Geldt dit niet enkel als het de gezinswoning betreft? En dat is hier niet het geval, de gezinswoning waar de kinderen opgroeiden, werd verkocht. Daarna werd een appartement gekocht. Is er dan nog wel sprake van vruchtgebruik?
oei!
ik hoop dat dit dan goed gedocumenteerd werd.
Persoonlijk ken ik iemand (zoon) die zijn vader mondeling toestemming gaf om de ouderlijke woning te verkopen en met de opbrengst (inclusief deel erfenis moeder) een appartement te kopen. Dit gebeurde volledig op naam van de vader. De zoon zag hier geen probleem in, omdat hij toch enige zoon was en er verder geen erfgenamen waren.
Toen de vader overleed - hij was ondertussen hertrouwd en had het appartement terug verkocht - had de zoon heel veel moeite om het erfdeel van zijn moeder er toch nog eerst van tussen te krijgen. Het is wel gelukt, maar met tussenkomst van een advokaat. De tegenpartij beweerde namelijk dat hij het erfdeel van zijn moeder had GESCHONKEN bij de verkoop van het huis. De 2de vrouw is er wel in geslaagd een serieuze afkoopwaarde voor het vruchtgebruik op de rest van kapitaal te bekomen.
Op de roerende goederen zit dus ook een vruchtgebruik, waarom zou anders moeder dat kapitaal (erfenis vader) niet verdeeld hebben onder haar kinderen?
Tenzij natuurlijk niet de kinderen maar de moeder alles heeft geërfd met zo'n sterfhuis beding.
Hoezo goed gedocumenteerd?
Is de verkoop van de gezinswoning, de datering van de verkoopakte, niet voldoende bewijs dat de gezinswoning werd verkocht? Er kan toch vastgesteld worden dat de kinderen toen reeds lang de woning hadden verlaten en wanneer het appartement werd aangekocht?
Het vruchtgebruik blijft bestaan maar het gaat dan toch niet meer om de gezinswoning, correct?
Kinderen kunnen de omzetting van het vruchtgebruik van de gezinswoning NIET krijgen. Voor bijkomende (verhuurde) woningen die in vruchtgebruik zitten kan je dit WEL krijgen.
Voor roerend geerfde naakte eigendom (geld, beleggingen) kan je wel de omzetting vragen.
Dus, als ik het goed begrijp: kan de vraag tot omzetting van vruchtgebruik (om vaders erfdeel op te eisen) toch doorgaan in dit geval?
Bedankt, Rica. Ik las jouw post te laat....dus de omzetting kan niet doorgaan omdat het appartement dus wel als gezinswoning wordt gezien.
Hoe zit het dan met het opeisen van het erfdeel van haar vader?
Een kind heeft toch het recht om het erfdeel van vader op te eisen, vooral als gevreesd wordt voor misbruik en verdonkeremanen van de erfenis?