aanslepend stuurprobleem nieuw gekochte wagen

plex454
Topic Starter

aanslepend stuurprobleem nieuw gekochte wagen

#1 , 24 jul 2013 09:54

Dag,

In september vorig jaar heb ik een nieuwe wagen gekocht van een bekend ("premium") Duits merk.
Enkele maanden na de aankoop, en vooral na het omwisselen naar winterbanden, zijn me progressief stuurproblemen gaan opvallen die ik kort kan omschrijven als volgt:
-Niet/slecht centreren van de wagen en gevoel van vrije slag rond het stuurcentreerpunt, waardoor het nagenoeg onmogelijk is om op autosnelweg (wat ik vooral doe...) een rechte lijn aan te houden, en waardoor er de neiging is tot "zwalpen". Vooral in moeilijkere omstandigheden (3 vakbaan, duisternis, zijwind, winterbanden) is het dan erg onaangenaam rijden en is het soms zelfs stresserend moeilijk op het juiste rijvak te blijven.
-Gevoel van klikjes in het stuur. Stuur blijft soms staan in de positie waarin je het zet.
Kortom het is grotendeels een comfortprobleem, maar het heeft toch al enkele keren geleid tot onveilige(re) situaties.
Bovenstaande problemen zijn niet altijd aanwezig, maar toch erg vaak: dagelijks en meestal enkele momenten tijdens elke rit. Ik heb dit verscheidene malen uitvoerig gemeld aan de dealer, die me altijd heeft gezegd "we zijn ermee bezig".... Begin juni heb ik dan een AS gedaan naar de invoerder, waarop geen antwoord. Eind juni is het bepaalde merk dan begonnen met de uitrol van een sofware update die dé oplossing moest zijn.
Spijtig genoeg is deze update ook niet dé oplossing en de problemen blijven aanwezig. Als ik op internet rondzoek, worden de 2012-2013 modellen van deze fabrikant geplaagd door deze problemen en zijn er genoeg user-ervaringen te vinden gelijk aan de mijne, die tonen dat de updates ook weinig uithalen.
Ik heb nu ook weer gemeld aan de dealer dat het nog altijd niet opgelost is, waarop de reactie dat het nu vakantieperiode is en dat ze eerst alle ervaringen gaan afwachten van de andere bestuurders. Nu heb ik een AS met ingebrekestelling gedaan aan de invoerder waarop ik vriendelijk vraag tegen september een oplossing te zoeken. Ik wil gewoon een correct sturende wagen, of is dat teveel gevraagd? Het is inmiddels al bijna een jaar verder....
Welke verdere stappen kan ik nog ondernemen? Indien het niet opgelost geraakt zie ik me eerder genoodzaakt om de wagen te verkopen (met significante minderwaarde), aangezien ik gewoon comfortabel en veilig mijn woon-werk en beroepsverplaatsingen wil doen, wat nu (en vooral in winterse toestanden) niet mogelijk is met deze wagen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabo

#2 , 24 jul 2013 14:14

Misschien kun je eens ervaringen uitwisselen op een forum van liefhebber van dat merk.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2013 11:08

Je hebt twee jaar garantie op een nieuwe wagen (ik ga er van uit dat het een nieuwe wagen is, waarover je spreekt?). Stuur een AS naar de VERKOPER van je wagen (niet naar de invoerder, daar heb je de wagen niet van gekocht), en beschrijf uw probleem en wat u tot nu toe ondernomen hebt. Geef hen nog een redelijke termijn om het probleem te verhelpen (bijvoorbeeld een maand). Indien zij niet in staat zijn uw wagen te herstellen, hebt u recht op terugbetaling, of een andere wagen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Franciscus

#4 , 25 jul 2013 12:27

Hier de desbetreffende wetgeving.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar inderdaad indien er geen registratie is gebeurd op naam is het voor de meeste winkels ondoenbaar om iets terug te vinden.

Jef 007

#5 , 25 jul 2013 12:36

eventueel OOK invoerder inlichten, ze zijn nogal gevoelig aan slechte reclame

Gebruiker21

#6 , 25 jul 2013 13:08

eventueel OOK invoerder inlichten, ze zijn nogal gevoelig aan slechte reclame
TS heeft al twee maal een AS gestuurd naar de invoerder. Ik denk dat dit wel voldoende is om te besluiten dat er uit die hoek weinig reactie komt, blijkbaar. Vreemd, want toen in een probleem had met mijn wagen van een ander Duits merk, was de invoerder wel gevoelig voor mijn klacht (en werd de betreffende dealer op het matje geroepen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Alfred J

#7 , 25 jul 2013 14:05

Ook ik kan bevestigen dat de invoerder van dat premium Duitse merk weinig doet naar klanttevredenheid en alles op de klant probeert af te schuiven. Bij voorkeur gaan ze je probleem ook nog net binnen garantie als "opgelost" verklaren, zodat je buiten garantie niet meer kan zeggen dat dit al binnen garantie was ontstaan, want dan noemen zij dat simpelweg een "ander" probleem. Om je de moeite te besparen, de Duitse hoofdzetel aanschrijven heeft weinig invloed, in mijn geval werd dat gewoon geforward naar de invoerder en lachten die mij nog eens extra uit.

pAscAl54321

#8 , 25 jul 2013 14:25

Paar jaar geleden ook probleempje gehad nieuwgekochte wagen had kinderziekte stond meerdere malen met platte baterij. Niemand kon me helpen.Toen auto 4 jaar oud was mijn verhaal geposted op auto forum en de link van dit forum geforwarded naar Klantendienst merk in Brussel. Vijf dagen later telefoon gekregen en mocht mijn wagen binnendoen bij de dealer, kreeg gratis vervangwagen en na 3 weken hadden ze eindelijk de oorzaak gevonden ze hadden toen 3600 Euro kosten gedaan en ALLES wat gemeld defect was GRATIS vervangen. De manager van het lokale garage werd VERVANGEN hij was het die me 4 jaar aan het lijntje had gehouden en me bij het eerste onderhoud schriftelijk had geantwoord dat het normaal was dat mijn wagen meerdere malen in panne had gestaan en dat ze er NIETS konden aan doen.
PM me gerust en ik stuur U de naam van de klantendienstverantwoordelijke als het hetzelfde Duitse merk is. SUC6

plex454
Topic Starter

#9 , 29 sep 2013 11:39

Ongeveer een jaar na de eerste melding, en na erg veel volharding van mijn kant, lijkt het probleem nu opgelost...y

Terug naar “Gebrekkige Producten”