Handgift, schenking, ingewikkelde situatie...

DV13
Topic Starter

Handgift, schenking, ingewikkelde situatie...

#1 , 27 mei 2014 12:29

Ingewikkelde situatie:

Wij kopen momenteel een bouwgrond aan, en gaan hiervoor een overbruggingskrediet aan.
Vader heeft enkele jaren geleden gronden verkocht, en zal de gelden komende uit deze verkoop aanwenden om ons overbruggingskrediet af te lossen.
Hij wil met andere woorden onze bouwgrond bekostigen met gelden uit de verkoop van zijn eigen gronden.
De gelden van de verkoop zullen beschikbaar zijn op 01/01/2015.

Onze financiële instelling eist nu dat een notaris aangesteld zal worden om erover te waken dat effectief de gelden komende uit de verkoop van de gronden aangewend zal worden om het overbruggingskrediet af te lossen.
Zal er in dit geval de mogelijkheid zijn om dit te beschouwen als een handgift?
Of zal dit geregistreerd moeten worden als een schenking omdat de gelden via een notaris terug overgemaakt dienen te worden aan de financiële instelling?

Bijkomende vraag: We zijn getrouwd met gemeenschap van goederen.
Vader die de bouwgrond gaat bekostigen zou liever zien dat deze gelden enkel zijn dochter toekomen, en niet naar de partner kunnen gaan bij een eventuele scheiding.
Bestaat de mogelijk om notarieel vast te laten leggen dat deze gelden enkel de dochter toekomen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 mei 2014 13:37

Dat de bank de belofte van doorstorting vraagt aan de notaris , is een normaal gebruikte procedure.
Of de doorstorting nu wel of niet via notariële akte gebeurt , het blijft een schenking aan zijn dochter. Indien het een 'algemene' gemeenschap van goederen betreft , kan de vader wel notarieel laten betekenen dat dat bedrag buiten de gemeenschap blijft.
Een clausule van terugkeer - tenzij er kinderen zijn - kan altijd opgenomen worden.
Aan de partner zou ik wel willen laten opmerken , dat hij ervoor moet zorgen dat hij mede-eigenaar wordt van die bouwgrond. Anders is hij ook geen eigenaar van het huis. En zeker moet hij opletten om dan geen lening mee te moeten betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

DV13
Topic Starter

#3 , 27 mei 2014 14:27

De bouwgrond zal samen aangekocht worden, dat staat ook zo in de akte.
Zolang we samenblijven, waar ik absoluut van overtuigd ben, hebben we er enkel profijt van.

Ik wil mijn man niet uitsluiten. Ik wil echter wel dat bij mijn overlijden de gelden naar onze (3) kinderen gaan, en bij een scheiding de gelden niet behoren tot het gemeenschappelijk vermogen.
Dit is zo met alle partijen overeen gekomen. We weten echter nog niet 100% zeker hoe dit allemaal vastgelegd dient te worden.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”