Brandverzekering

demonen
Topic Starter

Brandverzekering

#1 , 23 dec 2024 17:12

Ik was mantelzorger van mijn moeder tot aan haar overlijden.
Ik blijf in dat huis wonen tot aan de verkoop.
( Blote eigendom: 1/2 ) ikzelf
( Blote eigendom: 1/4 ) zoon 1 overleden broer
( Blote eigendom: 1/4 ) zoon 2 overleden broer
Enkele vragen:
1/ Mijn neefjes eisen dat ik voor 100% het KI en de brandverzekering betaal. Is dat juridisch ok?
2/ Er is een dispuut over het huurgeld dat ik moet betalen. Mijn neefjes baseren zich op een schattingsverslag van een makelaar die ik heb laten komen.
De makelaar heeft daarop gereageerd per mail en meegedeeld dat de door hem meegedeelde huurwaarde gebaseerd is op huurprijzen van gelijkaardige eigendommen in de buurt, maar dat daarbij geen rekening is gehouden met de huidige staat van de woning (geen centrale verwarming, geen isolatie, vele zware gebreken, … maw niet instapklaar en niet verhuurbaar).
Hij vermeldt tevens dat de staat van de woning op dit moment zeer slecht is en niet conform de normen. Mocht er een inspecteur van de Vlaamse overheid een controle uitvoeren dan zal deze geen conformiteitsattest bekomen voor verhuur zegt de makelaar.
Wie moet de huurprijs bepalen in dit geval en hoeveel mag die max. bedragen tov een gelijkaardig huis dat wel conform is?

Blaatpraat

#2 , 23 dec 2024 17:25

Innige deelneming alvast!

U stelt de percentages mbt blote eigenaarschap op, maar nergens het vruchtgebruik (of volle eigenaars).
Ik ga er -voor het gemak- vanuit dat u 50% eigenaar bent, en uw neefjes 25% (dus allemaal volle eigenaar).

1) U neefjes moeten ook instaan voor het KI en de brandverzekering "gebouw". Het gedeelte "inboedel" is voor de bewoner (u dus).
U kunt echter overeenkomen dat u alles op u neemt van kosten, in ruil voor geen bijdrage richting uw neefjes. Dit is iets wat courant wordt gedaan.

2) Ik zou 25% (per neefje) van 25% (wegens de gebreken die er zijn) van de marktconforme huurprijs voorstellen.
En zoals gezegd: enkel maar "huurgeld" betalen als de neefjes hun aandeel van het eigenaarschap ook betalen (zie punt 1).

In geval het vruchtgebruik anders zou verdeeld zijn, moet je bovenstaande vervangen door de vruchtgebruikers.
Naakte eigenaars hebben hier geen zeggenschap in (en hoeven ook niets te betalen).
Dan klopt het wel wat uw neefjes zeggen, maar ze hebben ook geen recht op een vergoeding.

demonen
Topic Starter

#3 , 23 dec 2024 19:22

U stelt de percentages mbt blote eigenaarschap op, maar nergens het vruchtgebruik (of volle eigenaars).
Ik ga er -voor het gemak- vanuit dat u 50% eigenaar bent, en uw neefjes 25% (dus allemaal volle eigenaar).
Mijn overleden moeder had vruchtgebruik.
Ik ben nu volle eigenaar voor 50% en mijn 2 neefjes elk voor 25 %.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”