#7 , 15 dec 2016 00:05
Een voertuig is een roerende lichamelijke zaak. De verkoper is professioneel en je vriendin is consument. Dan zijn de voorwaarden voldaan voor de "verkopen aan consumenten" (artt. 1649bis - acties BW.) (de "Europese garantie").
Het gaat hier binnen de leveringsplicht over de niet-conforme levering.
Dergelijke niet-conformiteit moet niet ernstig zijn, maw ook als kleinere zaken niet overeenkomen, kan reeds de aansprakelijkheid van de verkoper ingeroepen worden.
Art. 1649ter, §1 BW bepaalt hier m.b.t. de leveringsplicht dat het goed slechts in overeenstemming met de overeenkomst is indien 1º: "het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond"
Vervelender is art. 1649ter, §2 BW: "Gebrek aan overeenstemming wordt geacht niet te bestaan in de zin van dit artikel als, op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst, de consument het gebrek kende of redelijkerwijs daarvan op de hoogte moest zijn [...]"
Dat er geen cruise-controle noch airco aanwezig waren, hadden jullie wellicht kunnen weten op basis van de proefrit. Er kan wellicht verwacht worden dat je hiervan op de hoogte had moeten zijn door de proefrit.
Regensensor en automatische lichten waren misschien niet duidelijk tijdens de testrit, als de omgevingomstandigheden op het ogenblik van de testrit niet van die aard waren.
De vier elementen versterken elkaar wellicht wel.
Als je echter bv. een tweedehandsauto van 5000 EUR koopt, 5 jaar oud, dan spreekt dat weer in je nadeel, want dan kan je geen semi-full option verwachten voor die prijs.
Op basis van art. 1649quinquies BW heeft de klant de keuze bij gebrek aan overeenstemming:
- kosteloze herstelling - of
- kosteloze vervanging
(geen van beide lijken me evident voor een tweedehandswagen).
Als dat niet mogelijk blijkt, kan de klant kiezen voor
- prijsvermindering - of -
- ontbinding overeenkomst (auto teruggeven en geld terug, evt. wel met verrekening van een minwaarde door gebruik maar dat kan op korte tijd niets uitmaken)
Als hij niet op basis hiervan wil ingaan op je standpunt: aangetekende ingebrekestelling sturen en een week tijd geven om alsnog akkoord te gaan.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.