schenking

Hoi Yee
Topic Starter

schenking

#1 , 28 jan 2013 15:36

ik heb een vraagje over een heel ongewoon situatie...

mijn schoonvader en moeder zijn gescheiden, het huis staat nog 50% op zijn naam en 50% op haar naam en zij heeft het vruchtgebruik ervan.
nu zouden wij normaal naar daar willen verhuizen ( definitief ) omdat zijn moeder wat gezondsheidsproblemen heeft. en op een latere stadium naar 't rusthuis zou verhuizen.

wat zouden wij mogen en kunnen doen om " dezelfde " rechten te hebben als haar?
wij zouden niet graag op 't straat gezet worden door z'n mama als ze een moeilijke dag heeft...
kan zijn papa zijn deel van 't huis aan ons schenken, ook al woont hij er niet meer?
of welke manieren zijn er om voor ons iets meer zekerheid te hebben?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 jan 2013 19:35

Moeder heeft het vruchtgebruik , dus zij is 'baas' over de woning. Er verandert niets aan de dagelijkse situatie indien jullie vaders helft zouden in bezit krijgen , op welke manier dan ook (schenking , erfenis of koop). Ik zie wel mogelijkheden als jullie een officieel huurcontract opmaken , en moeder zogezegd in huis nemen. Er zijn zelfs fiscale voordelen in dat geval.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hoi Yee
Topic Starter

#3 , 28 jan 2013 21:35

Dus zijn vader kan ook niks doen met zijn aandeel...? Indien we een officieel huurcontract opmaken, welke fiscale voordelen zijn er?

Reclame

wanton

#4 , 28 jan 2013 22:30

Indien jullie moeder dan in huis nemen , is zij ten laste. Indien haar pensioen minder is dan zo'n 22000 € bruto per jaar , kunnen jullie een belastingvermindering bekomen tot ong. 1400 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”