#5 , 02 nov 2015 18:41
Indien de wagen gekocht werd van een particulier en deze heeft u de oorspronkelijke factuur, car-pass, keuringsbewijs, gelijkvormigheidsattest en rapport van de keuring verstrekt (en als het wel degelijk gaat om dezelfde wagen, check het chassisnummer, zou niet de eerste keer zijn) dan zal het niet makkelijk zijn want de particulier moet geen garantie geven. Daarom betaalt u er ook minder dan wanneer u koopt bij een handelaar.
Maar er zijn wel nog een paar bepalingen van het BW die van toepassing blijven:
Art. 1625. De vrijwaring, waartoe de verkoper jegens de koper gehouden is, heeft een dubbel voorwerp : zij betreft ten eerste het ongestoord bezit van de verkochte zaak en, ten tweede, de verborgen gebreken van die zaak of de koopvernietigende gebreken.
Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.
Art. 1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.
Art. 1643. Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.
Alleen is de bewijslast niet min: u zal moeten kunnen bewijzen dat a) een normale, voorzichtige koper die het goed getest heeft niet kon weten of vermoeden dat de vastgestelde gebreken bestonden of konden bestaan én b) dat die gebreken al in de kiem aanwezig waren toen de koop werd gesloten. Komt nog bij dat in uw verkoopsovereenkomst vermeld staat 'staat waarin de wagen zich bevindt' dus op basis van Art. 1643 zou u moeten kunnen aantonen dat de koper op de hoogte was van de gebreken en u toch de wagen verkocht heeft. Hoe u dat moet aantonen nadat u zelf een testrit heeft gedaan en daarna de wagen heeft gekocht zou ik niet onmiddellijk kunnen zeggen.
Enfin, heel de uitleg om uiteindelijk te concluderen dat u vrees ik met een kaduke wagen zal blijven zitten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.