waarde onroerend goed erfenis

delicaat
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

waarde onroerend goed erfenis

#1 , 03 jan 2021 17:04

Aanvaardt Vlabel dat ik voor waarde onroerend goed de waarde die 10 jaar geleden werd aanvaard in de aangifte overlijden andere ouder indexeer met de evolutie van de officiële index Statbel herverkopen residentieel vastgoed?
Ik wil niet dat ze het zelf schatten want dat is tegen alle gezonde principes.
Alles is nog in zelfde staat, geen renovatie.,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 03 jan 2021 17:16

Mocht u het nu verkopen, zou u het dan ook een gezond principe vinden om die index toe te passen ipv. een serieuze schatting te maken ?

delicaat
Topic Starter

#3 , 03 jan 2021 17:38

Zeker en vast want het is een reële index van de prijsevolutie van herverkopen residentieel goed. Het gaat niet over de index van de consumptie prijzen die veel trager is gestegen.

Maar ik vrees dat ik die prijs niet zou krijgen omdat het vanaf volgend jaar niet meer OK zal zijn om te mogen verhuren. Tien jaar geleden was het dat nog wel volgens de wetgeving die toen van kracht was. In die zin is het dus minderwaardiger dan 10 jaar geleden.
Andere panden in zelfde gebouw werden wel tot 30 percent duurder (vergeleken met mijn berekende prijs) verkocht in 2020 maar die waren al (deels) gerenoveerd.
Het betreft een appartement dat in 1966 werd opgeleverd en waar alles nog in de oude staat verkeert.
Ook nog oude ramen met enkel glas (ramen dienen vervangen om dubbel glas te plaatsen).
Als de huidige huurder vertrekt is het dus onverhuurbaar.
VME heeft kort voor overlijden ouder beslist om de gevels en de balkons te renoveren. Daarvoor zal ik binnen een paar maand een uitnodiging krijgen om 16 000 EUR provisie te storten.
Maar ik wil geen eindeloze discussie met Vlabel, vandaar mijn vraag of die indexering aanvaardbaar zal zijn. Het is tenslotte toch de officiële index voor vastgoed. De "standing" van de buurt is ook niet gewijzigd in die jaren.
Ik heb ook geen zin om een beëdigd schatter te laten komen. De Vlabel mannen mogen wel eens komen kijken als ze daar zin in hebben!

Reclame

Thomas Morus

#4 , 03 jan 2021 18:42

Indien de evolutie van de biosfeer waarin de woning gelegen is niet verschillend is van de evolutie van de globale Belgische biosfeer in die periode dan is uw benaderingswijze mathematisch gezien angstvallig secuur (voor de mannen van den taks) én statistisch onvertekend (non-biased).
Meer dan het proberen waard volgens mij.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P

#5 , 03 jan 2021 22:18

Als u zelf de waarde schat, is er geen enkele ruimte voorzien om te motiveren. En dat doet er ook niet toe, hoe u aan een bepaalde waarde komt. Het enige wat Vlabel zal doen is controleren of u volgens hen genoeg heeft aangegeven. Daarvoor komen ze niet bellen, want binnengaan mogen ze niet. Alles wordt geschat op zicht van de buitenkant en vergeleken met gelijkaardige gekende prijzen in de buurt.
Zelfs als u bijlagen of foto's zou toevoegen aan de aangifte wordt daar in eerste instantie niet naar gekeken.

delicaat
Topic Starter

#6 , 03 jan 2021 22:28

Er is dus geen recht van verdediging op basis van objectieve criteria?
Enkel oordelen op de buitenkant...hoe is het mogelijk.
Het ene appartement kan recent totaal gerenoveerd zijn met gouden kranen en het andere nog een renovatieproject.
Schokkend!

Sirkii

#7 , 04 jan 2021 17:21

Vlabel heeft een zeer lange lijst gepubliceerd van schatters wiens schatting door de fiscus niet gecontesteerd zal worden. Als je gaat verkopen zou k er een schatter uitkiezen en laten schatten op verkoopswaarde. Eventueel de opinie van een paar makelaars vragen. Mijn ervaring hier is dat kleine makelaars niet overschatten doch “eerlijk” de waarde projecteren.

Door te indexeren zou je wel eens te hoog kunnen inschatten. Oude appartementen gaan vrij goedkoop van de hand wegens de verouderde inrichting (keuken, badkamer, dure gemeenschappelijke verwarming, renovatiekosten, etc).

Als je zelf schat motiveer dan je schatting in t vak waar je commentaar kan neerschrijven.

Thomas Morus

#8 , 04 jan 2021 17:31

"Als je zelf schat motiveer dan je schatting in t vak waar je commentaar kan neerschrijven."

Het probleem lijkt te zijn dat Vlabel geen rekening houdt met de staat van de appartementen binnenin, noch met de info daarover verstrekt door betrokkene (zie #5).
Als in hetzelfde gebouw kort voordien enkele gerenoveerde appartementen verkocht zijn heeft men het dus "vlaggen". Naar ik begrepen heb.
Ze beweren ook over een "econometrisch" model te beschikken waarmee ze van achter hun bureau de waarde van elk individueel appartement kunnen bepalen zonder meer. Als men weet dat die modellen voor de globale economie systematisch de bal misslaan scheppen die zwarte dozen niet veel vertrouwen om ze in te zetten voor detailwaardeschatting.

Dan vind ik een indexatie aan de hand van de index der herverkopen, vertrekkende van een basiswaarde die bv voor een vorige erfenis werd aanvaard, veel objectiever, ook al is er een gevaar voor overschatting wegens voortschrijdende vetustiteit. Het zou alleszins een objectieve en meetbare bovengrens kenbaar maken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”