Kunnen we niks 'forceren' opdat zij uit die onverdeeldheid wil gaan ? Gezien wij voor 3/8 mede-eigenaar zijn van het appartement, wat zijn onze mogelijkheden ? Kan er bv iemand van de kinderen zeggen dat hij daar gaat wonen ? Wij willen gewoon zo snel mogelijk krijgen waar we recht op hebben zodat we dit hoofdstuk, dat een groot deel van ons leven negatief beïnvloed heeft, kunnen afsluiten.
Graag eender welk advies ? Hartelijk dank voor de opmerkingen die reeds gegeven zijn.
Zat in een gelijkaardige situatie.
Mijn advies: heb vooral geduld. Afhankelijk van de leeftijd van de 2de echtgenote zijn de afkoopwaarden van het vruchtgebruik fenomenaal hoog.
Hoe ouder ze wordt, hoe minder dat jullie moeten laten vallen.
Indien jullie in de veronderstelling zijn dat jullie 3/8ste van de verkoopprijs ontvangen : no way!
Jullie moeten afkoopwaarde van het vruchtgebruik betalen indien ze erin toestemt om de woning te verkopen.
Deze verschillen al naargelang haar leeftijd. hou er wel rekening mee dat de leeftijd van de stiefmoeder minstens 20 jaar ouder dan het oudste kind moet zijn. Is het oudste kind vb. 40 en de 2de echtgenote 45, dan wordt ze toch geacht om 60 jaar te zijn. Maar zelfs dan is de afkoopwaarde nog .....
Voor de meest recente afkoopwaardes volgens Ledoux :
http://www.gendec.be/fileadmin/files/ge ... 120604.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
op pagina 3.
In mijn voorbeeld van de aangerekende 60 jaar is bij een interestvoet van 1.5% de afkoopwaarde nog steeds 30,98% die je van de verkoopwaarde zal moeten afstaan.
Indien mevrouw er levenslang blijft wonen dooft dat vruchtgebruik uit bij haar overlijden.
Zelf had ik me er al lang bij neergelegd dat de waarde van het huis van mijn vader later voor mijn eigen kinderen zou zijn, zonder dat ik er nog enig nut van had.