Verdeling deel roerende goederen na 6 maanden

ebrmidt
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verdeling deel roerende goederen na 6 maanden

#1 , 30 jan 2025 10:03

Ongeveer 6 maanden geleden ondertekende m'n 2 zussen en ik de akte voor de verdeling van onroerende goederen, waarbij ik het ouderlijk huis overnam in volle eigendom.

2 maanden voor de ondertekening werd een verdeling van de inboedel in het huis georganiseerd.
Dit verliep eerder chaotisch omdat één zus ook haar vier kinderen meenam. Het werd op den duur te gortig, zodat m'n andere zus de verdeling van persoonlijke spullen in de kamer van onze ouders weigerde met de kinderen erbij.

Die andere zus heeft nadien nog een aantal keren voorgesteld om gezamelijk en zonder kinderen door die ene kamer te gaan maar
daar kwam geen reactie op. Bij de ondertekening op het kantoor van de notaris werd hier ook niet op teruggekomen door een van de partijen.

Nu zes maanden later wil de zus met de 4 kinderen een nieuwe verdeling van de resterende inboedel.
Ik antwoord hierop dat de verdeling een afgesloten hoofdstuk is.

Een week later ontvangen m'n andere zus een ik een mail dat ze een advokaat heeft ingeschakeld.

M'n andere zus en ik ontvangen de week daarop een mail van een advokaat met eis tot een minnelijke verdeling, binnen de 8 dagen.
"Bij gebreke aan antwoord binnen deze termijn, dan wel in geval van weigering, zal ik de procedure tot gerechtelijke vereffening-verdeling dienen in te leiden."

Mijns inziens is de redelijke termijn om nog goederen op te eisen overschreden.

M.a.w. kan de aangestelde advokaat dit afdwingen in een rechtbank ?

mava105

#2 , 30 jan 2025 10:18

TS heeft hier zelf een eind gemaakt aan de verdeling,n en nu eist hij/zij dat alles blijft zoals op het laatst werd bedongen. Er werd toen geen overeenkomst bekomen,. Dus er werd nog NIETS verdeeld.

ebrmidt
Topic Starter

#3 , 30 jan 2025 10:25

Er is inderdaad geen inventaris opgemaakt van wat meegenomen werd, ook niet wat er (nog) in huis is.
Dat er NIETS verdeeld werd kan weerlegd worden door m'n andere zus en ikzelf : woord tegen 2 wederwoorden.

Reclame

bullgod

#4 , 30 jan 2025 20:12

het maakt niet uit of er al iets verdeeld werd, zelfs al was het 1 woord tegen 100 wederwoorden.
zolang er geen schriftelijk akkoord is over de verdeling vd ganse nalatenschap, kan elke erfgenaam een gerechtelijke vereffening-verdeling vragen.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

treesje58

#5 , 31 jan 2025 11:52

Dat er NIETS verdeeld werd kan weerlegd worden door m'n andere zus en ikzelf : woord tegen 2 wederwoorden.
Maar u geeft zelf aan dat u verhinderde dat de 3de persoon mee kon doen aan de verdeling van een deel van de goederen? En dat u dit zelfs expliciet bent blijven verhinderen, omdat, als ik het goed lees u niet vond dat de kleinkinderen ook mochten kiezen?

Dit wil toch zeggen dat niet alles verdeeld geraakt is en dat de mogelijke dagvaarding gerechtvaardigd is. Ik raad u ten stelligste aan eerlijk te zijn in deze opzet, als uw zus kan aantonen dat u beiden zaken 'achterhoud' kan dit aanzien worden als heling en verliest u aanspraak op wat u achtergehouden heeft.

Uw zus mag altijd een gerechterlijke procedure opstarten waarin dan alles netjes opgelijst wordt en volgens de regels verdeeld kan worden. Idealiter gebeurt dit in der minne, maar de procedure bestaat er om exact deze soort disputen over 'oneerlijkheid' en 'gortigheid' aan de kant te zetten en alles volgens de regels van de kunst te doen.

In de ene situatie is iedereen wat geld kwijt om zijn rechten te verdedigen, en eindigen alle 3 'erfgenamen' met 1/3de van de goederen in waarde, in de andere kan jij die ketting houden die jij zo belangrijk vind, maar die mogelijks meer waard is dan al de rest en misschien nog iets hier of daar. (Hint: meubels en servies zijn echt niet zo veel waard als je denkt, juwelen ook niet, maar daar zit vaak wel wat meer 'waarde' aan)

Wilt u de dagvaarding vermijden kunnen jullie best toch alle drie tot een akkoord komen, anders gaat het een leuke trage procedure worden waar alle partijen tijd en moeite in moeten steken. (Ofte: dit gaat nog meer dan een jaar duren)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”