#1 , 08 okt 2010 22:52
Hallo,
net iets meer dan een jaar geleden heb ik van de oogarts en nieuwe sterkte gekregen. Met dit voorschrift ben ik naar 2 verschillende opticiens gegaan, eentje voor mijn gewone bril en eentje voor een zonnenbril. Vanaf de eerste dag zag ik minder goed door mijn zonnenbril dan door mijn gewone bril. Echter, omdat we toen op vakantie zijn vertrokken en ik de zonnenbril niet veel draag ben ik niet onmiddellijk ermee terug gegaan.
Nu een jaar en een maand later ben ik terug naar de oogarts geweest en heb mijn bril en zonnenbril laten testen. Het blijkt nu dat de zonnenbril niet de juiste sterkte is (ondanks dat er bij de bijgevoegde formulieren wel de juiste sterkte staat). Bij beide glazen wordt en sterkte gemeten die 0.25 te weinig is.
Vandaag heb ik dit voorgelegd aan de bewuste opticien en hier doet men alsof hun neus bloed want:
- ik kom pas klagen na een maand en een jaar
- de garantieperiode is voorbij (volgens hun)
- hun aparaat dat tot 0.25 nauwkeurig meet geeft dezelfde afwijking aan, maar in hun labo, met zogezegd betere aparatuur, blijkt dat er bij beide een afwijking zit van "slechts" 0.12 wat binnen hun tolerantie valt
Mijn vragen nu:
- ik heb nooit algemene voorwaarden gekregen en er hangen er geen uit in de winkel. Kan ik na meer dan een jaar nog klagen over het feit dat ik niet gekregen heb wat ik besteld heb.
- volgens mij is garantie niet van toepassing omdat er niets kapot is, ik heb gewoon niet gekregen wat ik gevraagd heb, maar is de wettelijke garantieperiode niet twee jaar en zoja, kan men daar zomaar vanaf wijken?
- een technische vraag voor als er iemand uit de sector dit leest. Is een tolerantie van 0.12 aanvaardbaar? Dit zou immers betekenen dat als de oogarts vandaag -3.00 voorschrijft, dan kunnen zij je -3.12 meegeven en als de oogarts een tijdje later je -3.25 voorschrijft, dan mogen zij je -3.13 meegeven. Mij lijkt dit toch absoluut niet pluis.
Dank bij voorbaat voor jullie antwoorden.