Donatie aan particulier, geen familie

Niels2a
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Donatie aan particulier, geen familie

#1 , 21 apr 2020 20:11

Beste,

Ik heb een vraag over mijn Facebookpagina waar ik een weerpagina op heb.
Regelmatig krijg ik een vrijblijvende donatie/ sponsoring van mijn volgers. Meestal bedragen tot een maximum van € 50.
Gezien ik geen specifieke dienst verleen aan deze mensen, die er steeds op staan om een bijdrage te doen, had ik begrepen dat men uit kan gaan van een schenking waarop geen belastingen verschuldigd zijn.

Nu, deze middag kreeg ik een melding dat een volger me € 1000 gedoneerd had via een bankoverschrijving. Ik stond er zelf versteld van, en dacht dat het om een foutje ging. Ik heb de persoon in kwestie (die ik absoluut niet ken, en dus ook geen familie van me is) opgebeld met de vraag of dit wel correct was? Hij vertelde mij dat dit geen fout is, en dat hij graag zijn financiële steun wilt verlenen om mij en mijn weerpagina te steunen. Via messenger heb ik hem verschillende keren vermeld dat hij dit echt niet moest doen, maar vertelde dat hij dit met plezier gedaan heeft.

Nu is mijn vraag.. Wat als deze persoon deze donatie plots terugeist? Stel dat deze persoon (ik zeg maar wat) onder invloed van iets was? (al klonk hij telefonisch goed aanspreekbaar)

Kan dat zomaar en tot wanneer kan deze persoon in kwestie dit doen? Zelf ben ik er overdonderd van, maar ben deze persoon zeer dankbaar want dankzij deze steun, kan ik mijn weerstation (installatie) uitbreiden. Overigens staat er in de mededeling van de bankoverschrijving, niets bij vermeld.

Overigens doe ik al mijn werk volledig vrijwillig, en kunnen mensen een volledig zelfgekozen bedrag storten, zonder dat ik er een dienst voor moet bewijzen.

Kan iemand me hierover meer vertellen?

Groetjes,
Niels

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 21 apr 2020 20:30

gegeven is gegeven

alle bewijzen goed bijhouden

als hij plots iets anders claimt hem er op wijzen op eerdere gesprekken

blijft hij u lastig vallen is dit belaging en strafbaar (tenzij hij bedreigingen etc gaat uiten)

Franciscus

#3 , 21 apr 2020 23:16

Wat als dat strafbare bedreigingen zijn komen die er nog bij.

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 apr 2020 09:22

Op 3 berichten, waarvan 2 speculatieve, gaat een vrijwillige donor van 1000€ van weldoener naar belager en strafbare bedreigingen ... Hallooooo, Juridisch Forum ?

Voor de vraagsteller:
Kijk misschien eens rond naar een andere manier van doneren dan een vrije overschrijving.
Manieren waarbij u kan beperken hoeveel er geschonken wordt, als u zich ongemakkelijk voelt bij dergelijk hoog bedrag (al ligt dat voor iedereen anders).
Die diensten pikken anderzijds zelf ook wel een graantje mee ...

Drone

#5 , 22 apr 2020 10:22

Op 3 berichten, waarvan 2 speculatieve, gaat een vrijwillige donor van 1000€ van weldoener naar belager en strafbare bedreigingen ... Hallooooo, Juridisch Forum ?

Voor de vraagsteller:
Kijk misschien eens rond naar een andere manier van doneren dan een vrije overschrijving.
Manieren waarbij u kan beperken hoeveel er geschonken wordt, als u zich ongemakkelijk voelt bij dergelijk hoog bedrag (al ligt dat voor iedereen anders).
Die diensten pikken anderzijds zelf ook wel een graantje mee ...
niels2a stelt zelf de vraag;

"Nu is mijn vraag.. Wat als deze persoon deze donatie plots terugeist? Stel dat deze persoon (ik zeg maar wat) onder invloed van iets was? (al klonk hij telefonisch goed aanspreekbaar)"

het is niet de eerste keer dat zoiets gelijkaardig hier word gevraagd (persoon X heeft Y gegeven en eist dit nu terug)

Niels2a
Topic Starter

#6 , 22 apr 2020 20:35

Merci voor jullie berichten!! Met andere woorden heb ik weinig te vrezen dan?

Drone

#7 , 22 apr 2020 21:03

Merci voor jullie berichten!! Met andere woorden heb ik weinig te vrezen dan?
normaal wel

maar het is en blijft een rare wereld, zelfs zonder corona

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”