Overlijden partner gemengd gezin

Bromsnor
Topic Starter

Overlijden partner gemengd gezin

#1 , 05 jun 2014 14:50

Mijn vrouw en ik zijn gehuwd met gemeenschap van goederen en hebben uit dit huwelijk twee (voorlopig nog thuis wonende ) kinderen. We hadden elk uit een vorig huwelijk ook twee kinderen, maar het verhaal van het gemengd samengesteld gezin was geen succes.
We wonen in ons eigen huis (nog twee jaren hypotheeklening afbetalen).
Wat als een van ons beiden overlijdt? Kunnen de kinderen van de partner uit het vorige huwelijk dan verdeling van goederen eisen of moeten ze wachten tot we beiden overleden zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 05 jun 2014 15:51

Mijn vrouw en ik zijn gehuwd met gemeenschap van goederen en hebben uit dit huwelijk twee (voorlopig nog thuis wonende ) kinderen. We hadden elk uit een vorig huwelijk ook twee kinderen, maar het verhaal van het gemengd samengesteld gezin was geen succes.
We wonen in ons eigen huis (nog twee jaren hypotheeklening afbetalen).
Wat als een van ons beiden overlijdt? Kunnen de kinderen van de partner uit het vorige huwelijk dan verdeling van goederen eisen of moeten ze wachten tot we beiden overleden zijn?
Indien één van jullie overlijdt krijgt de langslevende levenslang vruchtgebruik vn de gezinswoning.
Bijgevolg zal de woning niet verkoopbaar zijn en dus ook niet verdeelbaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

duma

#3 , 05 jun 2014 19:02

Wat met goederen?

Reclame

roharro

#4 , 05 jun 2014 19:59

Wat met goederen?
Volgens de wetteljke devolutie krijgt de langslevende echtgenoot het vruchtgebruik van de volledige nalatenschap.
Van gezinswoning en de inboedel ervan kan geen enkele erfgenaam omzetting van het vruchtgebruik eisen en dus ook geen verdeling.

Bromsnor
Topic Starter

#5 , 05 jun 2014 21:24

Geldt dat ook voor het spaartegoed?

roharro

#6 , 05 jun 2014 21:31

Geldt dat ook voor het spaartegoed?
Wat roerende waarden (spaargeld,beleggingen, ezn.) betreft kunnen de andere erfgenamen (blote eigenaars) de omzetting van het vruchtgebruik eisen en vervolgens verdelen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”