Naast de andere verhalen van Arbo 07 heb ik ook dit meegemaakt : aangezien mijn moeder 2 kleinkinderen ongeveer 30 jaar niet gezien heeft wou ze de andere 4 kleinkinderen haar beschikbaar deel geven (1/4) omdat mijn broer en ik nu ,de zorg voor haar hadden .Ik ,als dochter uit Limburg, had een voorbeeld van testament op haar appartement gelegd.Echter weduwe-schoonzus ,waar steeds heibel mee was en die ook aan de kust woont ,hielp mijn moeder een briefje schrijven om dat 1/4 te schenken.Zij nam het onmiddellijk mee ,bracht het naar haar eigen notaris ,zonder dat ik of moeder het wist!Toen ik het na een tijdje te weten kwam, wou ik dat briefje eens zien en ging ik met mijn moeder naar de notaris van schoonzus aan de kust (De "bekwaamheid "moest ook nog vastgesteld worden)Daar aangekomen viel ik bijna van mijn stoel :de notaris zei : "de vertrouwenspersoon heeft het binnengebracht en ik mag het niet laten zien."Mijn moeder ,die haar bril niet ophad ,schoof hij het even over tafel en vroeg "is het dat briefje?"zij knikte verbouwereerd en ze kon betalen.Ik kon niets meer doen! Ik weet nu pas ,na moeders dood ,dat schoonzus haar kinderen en (gelukkig ) ook mijn kinderen er op stonden !wel bleek er later een fotocopie op het appartement te liggen....maar dat wil niets zeggen.....
Ik lees dat er nu een wet komt waarbij het "beschikbaar deel 1/2 zou zijn ? een briefje binnenbrengen is dus voldoende....
Er zou een wet moet komen dat elke schenking zou moeten gebeuren in het bijzijn van 2 neutrale getuigen! Er zouden veel moeilijkheden voorkomen kunnen worden....