gezamenlijke spaarrekening wettelijk samenwonenden

Poema_007
Topic Starter

gezamenlijke spaarrekening wettelijk samenwonenden

#1 , 14 jan 2013 10:38

Hallo,

Ik heb een vraag mbt wettelijk samenwonen/ gezamenlijke spaarrekening op naam van beiden.

We hebben ons geïnformeerd bij de bank en daar heeft men gezegd dat als er niks vastligt bij de notaris, de erfgenamen bepalen wat er met het geld op de spaarrekening moet gebeuren als hun respectievelijke ouder overlijdt.

Wij hebben een nogal uiteenlopend inkomen. Als de rekening dus op beider naam staat, is dat dan altijd fifty/fifty, of kunnen de kinderen daar achteraf moeilijk over doen?

Is dit iets wat je best laat registreren bij de notaris of komt dit automatisch goed?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 14 jan 2013 10:57

in geval van wettelijk samenwonen zou ik - om het juridisch niet te bemoeilijken - twee individuele spaarrekiningen opstarten.
Dan bepalen jullie zelf bij leven hoeveel er op elke rekening gespaard wordt, en dan is er bij voerlijden ook géén discussie,
Nu maken jullie het voor jezelf heel ingewikkeld.

wanton

#3 , 17 jan 2013 17:21

Wettelijk samenwonenden leven in een systeem van scheiding van goederen. Dus ieder heeft een eigen spaarrekening en zichtrekening. In het beste geval is er een gezamenlijke rekening , waar ieder zijn deel op stort , die gebruikt wordt voor de kosten van het huishouden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro

#4 , 17 jan 2013 20:53

Bij overlijden van één van de partners zullen er alleszins - wat dergelijke rekening die op beide namen staat- erfenisrechten moeten betaald worden op de helft van het tegoed dat op die rekening staat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#5 , 18 jan 2013 00:18

Bij overlijden van één van de partners zullen er alleszins - wat dergelijke rekening die op beide namen staat- erfenisrechten moeten betaald worden op de helft van het tegoed dat op die rekening staat.
Hoe bedoel je dat?

De tegoeden zijn voor de helft van de ene , en de helft van de andere partner. Die erven niet van mekaar. De overlevende partner krijgt toch zo zijn helft. De erfgenamen , die de helft van de overleden partner erven , betalen idd SSR.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#6 , 18 jan 2013 00:37

Hoe bedoel je dat?

De tegoeden zijn voor de helft van de ene , en de helft van de andere partner. Die erven niet van mekaar. De overlevende partner krijgt toch zo zijn helft. De erfgenamen , die de helft van de overleden partner erven , betalen idd SSR.
Ja zo bedoelde ik het inderdaad. Voor de fiscus behoort de helft van die rekening toe aan ieder van de twee partners, onafgezien van wie het geld "verdiend" heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”