In augustus 2010 is mijn vader, met wie ik al sinds mijn 12de geen contact meer had, overleden.
Een tante heeft voor de begrafenis gezorgd en mij gecontacteerd. Ik was bij de begrafenis aanwezig, en heb toen wel direct gezegd dat ik sowieso niks qua erfenis moest hebben, maar nooit niks officieel gemaakt.
Nu blijk ik nog 3 halfzussen en een halfbroer te hebben uit het eerste huwelijk van mijn vader (waren niet bij begrafenis).
De oudste is door een brief ivm slapende rekening achter wat dingen aangegaan en heeft mij nu via facebook gevonden.
Zij hoopte blijkbaar (ondanks ook geen contact meer) toch nog iets te krijgen, maar nu zij gehoord heeft dat er schulden waren, heeft zij contact opgenomen met de rechtbank. Die zei dat alle 5 kinderen moesten verwerpen, en dat dat qua notaris op een 100€ per persoon zou komen. Lijkt me toch raar...
Hoe zit het nu precies om te verwerpen? Dat kan toch per persoon apart ? (er zijn blijkbaar wat strubbelingen onder hun 4 ook) . Ze sprak over een "procuration", maar die iedereen moest maken (bijkomende moeilijkheid: zij zijn franstalig en ook mijn vader woonde in Wallonie na scheiding van mijn moeder 30 jaar geleden).
Ik kan er maw niet helemaal aan uit.
Nu las ik net ergens dat je als je binnen 3 maanden niet officieel verwerpt, je automatisch zou aanvaarden, maar ergens anders dat je nog tot 30 jaar later kan verwerpen?
Wie kan me helpen? Wat zijn de stappen die ik moet zetten om alsnog officieel te verwerpen? Wat zijn de kosten die daar ev zouden kunnen bijkomen kijken?
Ook toch voor mijn halfzus, ze hebben haar blijkbaar vanalles zitten vertellen (is blijkbaar al naar rechtbank geweest enzo???).
Ik vermoed toch dat we allemaal los van elkaar kunnen handelen?
Mvg,
Sandy