Erfrecht kind met beperking.

bobijn
Topic Starter

Erfrecht kind met beperking.

#1 , 08 nov 2015 15:56

Beste, mijn levensgezel heeft drie kinderen, waarvan de oudste zoon,getrouwd, de jongste zoon samenwonend en zijn dochter, 31jaar, syndroom van down,is verlengd minderjarig verklaard, leeft in een leefgemaanschap, doch al haar weekends en vakanties verdeeld tss vader en moeder. Dochter heeft domicilie bij de moeder. Volgens mijn twee zonen, als er iets gebeurd met de moeder, gaat het eigendom van de moeder naar de twee zonen, zij zullen dan een deel opzij zetten voor zijn dochter. Volgens mij erven toch al de drie kinderen. Zou graag eens weten of dit waar is of niet.
Bedankt voor de reaktie's

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 08 nov 2015 16:10

ik veronderstel dat de regels voor een verlengd minderjarig persoon hetzelfde zijn als voor een minderjarig persoon die erft. In dat geval beheert normaal gezien de andere nog levende ouder (zelfs als die gescheiden zijn) het erfdeel (en de andere bezitingen) van de minderjarige. Ik denk wel dat er dan een soort van toeziend persoon moet aangesteld worden die in de gaten houdt of het beheer wel degelijk gebeurt in het belang van de minderjarige. Maar dat dit haar broers moeten zijn is géén vaststaand feit. Ik zou het overigens niet aanraden, want gezien ze zelf ook ergenamen zijn, kan dat beter gedaan worden door een persoon die er absoluut géén belang bij heeft. dit om bijvoorbeeld onnodige discussies te vermijden.

bobijn
Topic Starter

#3 , 08 nov 2015 16:37

Mijn levensgezel zou dan een bewindvoerder kunnen aanvragen via de rechtbank. De moeder is opnieuw gehuwd, over vijf jaar. Moest er iets gebeuren met de mama van mijn dochter, kan die man dan rechten hebben op mijn man zijn dochter.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2015 17:29

Er zijn drie erfgenamen als ik goed kan lezen twee zonen en een dochter voor zowel de vader als de moeder.
Een verlengde minderjarige heeft wel erfrecht.

Stukje tekst uit tekst van advocaat Elfri:
""De verlengd minderjarige heeft erfrecht, kan eigenaar zijn van een onroerend goed en het wettelijk genot ervan hebben, doch de beheersdaden worden door de ouder of voogd gesteld. De verlengd minderjarige kan en mag een spaarboekje hebben op zijn naam, doch geen transacties doen en moet wel steeds zijn identiteitskaart bij zich hebben.""

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032130
HOOFDSTUK Ibis. - VOORLOPIG BEWIND OVER DE GOEDEREN TOEBEHOREND AAN EEN MEERDERJARIGE. <W 18-07-1991, art. 2>

HOOFDSTUK II. - [1 Beschermde personen]1
----------
(1)<W 2013-03-17/14, art. 28, 061; inwerkingtreding : 01-09-2014 (W 2014-05-12/02, art. 22)>

Afdeling 1. - [1 Toepassingsgebied]1
----------
(1)<Ingevoegd bij W 2013-03-17/14, art. 29, 061; inwerkingtreding : 01-09-2014 (W 2014-05-12/02, art. 22)>

Art. 488/1.[1 De meerderjarige die wegens zijn gezondheidstoestand geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, niet in staat is zonder bijstand of andere beschermingsmaatregel zijn belangen van vermogensrechtelijke of niet-vermogensrechtelijke aard zelf behoorlijk waar te nemen, kan onder bescherming worden geplaatst, indien en voor zover de bescherming van zijn belangen dit vereist.
[2 Voor een minderjarige kan vanaf de volle leeftijd van zeventien jaar een verzoek tot plaatsing onder bescherming ingediend worden indien vaststaat dat hij bij zijn meerderjarigheid in de toestand zal verkeren als bedoeld in het eerste lid. De bescherming treedt in werking op het tijdstip waarop de beschermde persoon meerderjarig wordt.]2 ]1
----------

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”