aandelen aan toonder

vandenborre
Topic Starter

aandelen aan toonder

#1 , 04 okt 2007 22:48

beste,

Wat is het geval indien na het overlijden 1 van de familieleden aandelen aan toonder bezit of steelt ? Dit is mij overkomen en zou graag weten wat mijn mogelijkheden zijn.

Mvg

Vandenborre

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eitje

#2 , 19 okt 2007 19:50

Indien je de nummers van de kasbons hebt, kan je de kasbons wel blokeren.
Kasbons aan toonder verdwijnen altijd in erfeniszaken. Ik ben dan ook voorstander van de afschaf van kasbons aan toonder. Als ik me niet vergis, moeten kasbons die vanaf volgend jaar aangekocht worden op een effectenrekening geplaast worden.
Indien je de ontvreemding kan bewijzen, zal de dader geen erfrechten hebben in dit deel.

Art.792.De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden, verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen; al verwerpen zij deze, toch blijven zij zuiver erfgenaam, zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.”(Burgerlijk Wetboek).

Art.792 heeft betrekking op de gevallen van bedrog waarin een erfgenaam ten nadele van zijn medeerfgenamen de gelijkheid van de verdeling tracht te verbreken‘(Cass. 23 mei 1991,R.W. 1991-92,635,J.T. 1991,716).

Creatief

#3 , 19 okt 2007 20:33

Dat is inderdaad zo zoals Eitje het zegt: als je de nummers hebt van de kasbons aan toonder, dan kan je perfect in samenwerking met de bank nagaan op wiens rekening de opbrengsten zijn gestort.

Heb je geen nummers, dan sta je "zwak". Je kan echter iets gaan bewijzen als je er zelf bewijzen van hebt.

Toevallig was ik de enige in de familie, die de volledige inhoud van de kluis had laten kopiëren. Het was wel tijdens een grote vete, maar het komt nu wel goed van pas.

Ik heb alle kopies doorgegeven aan de huidige advocaat-bewindvoerder. Die zal ze wel op zijn beurt na laten trekken. Doet hij dat niet, dan zal ik dat wel zelf laten doen.

Reclame

Alfons

#4 , 21 okt 2007 22:02

Bij ons is dat toch anders verlopen.
Zus die inwoonde bij moeder had sleutel en volmacht over een bankkluis en haalde die leeg toen moeder een zwaarherseninfarct deed. Een week later stierf moeder.
De 8 kasbons daar wisten de 8 kinderen allemaal het bestaan van. Voor ieder eentje! Mijn zus heeft ze weggestoken tot de dag nadat de successierechten moesten ingediend zijn. Ze kreeg de kasbons niet verzilverd want elke bank zou de naam van de aankoper, ons moeder terugvinden via de gegevens op de kasbons. Zus heeft ze dan teruggebracht naar de bank en die heeft ze aangenomen en in een effectendossier geplaatst!
Zus was wel van plan de kluis als volgt ledig te verklaren. Samenroepen van de 8 erfgenamen, allemaal hun akkoord en ondertekenen en een copie van hun paspoort en dan naar de deurwaarder die dan kon vaststellen dat de kluis die zij opende in het bijzijn van de bankgetuige LEEG zou zijn, maar ik en mijn oudste broer zijn niet eens naar die oproep om samen te kopen geweest!
Alfons[/url]

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”