Afstand van erfenis

Gehenna
Topic Starter

Afstand van erfenis

#1 , 13 mei 2013 19:50

Mijn vader is 7 jaar geleden overleden.
Onmiddellijk na ontvangst van de acte van overlijden hebben we afstand gedaan van de erfenis. De hele familie tot in het duizendste knopsgat.
Behalve mijn toen minderjarige dochter. Er waren 2 personen uit de familieraad overleden en de vrederechter kon mij niet toestaan in haar naam te handelen (alleenstaande moeder, moest familieraad zijn toen ze geboren was)
De dag na haar 18de verjaardag is ze zelf gaan afstand doen. Na een feestdag.
Geen noemenswaardige problemen tot nu.
Er is een brief gekomen van een advocaat (in het frans) die aanmaant om de achterstallige huurgelden, kosten nieuwe sleutel, leegmaken woning, opkuisen woning, wederverhurings vergoeding en de nalatigheids interesten te betalen.
Als dit niet binnen de 14 dagen gedaan is stapt de verhuurder naar de rechtbank waar de afstand van erfenis teniet gedaan zal worden omdat ze:
1- 24u te laat afstand van erfenis gedaan heeft (is geboren op een feestdag)
2- We op vlaams grondgebied wonen waar Brusselse acten niet geldig zijn omdat we die niet laten betekenen hebben in een Vlaamse rechtbank (Hoera we zijn van Brussel verlost! Dacht het niet maar allé)
3- Haar moeder (ik dus) de erfenis aanvaard heeft door de begrafenis te betalen en
4- veroordeeld is tot het betalen van de huurschulden maar niet in staat is om zijn schulden te betalen waardoor ze overgaan op haar kinderen (mijn kind dus, en ikke netto onder het bestaansminimum maar bij mijn weten ben ik nog ni dood en KAN ze mijn onbestaande schulden niet erven en heeft een vals vonnis geen betekenis)
GEEN ENKELE wetboekverwijzing in de brief.
De som moet betaald worden op rekening van de verhuurder, niet op die van de ondertekenende advocaat.
Er is aangeraden om binnen de 14 dagen te betalen anders komen er nog meer gerechtskosten bij.

Ik maak er mij (voorlopig) niet echt druk in maar mijn vraag is:
Kan één of andere rechter haar onterving teniet doen omdat ze 24u te laat was ook al is haar 18de verjaardag op een feestdag?

Ps: Gelieve dat ik veroordeeld ben tot het betalen van de huurschulden te negeren. Dat was 100% valsheid in geschrifte vanwege een vrederechter te Brussel die zonder rechtzaak een uitspraak deed die niet betekend geweest is om welbekende redenen. Er bestaat ook geen rolnummer van. Alleen weet die advocaat dat blijkbaar niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 mei 2013 22:30

Men heeft dertig jaar tijd om een erfenis te verwerpen!
Zelfs als men verwerpt moet men toch de begrafenis betalen. Dat argument houdt dus geen steek!

Het enige dat u niet mag gedaan hebben is u iets uit de erfenis hebben toegeeigend.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gehenna
Topic Starter

#3 , 14 mei 2013 16:59

30 jaar?! Dat heeft niemand mij gezegd. Dat moest onmiddellijk had men gezegd. Dus zijn we zeker dik in orde. Thanks :)

Heb mij niks toegeëigend. Zelfs z'n portefeuille niet die het ziekenhuis wou meegeven.
Ben wel in het appartement binnen geweest, de concierge had een loper. Dat was om een pyama te nemen voor de begrafenis ondernemer. Ze heeft toen ook een verklaring opgemaakt dat ze getuige was dat ik een pyama gaan halen ben teneinde hem niet naakt te moeten begraven en er verder niets meegenomen is.

We gaan nog lachen met die advocaat denk ik. Maar de dochter zal wel geruster zijn nu.

Reclame

eylis

#4 , 15 mei 2013 09:26

ik heb een vermoeden dat de verhuurder met een advocaat probeert om indruk te maken zodat u alsnog de openstaande schulden zou betalen.
punt1: alleen al dat "zogezegde" bewijs... als je zodra je meerderjarig bent afstand gaat doen: voor die feestdag kon ze dat niet doen want ze wàs dan nog niet meerderjarig op dat ogenblik, dus ze kon wettelijk geen afstand doen. De eerste werkdag nà een feestdag is dus logischerwijze he eerste ogenblik dat ze afstand KON doen.
punt2: dat moet iemand mij eens uitleggen dat een officiele acte bij een rechtbank in een bepaalde regio niet zou gelden in een andere regio; Het zou me wat worden dat telkens er iets gevonnist wordt in Brussel en dat je dan ook moet laten betekenen in Wallonie en Vlaanderen, Dat is toch nationiale materie?
3: en ik dacht ook dat de begrafenis betalen een kinderplicht was, maar géén bewijs dat je de erfenis aanvaard.
Verhuurder probeert indruk te maken denk ik.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”