Gemeente in de fout ? En serieus boel !

LeenW

Re: Gemeente in de fout ? En serieus boel !

#31 , 05 sep 2016 21:55

Oei begrijp niet wat er fout of onbeleefd in mijn bericht staat , vrije meningsuiting verboden.
Als "asperger" een Chef-functie hier heeft , ik zal luisteren en hier niets meer schrijven.
In forum politics.be dan maar , het merendeel van onze politiekers zijn prima advocaten.
Toevallig net dezelfde schrijfstijl als Nietsje?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nietsje
Topic Starter

#32 , 06 sep 2016 01:14

mag het nu of niet de deurwaarder sturen naar naakte eigenaars.
Als een aanslag gevestigd werd op naam van de naakte eigenaars, zij niet tijdig bezwaar hebben ingediend, of bij een afwijzing van het bezwaar geen vordering hebben ingesteld voor de rechtbank en de aanslag definitief is, mag het.
Dank U LeenW wat betreft uw attentie voor mijn mooie schrijfstijl.

Goed geformuleerd scorpioen <> Geen speld tussen te krijgen
Lijkt wel op een gerechtelijk vonnis

En moet :
1 - aanslag gevestigd op naakte eigenaars / Dit is niet het geval
2 - zij niet tijdig bezwaar hebben ingediend / niet van toepassing (zonder punt 1)
3 - geen vordering voor de rechtbank / idem hierboven
4 - aanslag moet definitief zijn.

Omdat scorpioen het juridisch zo fijn formuleerde , bij deze nog een bijkomende :
Moet aan jou alle 4 punten ook voldaan zijn wat betreft de vruchtgebruiker !
Mag de gemeente per direct de deurwaarder een dwangbevel laten betekenen aan de
vruchtgebruiker nog voordat uw 4 punten werden afgerond.

Aan allen die mij hebben willen helpen is mijn dank heel groot.

Ondertussen is mijn verzoekschrift al klaar (in het klad)
Omdat ik moet opboksen en tegen de gemeente & hare advocaat , wetende dat de Rechter
collega advocaat misschien nog kent van op de schoolbanken schat ik mijn winstkansen
op een 50%. Is dat te hoog gegrepen , wat denken jullie ?

Hierna nog een rechtspraak ter zake
http://www.const-court.be/public/n/2016/2016-033n.pdf
Rolnummer 6144
Arrest nr. 33/2016
van 3 maart 2016

A.4.3. Subsidiair wordt door de Vlaamse Regering opgemerkt dat, indien het Hof van oordeel zou zijn dat
de te vergelijken categorieën van personen vergelijkbaar zijn, het verschil in behandeling in de praktijk niet
bestaat of minstens objectief en redelijk verantwoord is.
Immers, de naakte eigenaar van een bedrijfsruimte, van wie het bedrijfsgebouw leegstaat om redenen
onafhankelijk van zijn wil, beschikt over juridische mogelijkheden om zijn heffing te recupereren of om een
vrijstelling te verkrijgen. Zo kan de naakte eigenaar een verhaalsrecht uitoefenen op de vruchtgebruiker, die
immers gehouden is tot het dragen van belastingen gedurende zijn genot (artikel 608 van het Burgerlijk
Wetboek). Ook tegenover houders van andere zakelijke rechten, zoals de erfpachter en de opstalhouder, kan de
naakte eigenaar een verhaalsrecht uitoefenen. Naast dat verhaalsrecht kan de naakte eigenaar zich ook beroepen
op overmacht. Als hij al het mogelijke heeft gedaan om aan de leegstand een einde te maken, dan bevindt hij
zich in een situatie van overmacht en is de heffing niet verschuldigd. Dienvolgens bestaat er geen substantieel
verschil tussen de naakte eigenaars in beide decreten aangezien zij zich kunnen beroepen op overmacht of de
heffing zouden kunnen recupereren bij de vruchtgebruiker.

A.5.1. De verwerende partijen voor de verwijzende rechter merken op dat artikel 15, § 2, van het
leegstandsdecreet bedrijfsruimten het gelijkheidsbeginsel schendt omdat de naakte eigenaar wordt aangewezen
als belastingplichtige, terwijl in artikel 27, § 1, van het Decreet Gebouwen/Woningen de vruchtgebruiker als
belastingplichtige wordt aangemerkt. Er bestaat, volgens hen, geen redelijke verantwoording voor het aanwijzen
van een andere belastingplichtige voor bedrijfsruimten groter en gelijk aan 500 m² en bedrijfsruimten die die
500 m² niet overschrijden; beide situaties zijn vergelijkbaar maar worden toch verschillend behandeld. De naakte
eigenaar kan de leegstand niet verhelpen en kan dus niet tegemoetkomen aan de doelstellingen van het decreet,
namelijk de strijd tegen de leegstand en verwaarlozing. De vruchtgebruiker kan dat wel. A fortiori bestaat er
geen evenredigheid tussen het doel van het decreet, te weten de strijd tegen verloedering, leegstand en
verwaarlozing, en het gebruikte middel, te weten de aan de naakte eigenaar opgelegde heffing.

Soral
Juridisch actief: Nee

#33 , 06 sep 2016 07:12

U verwijst in al uw bronnen naar de Vlaamse regelgeving en meer bepaald deze van de heffing op de leegstand en verwaarlozing van bedrijfsgebouwen. Dit is inderdaad een gewestbelasting waarop deze regelgeving van toepassing is.

Aangezien de gemeente echter de aanslag heeft gevestigd, is de kans groter dat het over de gemeentelijke leegstandsheffing woningen gaat. Hiervoor is de Vlaamse Overheid niet langer bevoegd sinds 1 januari 2010. Het is daarom van belang om te weten op welke wijze de heffingsplichtige omschreven wordt in het belastingreglement van de gemeente.

Reclame

scorpioen

#34 , 06 sep 2016 09:35

De door mij aangehaalde punten gelden ook voor de vruchtgebruiker.
De belasting wordt opgenomen in een kohier. Het kohier moet de naam van de belastingplichtige vermelden. Een afschrift (aanslagbiljet) van het kohier wordt aan de belastingplichtige verzonden, en daarna moet die betalen. Ik zie niet in hoe de gemeente kan vorderen van de naakte eigenaar, als die niet als belastingplichtige opgenomen is in het kohier en een aanslagbiljet ontving. De vermeldingen op het deurwaardersexploot zouden moeten duidelijk maken krachtens welke titel de deurwaarder wil uitvoeren. Kan u een afschrift van dit deurwaardersexploot ergens op het net zetten, of mij met een pb opsturen.
Als u naar rechtspraak verwijst, moet u verwijzen naar wat de rechter beslist heeft. Niet naar de standpunten van partijen, dat is geen rechtspraak.

Nietsje
Topic Starter

#35 , 06 sep 2016 09:36

U verwijst in al uw bronnen naar de Vlaamse regelgeving en meer bepaald deze van de heffing op de leegstand en verwaarlozing van bedrijfsgebouwen. Dit is inderdaad een gewestbelasting waarop deze regelgeving van toepassing is.

Aangezien de gemeente echter de aanslag heeft gevestigd, is de kans groter dat het over de gemeentelijke leegstandsheffing woningen gaat. Hiervoor is de Vlaamse Overheid niet langer bevoegd sinds 1 januari 2010. Het is daarom van belang om te weten op welke wijze de heffingsplichtige omschreven wordt in het belastingreglement van de gemeente.
Zo hoor ik het heel graag. Soral U schrijft slechts 1 bericht en absoluut welgekome
informatie dewelke dan ook nog 200% schijnt te kloppen.

En dat is per slot van rekening de reden waarom ik mijn uitgebreide vraag stelde,
zoals nog andere vraagstellers. Alvorens een reactie te lezen kijk ik steeds naar
het aantal geschreven berichten van de schrijver.
Opgelet ik schrijf bij deze niets negatief over iemand , van een schrijver met veel
berichten kan inderdaad elk bericht perfect positief geformuleerd zijn.
Ik heb Fido nog weten ontstaan , het allereerste forum en wereldwijd.
Werkte nog onder °Dos° bijzonder vlot , snel en vooral overzichtelijk , maar
aartsmoeilijk om te installeren. Misschien bestaat het nog , ik ben er ooit nog
moderator geweest , slechts heel kort omdat ik het niet kon aanzien wat sommigen
ongefundeerd schreven.
Storen sommigen zich aan mijn korte bloemlezing hierboven , bij voorbaat mijn excuses.

Soral nu moet ik naar ne vriend om mijn verzoekschrift eens te laten nalezen , of het
aan al de vereisten voldoet en straks beantwoord ik jou bericht zoals het moet.

Want ik heb in het 10 blz tellende gemeentereglement inderdaad de datum
1 januari 2010 gezien + ook de term °Zakelijk gerechtende° waarvan ik in den beginne
niet de exacte betekenis kende - tiens en nu ook nog niet zoals het moet.

Nietsje
Topic Starter

#36 , 06 sep 2016 21:28

Wil een Topic Starter succes hebben dan moet hij dagelijks voor leven in de brouwerij zorgen ,
zo is dat toch hé , dus ben ik dik in de fout vandaag !

Met een mini voldoening kijk ik er toch al op terug + met de hoop dat ik menig lezer niet-schrijver
van dienst ben geweest want deze groep , de niet-schrijvers namelijk de lezers bepalen het succes
en voortbestaan van een forum.

Schrijven is als gaan joggen dus ook voor ons lichaam !
Elk forum heeft schrijvers vandoen , kwaliteit schrijvers
Amay wat een pauvre kwaliteit van mij met al dat filosoferen van hierboven.

De materie Leegstand & leegstand heffing en aanslagbiljet plus kohier vandaag
door _scorpioen _ aan toegevoegd is een geheel dat vrij jong is.

1 In mijn regio zitten we aan 40% van de gemeentes dewelke leegstand effectief toepassen
2 De gemeente die mij met deurwaarders te lijf gingen startte er mee in 2013 en waren
sedert 2010 aan het inoefenen . Ik was hunne 1ste klant aanslagjaar 2013 , aanslagbiljet leegstand
verstuurd augustus 2014 !

Ne peuter moet eerst kruipen , wij allemaal ook ! Zonder wettekst kan ik nog altijd niet lopen
als De Rechter de wettekst (als er een van bestaat) maar heeft en de wijsheid om te beslissen
Dat :
- De naakte eigenaar zelfs niet mag aangesproken worden bij leegstand , laat staan heffing
of nog erger ne deurwaarder sturen
- Dat de naakte eigenaar geen zakelijke gerechtigde is
- Dat indien vruchtgebruiker (of volle eigenaar etc..) een ongeldig / halfslachting
geschrift als bezwaar indient , dat de gemeente VERPLICHT is om een ontvangtsmelding
plus eventuele gebreken in bezwaar VERPLICHT moet mededelen aan opsteller , zodat deze
kan corrigeren.
- Dat etc.. etc.. etc..

Kort samengevat een recente materie ! Tja toch maar doodnormaal dat de meeste onder ons
het fijne ervan nog niet kennen , maar we zijn op goede weg !

Ne sorry voor :
_scorpioen_
_Soral_

Ik doe absoluut datgene wat jullie mij hebben aangeraden , zeker weten !
Maar niet meer vandaag , vandaag mijn werkgever in de wattekes gelegd met overuren.
Dus mijn pijp is uit , voor morgen dan , beloofd !

PS
_scorpioen_ wat bedoel je met BP opsturen > afkorting van ?
Aan de mod moet ik ook nog vragen , hoe een image te uploaden binnenin een tekst,
mijn testen mislukte telkens.

scorpioen

#37 , 06 sep 2016 23:09

Privé Bericht

JPV
Juridisch actief: Ja

#38 , 06 sep 2016 23:21

1) een afbeelding opladen staan we hier niet toe
2) het is echt niet nodig om alles op te schrijven waaraan je denkt. Beperk je tot je juridische bedenkingen of vragen en hou het beknopt en (relatief) zakelijk. Dat je werkgever tevreden was of dat je dringend de was moet doen, moeten wij echt niet weten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”