Verwerpen erfenis, gebruik auto?

Psy001
Topic Starter

Verwerpen erfenis, gebruik auto?

#1 , 05 feb 2012 08:38

De erfenis werd verworpen bij de rechtbank van eerste aanleg.
Mag de auto die op krediet gekocht werd op naam van de echtgenote gezet worden? Auto stond ingeschreven op naam van de man, de factuur van de wagen staat ook op zijn naam, maar de lening staat op beide namen.
Kan de vrouw de auto op haar naam laten zetten en gebruiken of wordt dit dan gezien als een st ilzwijgende aanvaarding van de nalatenschap?
Alvast bedankt voor de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 feb 2012 10:33

Moeilijke situatie. Ik veronderstel wettelijk stelsel. De auto behoort tot de gemeenschap , ook al staat hij ingeschreven op naam van de man. Hij zit dus voor een deel in de nalatenschap. Die auto op naam van de vrouw laten zetten is ontvreemding van tegoeden en dus aanvaarding van de nalatenschap.
Van den andere kant , de lening. Die is waarschijnlijk aangegaan 'hoofdelijk en ondeelbaar.' Dat betekent dat elke partner verantwoordelijk is voor het volledig bedrag van de lening. De financieringsmaatschappij kan de volledige terugbetaling bekomen vanwege de vrouw. Dan heeft zij mi. ook recht op de auto.
Ik denk dat het best is een beslissing te bekomen van de officiële instanties , vb. de Registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lanfrancus van Pavia

#3 , 06 feb 2012 20:13

/
Laatst gewijzigd door Lanfrancus van Pavia op 08 feb 2012 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Cassatie zaait wat mist

Reclame

wanton

#4 , 06 feb 2012 20:55

Auto is eigen vermogen van man omdat het aantoonbaar is wie de eigenaar is.

Het is niet omdat de factuur en de auto op naam van de man alleen staat , dat die auto dan van hem alleen is. In het wettelijk stelsel is die auto gewoon gemeenschappelijk bezit , dus van hem en haar samen. Dat is van toepassing voor elk goed. Om tot het eigen vermogen te behoren moet kunnen aangetoond worden dat het goed met eigen , persoonlijke gelden is betaald.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#5 , 06 feb 2012 21:01

Zonder het huwelijkstelsel te kennen quasi onmogelijk om te beantwoorden.
Vermoedelijk zijn er meer schulden dan activa....maar indien die schulden gemeenschappelijk waren dan heeft verwerpen van de erfenis geen zin.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanfrancus van Pavia

#6 , 06 feb 2012 21:11

/
Laatst gewijzigd door Lanfrancus van Pavia op 08 feb 2012 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Cassatie zaait wat mist

roharro

#7 , 06 feb 2012 21:21

Het is niet omdat de factuur en de auto op naam van de man alleen staat , dat die auto dan van hem alleen is. In het wettelijk stelsel is die auto gewoon gemeenschappelijk bezit , dus van hem en haar samen. Dat is van toepassing voor elk goed. Om tot het eigen vermogen te behoren moet kunnen aangetoond worden dat het goed met eigen , persoonlijke gelden is betaald.
Het is eigen omdat het betaald is de facto met gelden ontleend aan de gemeenschap. Of het eigen is wordt bekeken wie de fiscale schulden ervan betaald
Een roerend goed is gemeenschappelijk indien het eigen karakter niet aangetoond kan worden. Dat is het wettelijk vermoeden.
Zo werkt het niet. Indien bv. wettelijk stelsel dan zijn alle schulden aangegaan tijdens het huwelijk gemeenschappelijke schulden. Fiscale aspecten staan hier volledig los van. Het is het huwelijksstelsel dat bepalend is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Psy001
Topic Starter

#8 , 07 feb 2012 21:42

Wettelijk stelsel, gehuwd septemer 2011, auto en lening afgesloten in juni 2011.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”