeling (inclusief intresten en schadevergoeding) voor de inleidingszitting en zonder rolstelling van de zaak dient u geen rechtsplegingsvergoeding te betalen en vallen de rolrechten tbv 35.00 EUR weg ;
indien u overgaat tot regeling (inclusief intresten en schadevergoeding) voor de inleidingszitting en met rolstelling van de zaak (hetgeen waarschijnlijk reeds gebeurd zal zijn) dient u 1/4 van de basisrechtsplegingsvergoeding te betalen (en ook de rolrechten).

Soms kan het evenwel interessanter zijn om te verschijnen op de zitting en te melden dat u de schadevergoeding en de intresten betwist, doch dat u wel bereid bent om de dagvaardingskost en de minimale rpv te betalen

Indien u mij bericht, reken ik het even na.

Let wel, zelfs het voor u het voordeligst zou uitkomen om in voor de zitting te betalen aan de gerechtsdeurwaarder, dien ik u ten stelligste te adviseren om in contanten te betalen aan de gerechtsdeurwaarder en om u naar de zitting te begeven met het ontvangstbewijs. Alsdan dient u de doorhaling van de zaak te vragen.

HannahV
Topic Starter

#6 , 04 jun 2012 21:52

Beste Eddy, Alvast bedankt. De loodgieter vordert dit:
hoofdsom : 253, 34 eur
forf schadevergoeding 10% (min 40 eur): 40 eur
verwijlintresten 10 % op jaarbasis: pm
(zo staat dit op het exploot)
verder: kosten:
rbbn: 13,70 eur
uinl: 5,00 eur
kos: 4,00 eur
vr: 34,01 eur
rinl: 6,87 eur,
vacb: 11,04
rs: 9,80 eur
rlz°: 25,00 eur
-------------
109, 42 eur

excl O°: 25,00 eur
excl 21: 84.42 eur
btw 21%: 17,73 eur
------------------
127,15 eur

az: 5,55 eur
btw: 1,17 eur
-----------
6,72 eur
---------
133,57 eur
de afkortingen begrijp ik niet - geschreven in de tekst staat kosten: honderzeventwing euro vijftien cent

ik heb telefonisch contact opgenomen met het deurwaarderkantoor en zij zeiden me hetvolgende:
als ik nu (di morgenochtend) betaal betaal ik 250 euro (+/- , ik denk dat er 248 eur werd gezegd)
als ik veroordeeld wordt betaal ik 400 euro
dit alles natuurlijk bovenop de 250 dit ik al betaalde ( het factuurbedrag zoals gevorderd werd- de schadevergoeding werd pas in de dagvaarding vermeld dus heb ik niet betaald aangezien ik reeds op 23 mei dit bedrag overschreef)
als ik morgen betaal (250 euro), zijn dan alle kosten vergoed? ALs ik u goed begrijp moet ik dan alsnog naar de rechtbank met het betalingsbewijs? bedankt alvast!

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jun 2012 22:14

Als u geen bestelbon of offerte met de factuurvoorwaarden ondertekend hebt kan u het schadebeding en de intrest aan 10 % betwisten.

De meeste vrederechters zullen u hier niet toe veroordelen.

Verwijlintrest is dan verschuldigd vanaf de ingebrekestelling aan de wettelijke intrestvoet.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”