Erfdeel voortijdig opvragen

kwispel
Topic Starter

Re: Erfdeel voortijdig opvragen

#16 , 25 jun 2016 15:26

Om een voorbeeld te geven: op mijn moeder's belastingsbrief staat het appartement van mijn grootmoeder beschreven als haar eigendom met als extra info: aantal eigenaars: 4 ( de broers en de moeder)
Stel, puur hypothetisch: mijn grootmoeder heeft ergens 150 000 euro "vast" staan. Zelf zegt ze: mijn zoon heeft dat "ergens" gezet, maar dat is voor wanneer ik naar het rusthuis moet.
Hoe gaat het nu concreet in zijn werk? Moet mijn moeder een afspraak maken met een notaris? En liefst met de notaris die ook de belangen van mijn grootmoeder heeft behartigd? Wat is dan de procedure? Welk verzet kunnen de broers aantekenen ( ik veronderstel dat zij wanneer er een waterkans is om haar dit te ontzeggen, ook zullen doen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#17 , 25 jun 2016 15:42

Het is heel dikwijls dat de overblijvende moeder (of vader) het kapitaal als "van hen" beschouwen en niet als deels eigendom van de kinderen.

In feite is in uw voorbeeld dan 75.000 van de moeder in eigendom, de andere 75.000 is de erfenis van de kinderen van hun vader.

Van die 75.000 kan elke erfgenaam dan zijn gedeelte afkopen (mits betaling van de tegenwaarde vh vruchtgebruik - zie voor de % de notaris).

De woning is voor 50% van de moeder en de andere 50% van de kinderen in naakte eigendom, maar dat kan niet worden afgekocht zolang de moeder daar woont. Indien moeder natuurlijk zélf wil verhuizen en verkopen dan kunnen ze - ook weer mits betaling van die afkoopwaarde - het geld in ontvangst nemen.

Ik zou in dit geval inderdaad samen met uw moeder en de oma een afspraak maken met de notaris die de erfenis heeft uiteen gedaan en die dus de nodige informatie heeft over de bedragen die de kinderen hebben geërfd.
De % afkoopwaarde kan wel door de vruchtgebruiker worden geweigerd. Dus als oma dit wil kan ze van die afkoopsom afzien (maar dat zal ze dan voor alle kinderen moeten doen denk ik).

kwispel
Topic Starter

#18 , 25 jun 2016 15:53

Ik dacht ook dat hoe ouder iemand is, hoe lager die afkoopwaarde is.
In het slechtste geval: als niemand wil meewerken en de oma zegt "dat is mijn geld en ik heb het nodig voor het rusthuis", wat is dan de optie? Ik zie mijn grootmoeder niet vrijwillig meegaan omdat ze dat eerst aan haar zonen zal vragen en die haar dat zullen weigeren.
Dus elke raad van wat gedaan in het slechtste geval is welkom.

Reclame

asperger
Juridisch actief: Nee

#19 , 25 jun 2016 16:07

de oma zegt "dat is mijn geld en ik heb het nodig voor het rusthuis"

Wat oma zegt is geen wet hé en ook niet noodzakelijk correct.

Het gaat naar ik begrijp over een som geld die vererfd werd bij overlijden opa?
In dat geval hebben de kinderen die som geërfd in blote eigendom (en zal ten bewijze daarvan het bedrag terug te vinden zijn in de successieaangifte).

Indien uw moeder één van die kinderen is dan kan ze ten allen tijde de omzetting van het vruchtgebruik vragen om haar deel van die som op te eisen.
Losse beweringen dat ze daar geen recht op heeft tellen niet mee!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Rica

#20 , 25 jun 2016 16:12

Het 'afkopen' van uw moeders deel van het geld kan m.i. dus inderdaad niet geweigerd worden.
Ik denk dat, als het niet minnelijk kan (zal sowieso wel via de notaris moeten gaan) zal uw moeder dit via de rechtbank moeten oplossen, vrees ik. De notaris kan u hierin wegwijs maken, anders via een advocaat. Als uw grootmoeder niet mee wil naar de notaris kan uw moeder alleen gaan en al advies inwinnen bij de notaris.
(Maar weet dat een gerechtelijke procedure niet gratis, zelfs niet goedkoop is, maar misschien heeft uw moeder recht op een pro deo advocaat...? Dan is het nog niet 'gratis', maar ziet het plaatje er m.i. al wel anders uit).

kwispel
Topic Starter

#21 , 25 jun 2016 16:42

Ik zou ten allen tijden een advocaat willen mijden. Misschien kan een notaris de familie er toch van overtuigen dat zij dit recht heeft en niemand beter wordt van een procedure.

Mariette

#22 , 25 jun 2016 16:48

Het feit dat één van de mede-erfgenamen het geld "ergens geplaatst" heeft, zonder dat uw moeder daarvan op de hoogte was is ook niet helemaal kosher. Ik meen dat het kapitaal van naakte eigenaars op een speciale rekening moet worden gezet, waarbij elke erfgenaam mee tekent.

En uiteraard is het aangewezen een advokaat te mijden, maar soms is het wel de enige uitweg als men de aanwijzingen van de notaris niet wil accepteren.

kwispel
Topic Starter

#23 , 19 jul 2016 17:50

Mijn moeder heeft weldra een afspraak bij een notaris. Het zou handig zijn mocht ik al eens weten welke belangrijke vragen er moeten gesteld worden.
Enerzijds is het simpel: erfdeel van de vader opvragen, maar waar zitten de addertjes? Wat als mijn oom dat geld al op één of andere manier heeft verduisterd of zelf opgebruikt?

wanton

#24 , 19 jul 2016 19:21

Men heeft er nog steeds moeite mee om een nalatenschap te verdelen zoals de wet veronderstelt dat het gebeurt.
Voor banktegoeden, waar normaal de langstlevende de helft van heeft plus het vruchtgebruik van de andere helft , is de normale werkwijze dat het deel van elk kind-blote eigenaar op diens naam geblokkeerd wordt bij de bank, met de langstlevende als vruchtgebruiker.
Deze acties kunnen nog altijd een aantal jaren later gerealiseerd worden. Op die manier vermijdt men dat er nog eens successierechten moeten betaald worden op geld dat eigenlijk al van de kinderen is.
Als oom dat geld heeft 'opgebruikt' heeft hij zijn broer/zus benadeeld. Dat kan niet worden toegelaten. Waarom is het toch altijd zo moeilijk om bij een vererving klaar en duidelijk aan te tonen aan iedere betrokkene hoe de zaken staan?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lachertje

#25 , 20 jul 2016 12:38

Wanton

er was 125.000 € die vrijgemaakt waren, er is niets over, betekend dit dan dat zij ons part had moeten wegzetten?
en dat zij alleen de intresten had mogen opvragen?
de LLE erfde alles

en ja wij zijn met advocaat bezig, maar voor dat wij beslissingen nemen wil ik hier zekerheid over

groetjes

Mariette

#26 , 20 jul 2016 13:05

Als de Langst Levende Echtgenoot alles heeft geërfd kan die daar natuurlijk me doen wat hij/zij wil. De kinderen erven dan later hetgeen rest bij het overlijden van die LLE.

kwispel
Topic Starter

#27 , 20 jul 2016 21:00

Dus indien het erfdeel door de jaren heen is opgemaakt, kan je daar niets aan doen? Of ging het hier wat off-topic?

wanton

#28 , 20 jul 2016 23:10

De langstlevende (LLE) kan alleen beschikken over alle tegoeden van de gemeenschap als dit in hun huwelijkscontract is genoteerd. Niet via testament of akte van gift. Is er die clausule 'langst leeft, al heeft' dus niet , moeten de kinderen hun deel van de nalatenschap van de overleden ouder ontvangen - in blote eigendom. in het geval : er is 125.000 € tegoeden in de gemeenschap. Als één partner overlijdt, behoudt de LLE zijn helft = 62.500 €, waar die volledig vrij kan over beschikken. De andere helft vormt de nalatenschap van de overledene. Eerst de kosten van begrafenis en successierechten betalen, vb. 7.500 €. Blijft dus 57.000 € te verdelen onder drie kinderen. Elk kind zet op zijn naam 19.000 € geblokkeerd bij een bank, met de LLE als vruchtgebruiker = de ontvanger van de rentes. Dat duurt tot de LLE overlijdt, moment waarop de kinderen zonder verdere kosten pas over dat bedrag kunnen beschikken. Niemand , en zeker de LLE niet, kan ondertussen over dat geld beschikken. Alleen op die manier zullen de kinderen erven van de eerst overleden ouder. Dit veronderstelt de wet en elk kind-erfgenaam kan dit eisen. U kan nu , na al die jaren, zo'n verdeling nog steeds doen. w advocaat staat sterk : de wet moet gevolgd worden.
Toet-anch-Amon

kwispel
Topic Starter

#29 , 21 jul 2016 09:32

Hoe verloopt die procedure precies? Je gaat naar de notaris met de melding: ik wil het erfdeel van mijn overleden vader opvragen. Wordt de grootmoeder dan aangeschreven, uitgenodigd,...? Krijgt zij een termijn waarbinnen de moet?

wanton

#30 , 21 jul 2016 10:59

U heeft een advocaat aangesproken. Het is mi. best dat u eerst een notaris aanspreekt. Die zal zeker grootmoeder contacteren.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”