Wat met gezinswoning??

tomholp
Topic Starter

Wat met gezinswoning??

#1 , 23 jan 2013 19:32

Ik ben getrouwd onder het stelsel van algehele scheiding van goederen. Ik heb twee kinderen uit een vorig huwelijk.

Ik betrek momenteel een huis van mijn ouders, waar ik kosteloos in mag wonen, er is geen contract voorhanden. Deze woning betreft eigenlijk mijn gezinswoning.

Wat gebeurt er bij mijn overlijden (overlijden voor mijn ouders) aangaande de woning?

Wordt deze effectief gezien als de gezinswoning en verkrijgt mijn echtgenote het vruchtgebruik op deze woning? (Deze woning behoort nl. niet tot mijn nalatanschap.)

Hoe kan ik mijn echtgenote maximale rechten geven wat betreft deze woning. Maw hoe kan ik verzekeren dat ze in de woning zal kunnen blijven wonen na mijn overlijden. Moeten mijn ouders hiervoor tussenkomen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 jan 2013 20:46

Jazeker. U bent geen eigenaar , dus uw echtgenote kan geen vruchtgebruik van u erven van die woning. Indien u zou overlijden , kunnen uw ouders haar wel toestaan daar te blijven wonen. Zolang zij leven en eigenaar zijn , moeten zij akkoord gaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tomholp
Topic Starter

#3 , 23 jan 2013 22:39

Jazeker. U bent geen eigenaar , dus uw echtgenote kan geen vruchtgebruik van u erven van die woning. Indien u zou overlijden , kunnen uw ouders haar wel toestaan daar te blijven wonen. Zolang zij leven en eigenaar zijn , moeten zij akkoord gaan.
Kunnen zij dit recht ( recht van bewoning) op voorhand geven?

Wat als mijn ouders mij het vg zouden schenken van de woning waar ik nu woont, waarbij de be aan mojn kinderen wordt geschonken, kan dan voorzien worden dat het vg ook blijft bestaan in hoofde van mijn echtgenote bij mijn overlijden?

Of krijgt ze sowieso het vg? Of dooft dit vg dan automatisch uit?

Reclame

wanton

#4 , 24 jan 2013 17:08

Zij kunnen het vruchtgebruik schenken aan de echtgenoten , met behoud ervan voor de langstlevende. Akte via een notaris is wel noodzakelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”