Ik heb een paar maand geleden vruchtgebruik betaald. Volgens onze notaris konden we gerust de 1.5% gebruiken.Bedankt. Volgens de bovenvermelde tabel ligt dan de waarde van het vruchtgebruik tussen 15,75% en 31,86%, afhankelijk van de rentevoet. Ik begrijp het niet. Hoe moeten die percentages en rentevoet geïnterpreteerd worden ?
Zolang zij zelf de omzetting niet wil, hoeft u uw hoofd daar niet over te breken. Enkel en alleen ZIJ kan beslissen.Bedankt. Volgens de bovenvermelde tabel ligt dan de waarde van het vruchtgebruik tussen 15,75% en 31,86%, afhankelijk van de rentevoet. Ik begrijp het niet. Hoe moeten die percentages en rentevoet geïnterpreteerd worden ?
Hoe bent U er dan in geslaagd om slechts een paar procenten te moeten betalen? zelfs bij iemand van 95 bedraagt het percentage nog 5%.Nee hoor, maakt maar een paar procentjes uit op de totaliteit. En we kunnen de woning nu verkopen, ipv een krot binnen -tig jaren.mits betaling van de afkoopwaarde? En die kan zeer hoog oplopen.
Meestal is een vruchtgebruik een pest voor de erfgenamen, in ons geval trekken wij aan de touwtjes.
Wij kunnen ook rekenen,....
Op de totaliteit Mariette.Hoe bent U er dan in geslaagd om slechts een paar procenten te moeten betalen? zelfs bij iemand van 95 bedraagt het percentage nog 5%.Nee hoor, maakt maar een paar procentjes uit op de totaliteit. En we kunnen de woning nu verkopen, ipv een krot binnen -tig jaren.mits betaling van de afkoopwaarde? En die kan zeer hoog oplopen.
Meestal is een vruchtgebruik een pest voor de erfgenamen, in ons geval trekken wij aan de touwtjes.
Wij kunnen ook rekenen,....
voor zover ik weet hoeft de weduwe geen SSR te betalen op het vruchtgebruik van de gezinswoning.Dan krijgen de 3 kinderen ieder 1/3 van die 100.000 euro = 33.000 euro/kop
En dit tegenover de standaard 1/4 van 50.000 euro die "men zou verwachten" ... en die vermoedelijk door de behandelende notaris wordt naar voor geschoven ...
En het pittigste detail is natuurlijk dat de weduwe dan mogelijks geen "geld" meer heeft om de SSR te betalen ... ja ... en dan wordt het natuurlijk heel vervelend ....