Mantelzorg

kojak
Topic Starter
Contacteer: Website

Mantelzorg

#1 , 18 apr 2015 22:54

Hallo allen !

Mss eerst eventjes mijn situatie schetsen.

Ik ben een alleenstaande en woon niet in bij mijn ouders.
Wel verblijf ik daar ongeveer 11 van de 12 maanden in een jaar.
Mijn ouders zijn beide boven de 85, en hebben extra hulp nodig.
Ik ben erkent als mantelzorger voor mijn vader, en hij ontvangt daar ook 130 euro voor per maand van de zorgkas.
Mijn moeder is (nog) niet erkend als zorgbehoevende, maar heeft ook hulp nodig.
Ik heb ook nog een broer en een zus.
Broer is zelf ziek en kan moeilijk hulp bieden, en wat mijn zus betreft.... ( dat verhaal bespaar ik jullie ... )

Mijn taken zijn vooral:
- ouders vervoeren als ze weg moeten (vader kan & mag niet meer rijden met de wagen. Moeder kan niet rijden.)
- bijstaan bij ziekenhuis en doktersbezoeken ( en dat zijn er heel wat, spijtig genoeg.. )
- eenvoudige verzoring neem ik ook op mij, wordt het iets moeilijker dan pas doen we beroep op een verpleegster.
- boodschappen
- onderhoud van de tuin
- klusjes die gedaan moeten worden
- (deels) kuisen & eten klaarmaken
- een groot deel van het papierwerk

Ik heb van in het begin duidelijk gemaakt (mondeling) dat ik nergens een vergoeding voor wil. En dat is voor mij een princiepskwestie.
Maar indirect, heb ik wel kost & inwoon gratis. Maw, ik betaal ook niets voor mijn eten en mijn verblijf bij mijn ouders.

Bijkomend, en hier wringt het wat...
Regelmatig gaan we eens eten op restaurant (iets eenvoudigs, dus niet dé grote luxe), en dan betalen mijn ouders ook mijn eten.
2 x per jaar gaan we ook voor een weekje naar zee. Mijn vader doet niet liever. Ik voer hen naar daar en ben ginds ook 24/24 ter beschikking voor het geval dat er iets moest zijn en om ze te helpen waar het nodig is. Mijn deel, dat betalen zij ook.

Mijn vraag...
Kunnen deze laatste items in rekening gebracht wordt bij de erfenis ?
Of met andere woorden, kunnen ze dit beschouwen als een gift of een voordeel in natura, dus als een deel van mijn deel van de erfenis later ?

Ik hoop van niet, want ik heb echt niet veel zin om dit allemaal op papier te gaan zetten.
Het zou mss wel veiliger zijn, maar dat zou dan nog een extra wrevel kunnen veroorzaken ivm mijn zus.

Op voorhand bedankt voor de reacties !
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 19 apr 2015 10:21

Wat uw ouders (bij leven) besteden aan etentjes en vakantieuitstappen en u daar ook af en toe op tracteren, kan nooit in rekening gebracht worden voor de erfenis. Zelfs al zouden ze u betalen voor de klusjes die u voor hen opknapt (vervoer, verzorgingstaken, boodschappen enz..) Het enige wat je eventueel zou kunnen doen (om eventuele wrevel van uw zus in de kiem te smoren)is te vragen aan uw ouders dat ze een eenvoudige verkaring opstellen waarin dat ze melden dat u vanaf datum X tot heden voor hen zorgt: met daarin de opsomming van de taken die u wekelijks doet en de soorten verplaatsingen (doktersbezoeken etc...) Dat ze dit document samen handtekenen en dateren en u er een exmeplaar van geven. Zo kan bij latere mogelijke discussies gewoon aangetoond worden dat u voor uw ouders zorgde en dat daar afspraken over bestonden.

kojak
Topic Starter
Contacteer: Website

#3 , 19 apr 2015 16:08

Bedankt voor je bijdrage Eylis. :wink:

Wat die verklaring betreft, die heb ik eigenlijk al want ik ben erkend door de CM als mantelzorger en ook door het OCMW.
Beiden zijn hier trouwens ook ter plaatse poolshoogte komen nemen.
Vooral die erkenning van het OCMW is belangrijk, want daar staat mijn taakomschrijving duidelijk in vermeld.
De erkenning door de CM (mutualiteit) is eigenlijk vooral nodig voor de zorgpremie die mijn vader elke maand ontvangt.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”