gedwongen niet aantoonbare kosten te betalen of dagvaarding

kvs
Topic Starter

gedwongen niet aantoonbare kosten te betalen of dagvaarding

#1 , 16 okt 2013 00:30

Ik ben 3 jaar geleden met het school naar San Francisco geweest op uitstap, dit was met een externe organisatie. Op de terugweg was er een vulkaanuitbarsting en zaten we vast in de tussenstop " Atlanta". Hier hebben de leerkrachten en mensen van de externe organisatie besloten om het vliegveld te verlaten en een Hostel te gaan zoeken. Onze koffers waren op dat moment zoek. Het verblijf ging grotendeels gedekt worden door de school, voor de rest moesten we alles zelf betalen (nieuwe kleren, levensnoodzakelijke producten,...). De hostel was een krot waar we met 6 op 1 kamer van 5m² sliepen. In de kranten en het nieuws sprak de school dan over " we zullen spreken met de verzekeringen en wat de school zelf kan dekken, de leerlingen zullen wel iets moeten betalen". Terug in België weet niemand hoe het juist zit met deze kosten en als het schooljaar gedaan is (de bachelor beëindigd) komen plots rekeningen toe van de externe organisatie. 195€ te betalen zonder enige verklaring of opsomming van kosten. De school doet of hun neus bloed, de externe organisatie geeft aan telefoon toe dat de school enkel de leerkrachten hun deel hadden betaald (die ook in first class vlogen). Van de 30 studenten is er een klein deel die betaald heeft uit onwetendheid, ik en de rest betaalden niet. Om de x aantal maand verstuurden ze de brief opnieuw en ik heb er zelf ooit op gereageerd dat ik eerst wou zien wat er in die 195€ verrekend zat. (hoeveel de verzekering en de school had bijgelegd aangezien dit ons werd gezegd op de dag dat we het vliegveld hadden verlaten in opdracht van de vertrouwde externe organisatie). Blijkbaar was er geen verzekering omdat de externe organisatie niet gekozen had voor een Europese vliegtuigmaatschappij (moeten de studenten daarvoor opdraaien?). Aangezien mijn vraag naar een opsomming van kosten werd genegeerd, negeerde ik de zelfde brieven met vraag tot betalen van het bedrag van 195€. Nu 3 jaar later krijg ik een brief van advocaten dat ik nog 8 dagen heb om te betalen of dat ik gedagvaard zou worden, ook moet ik 25 euro intresten betalen.

Mijn ouders en de meeste ouders van de andere studenten hebben nu schrik dat dit enorm veel geld gaat kosten en verkiezen om de 220€ te betalen. Ik ben 24 nog nooit ervaring met het gerecht gehad (geen geld op overschot om rechtvaardigheid na te streven) maar weet dat ze via de studenten " verborgen kosten" proberen te dekken die niet kunnen aangetoond worden of waar wij als studenten niet voor mogen opdraaien terwijl leidinggevende mensen verkeerde beslissingen hebben gemaakt door een slechte organisatie.

Niemand weet hoe ze aan dat enorme bedrag komen en of dit aantoonbaar (gerechtvaardigd) is. Niemand weet wat de school met al haar beloftes heeft gedaan en niemand weet wat de verzekering heeft gedaan.
In mijn hart weet ik dat ik moet vechten voor rechtvaardigheid want wij zijn nu de machteloze dupe. Ik wil wel eens weten hoe ze verwachten te verklaren dat ik dat bedrag moet betalen maar mijn ouders zeggen dat ik enorm veel geld ga verliezen omdat het bij de advocaten niet gaat om juist of fout maar om " zoveel mogelijk naar de rechtbank kunnen gaan".

Ik heb nog 6 dagen, wat kan ik het beste doen (ik spreek voor mijzelf omdat de overige studenten de brief blijkbaar nog niet gekregen hebben)? Hoeveel zou dit kosten en kan ik zo iets winnen?
Ik heb beeldmateriaal van het eten die we zelf kochten, van de slechte hostel, van de organisatie die zelf zegt dat de school de kosten grotendeels gaat dekken. Ik kan aantonen dat wij geen 195€ hebben uitgegeven.
Stel dat de externe organisatie daar afkomt met valse kosten (ze hebben 3 jaar tijd gehad om er iets op te vinden), ben ik dan als gast van 24 jaar in staat om het op te nemen tegen het woord van een advocaat?

Elk beetje informatie is welkom want ik sta er volledig alleen voor en op zo een laffe manier mogen ze met ons geld niet gaan lopen!

Dank bij voorbaat,

Kenneth

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 okt 2013 12:32

http://economie.fgov.be/nl/consument/Re ... l5rAOZCRWE" onclick="window.open(this.href);return false;

Eddy009

#3 , 31 okt 2013 18:51

Ik ben er quasi zeker van dat de vordering verjaard is : zie art. 30 van de wet van 16.02.1994 tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling.

Eventueel kan uw antwoorden als volgt :

Ik verwijs naar uw schrijven d.d. xx/xx/2013.

Zonder voor het overige in detail te willen treden, stel ik vast dat de vordering van uw mandante verjaard is (zie art. 30 van de wet van 16.02.1994 tot regeling van het contract tot reisorganisatie en reisbemiddeling).

Huidig schrijven wordt u gericht onder alle voorbehoud en zonder enig nadelige erkentenis.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”