Telkens er kosten zijn aan het huis (waarvan mijn moeder vruchtgebruiker is en ik blote eigenaar), zowel binnen/buiten, is er een discussie "wie wat moet betalen".
In het contract bij de notaris staat dat de vruchtgebruiker "het huis moet onderhouden als een goede huisvader" en de blote eigenaar "de kosten aan de buitenkant voor zijn rekening moet nemen".
Het huis is meer dan 50 jaar oud en uiteraard is er slijtage. Mijn vader heeft steeds het meeste werk zelf gedaan, zowel binnen en buiten. Hij is 10 jaar geleden overleden.
1. Na zijn dood heeft mijn moeder overal voorzetrolluiken laten plaatsen, gans het huis rondom. Ik vond dat dit NIET voor mijn rekening was. Of toch ???
2. Uit veiligheidsoverweging heeft mijn moeder bijna gans de elektrische leiding in het huis vervangen en ook een terre laten plaatsen. Ik vond dat dit NIET voor mijn rekening was. Of toch ???
3. De boilers voor het warm water zijn stuk Ze zijn meer dan 30 jaar oud. Er moeten er twee nieuwe gekocht worden (van 50L en in koper). Wie moet dit betalen ??? Ik denk mijn moeder, maar ik kan fout zijn.
4. Op de koer staat een "chaletje" en een houten garage. Geen van beiden wordt gebruikt. Ik vind die overbodig. Daarom vind ik ook dat ik zeker niet de kosten moet dragen als mijn moeder nieuwe roofing op dat chalet wil laten leggen of op de garage. Voor haar heeft het chaletje een sentimentele waarde omdat mijn grootmoeder daar heeft ingewoond.
5. Binnenkort zullen er werken zijn aan het dak van het huis. Hiervan vind ik dat IK dat moet bekostigen. Geen probleem. Maar ik mag dan ook wel de dakwerker zelf kiezen vind ik. Ook slijtage van de goten en zo zal ik wel betalen.
6. Mijn moeder heeft de voorhof laten dichtleggen met klinkers omdat ze het tuinieren te zwaar vond. Weer vind ik dat IK dat niet moest betalen.
7. En dan nog een laatste vraagje : binnen in het huis is al meer dan 20 jaar niets geschilderd of behangen. Heb ik het recht om haar te vragen daar eens iets aan te laten doen ? Ik zal haar zeker niet dwingen, maar ik vind dat de toestand niet meer kan bezien worden als dat er voor het huis (binnen) gezorgd wordt "als door een goede huisvader".
Graag had ik uw mening hierover want ik wil gerust betalen als het mijn plicht is.
Bedankt.