Hallo, ik heb een vraagje mbt vruchtgebruik.
Mijn moeder heeft, naar mijn mening onder lichte dwang, het huwelijkscontract laten aanpassen. Ze heeft haar echtgenoot (niet mijn biologische vader) het vruchtgebruik gegeven van haar appartement. Verder zij ze nu gehuwd met scheiding van goederen.
Begrijp ik het goed dat wanneer mijn moeder komt te overlijden ik enkel de naakte eigendom krijg? (Met alle kosten die mogelijk aan het appartement komen erbovenop). Maar dat baart me eigenlijk nog het minste zorgen. Wat gebeurd er wanneer haar huidige echtgenoot komt te sterven? Komt het appartement dan weer gewoon op haar naam?
Ik vrees ook dat ze zich wat in het zak laat zetten met de scheiding van goederen. Mijn moeder had een mooi spaarpotje dat ze samen hebben opgesoupeerd. Natuurlijk ook aan vakanties en etentjes. Maar ook aan een wagen, Vespa’s, elektronische toestellen enz. Toestellen die hij allemaal heef aangekocht en die dus bijgevolg op zijn naam staan.
Mijn stiefvader heeft geen al te goede gezondheid en ik vrees dat mijn moeder bij zijn overlijden niet alleen emotioneel maar ook financieel aan de grond gaat raken. Mijn stiefvader heeft nl zelf 3 volwassen kinderen waarmee de relatie niet best is.
Ik hoop dat ik het mis heb maar ik maak me zorgen.