Opeisen verdeling erfenis

gvdb
Topic Starter

Opeisen verdeling erfenis

#1 , 11 jun 2013 10:52

Hey,

Snel de situatie schetsen waarin mijn moeder zich bevindt. 10jaar geleden is haar moeder overleden, haar vader 1jr ervoor, en wilden de kinderen alles verdelen. Al snel bleek dat de broer van mijn moeder niet echt bereidwillig was om alles te verdelen, hij zou bepalen wie wat kreeg. Vorig jaar hebben we uiteindelijk via advocaat alles kunnen verdelen op 1 bouwgrond na. Op 1.5 jaar tijd dat deze grond te koop staat zijn er 3 kopers komen opdagen en hebben een bod uitgebracht. Telkens was mijn moeder en haar zus akkoord maar hun broer niet. Op een lullige manier vraagt hij telkens een kleine som meer (2000eur) dan wat de kopers ervoor willen geven en deze mensen zijn deze spelletjes beu en haken dan altijd af.
Nu is mijn vraag is er een mogelijkheid om hem te dwingen tot verkoop? De verkoop wordt geregeld door een immobilliënkantoor en deze mensen wensen de samenwerking stop te zetten omdat het zo geen werken meer is.

Graag jullie bevindingen?

Groeten,

Geert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 11 jun 2013 11:11

Ja , gedwongen uit onverdeeldheid treden , wat finaal kan eindigen in een openbare verkoop .

k.b.

wanton

#3 , 11 jun 2013 15:46

Art 815 zegt dat niemand verplicht is in onverdeeldheid te blijven. Men kan hem dwingen om te verkopen. Vertel hem dat!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

gvdb
Topic Starter

#4 , 11 jun 2013 15:54

@Wanton: hem dwingen tot verkoop zal enkel via advocaat/rechtbank gaan veronderstel ik?
Bedankt aan iedereen vr de info.

Greetz

Geert

k.b.

#5 , 11 jun 2013 16:39

@Wanton: hem dwingen tot verkoop zal enkel via advocaat/rechtbank gaan veronderstel ik?
Bedankt aan iedereen vr de info.

Greetz

Geert

Dat zit er dik in ...
zijn huidige houding is immers niet dat hij niet wil verkopen ... hij heeft het juist moeilijk om zich aan een prijs te houden ...

k.b.

mikske

#6 , 17 jun 2013 15:50

Daag die ambetante broer voor de rechtbank, hij zal snel anders gaan piepen. Gedwongen in onverdeeldheid blijven is tegen de wet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”