niet geïnformeerd overlijden vader - erfenis verworpen?

Taschi
Topic Starter

niet geïnformeerd overlijden vader - erfenis verworpen?

#1 , 07 jun 2015 21:24

ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen.

ik heb al 15 jaar geen contact meer met mijn ouders die gescheiden zijn en beiden opnieuw hertrouwd. Nu heb ik via via vernomen dat mijn vader vorig jaar overleden is. Ik woon al jaren in het buitenland en heb verder geen familie. Ik vraag me af hoe het zit met de erfenis, heb ik die nu automatisch verworpen? ( wat ik ook wil). Of moet ik dat toch nog doen bij het vredegerecht of notaris? Ik ga ervan uit dat alles naar zijn vrouw is gegaan, ik heb voor de rest niks gehoord.

heeft hier iemand ervaring mee?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 jun 2015 22:27

Er bestaat geen automatisme bij verwerpingen.

U zou dus bij gelegenheid de erfenis uitdrukkelijk kunnen verwerpen bij een notaris of bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg bevoegd voor de woonplaats van uw vader.

Maar waarom zou U dat nu al doen? Stel dat er schulden waren... dan moeten die schuldeisers bij U aankloppen. Op dat moment kunt U nog altijd in gang schieten. Stel dat er actief was en dat U een deel zou mee-erven (hij maakte bvb. geen testament). Dan zullen de andere erfgerechtigden U wel vinden, want zonder uw medewerking kan dan bvb. een onroerend goed niet verkocht raken of kan een bank weigeren rekeningen uit te betalen.

Ik zou dus niets, maar dan ook niets doen.Dat kost ook niets.

PS heeft U kinderen of kleinkinderen ?

BW123

#3 , 08 jun 2015 09:22

Is het niet de taak van de notaris om erfgenamen van een overleden persoon te zoeken en te contacteren?

Reclame

roharro

#4 , 08 jun 2015 10:31

Is het niet de taak van de notaris om erfgenamen van een overleden persoon te zoeken en te contacteren?
Neen.
Enkel als hij gevraagd wordt door één van de erfgenamen om dat te doen.
Notarissen weten niet wie er overlijdt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

witchqueen

#5 , 14 jun 2015 21:29

Dus als je ergens een ver familielid hebt, waar je eigenlijk van hoort te erven, dan gaat dat nooit gebeuren als dat familielid daar zelf niet voor zorgt ?

roharro

#6 , 14 jun 2015 21:34

Er wordt steeds één erfgenaam aangeschreven door de overheid met het oog op de aangifte van de erfenisn en ter incassering van de verschuldigde erfenisrechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”