Dag,
In september vorig jaar heb ik een nieuwe wagen gekocht van een bekend ("premium") Duits merk.
Enkele maanden na de aankoop, en vooral na het omwisselen naar winterbanden, zijn me progressief stuurproblemen gaan opvallen die ik kort kan omschrijven als volgt:
-Niet/slecht centreren van de wagen en gevoel van vrije slag rond het stuurcentreerpunt, waardoor het nagenoeg onmogelijk is om op autosnelweg (wat ik vooral doe...) een rechte lijn aan te houden, en waardoor er de neiging is tot "zwalpen". Vooral in moeilijkere omstandigheden (3 vakbaan, duisternis, zijwind, winterbanden) is het dan erg onaangenaam rijden en is het soms zelfs stresserend moeilijk op het juiste rijvak te blijven.
-Gevoel van klikjes in het stuur. Stuur blijft soms staan in de positie waarin je het zet.
Kortom het is grotendeels een comfortprobleem, maar het heeft toch al enkele keren geleid tot onveilige(re) situaties.
Bovenstaande problemen zijn niet altijd aanwezig, maar toch erg vaak: dagelijks en meestal enkele momenten tijdens elke rit. Ik heb dit verscheidene malen uitvoerig gemeld aan de dealer, die me altijd heeft gezegd "we zijn ermee bezig".... Begin juni heb ik dan een AS gedaan naar de invoerder, waarop geen antwoord. Eind juni is het bepaalde merk dan begonnen met de uitrol van een sofware update die dé oplossing moest zijn.
Spijtig genoeg is deze update ook niet dé oplossing en de problemen blijven aanwezig. Als ik op internet rondzoek, worden de 2012-2013 modellen van deze fabrikant geplaagd door deze problemen en zijn er genoeg user-ervaringen te vinden gelijk aan de mijne, die tonen dat de updates ook weinig uithalen.
Ik heb nu ook weer gemeld aan de dealer dat het nog altijd niet opgelost is, waarop de reactie dat het nu vakantieperiode is en dat ze eerst alle ervaringen gaan afwachten van de andere bestuurders. Nu heb ik een AS met ingebrekestelling gedaan aan de invoerder waarop ik vriendelijk vraag tegen september een oplossing te zoeken. Ik wil gewoon een correct sturende wagen, of is dat teveel gevraagd? Het is inmiddels al bijna een jaar verder....
Welke verdere stappen kan ik nog ondernemen? Indien het niet opgelost geraakt zie ik me eerder genoodzaakt om de wagen te verkopen (met significante minderwaarde), aangezien ik gewoon comfortabel en veilig mijn woon-werk en beroepsverplaatsingen wil doen, wat nu (en vooral in winterse toestanden) niet mogelijk is met deze wagen.