Als 1 miljoen mensen elk €1 aan 1 persoon schenken...

iBelgium
Topic Starter

Als 1 miljoen mensen elk €1 aan 1 persoon schenken...

#1 , 19 nov 2014 09:56

Gisteren vroegen ik en een collega ons af of er belastingen moeten betaald worden in de fantastische situatie dat 1 persoon van 1 miljoen mensen elk €1 krijgt.

Na opzoekingswerk leer ik dat:

Code: Selecteer alles

Vanaf 2004 geldt in het Vlaamse Gewest voor de schenking van roerende goederen een vlak tarief: 3% voor schenkingen in rechte lijn en tussen echtgenoten (incl. samenwonenden); 7% voor schenkingen aan andere personen.
Wil dit dan zeggen dat elke schenker eigenlijk 7% belasting moet betalen op die €1?

Maar aangezien dat zo'n klein bedrag is, zal de schenker daar volgens mij geen gevolgen van ondervinden, maar vanaf welk bedrag zal de fiscus dan wel weten dat de schenker zijn belasting niet betaald heeft?

Wat zijn de gevolgen voor die ene persoon die opeens €1.000.000 op zijn rekening heeft?

Ik weet dat de situatie redelijk vergezocht is, maar ik zou toch eens willen weten wat de juridische gevolgen zijn indien het wel gebeurt. :)

Alvast bedankt,

iBelgium

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt

#2 , 19 nov 2014 10:13

Situatie is niet vergezocht ... denk maar aan crowdfunding bijvoorbeeld.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 19 nov 2014 11:21

Op handgiften zijn geen rechten verschuldigd, tenzij de schenker binnen de 3 jaar overlijdt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 nov 2014 18:14

Wat zijn de gevolgen voor die ene persoon die opeens €1.000.000 op zijn rekening heeft?

Die persoon zal tevreden zijn.

opm.: De fiscus zal nogal werk hebben om onder dat miljoen schenkers de mensen op te sporen die binnen de drie jaar overlijden!
En dat om telkens erfenisrechten op 1 EUR te kunnen innen.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#5 , 21 nov 2014 11:07

“Art.131...§ 2. Voor de schenkingen onder de levenden van roerende goederen wordt over het bruto-aandeel van elk der begiftigden een recht geheven van :...2° 7 % voor schenkingen aan andere personen.”(Wetboek Registratierechten)

Het recht wordt geheven op het aandeel van de begiftigde (niet de schenker).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”