Termijn inkorting vragen

dorienswings31
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Termijn inkorting vragen

#1 , 16 mar 2016 15:50

Ik en mijn vriend wensen de woning aan te kopen van de grootmoeder van mijn vriend. Grootvader is overleden in 2004. Zij hadden drie kinderen.
Er was een gift tussen echtgenoten dat door de kinderen niet betwist werd en dus is de gehele nalatenschap toegekomen aan de langstlevende echtgenote. Zij is dus alleen eigenaar van het goed. De kinderen hebben ook de aangifte mee ondertekend en geen successierechten betaald.
Grootmoeder kan dus in principe alleen verkopen. Alleen zijn we er niet zo zeker van dat als zij alleen verkoopt, de kinderen de inkorting niet meer kunnen vragen en dan de akte zou nietig verklaard worden.
Kunnen zij dit nog doen nadat ze toen akkoord zijn gegaan met de aangifte? Binnen welke termijn dienen ze dit dan te doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 mar 2016 18:15

Grootmoeder is alleen eigenaar. Zij kan alleen beslissen over de verkoop. Indien dit gebeurt aan de marktprijs, kunnen zij dar niets tegen doen. Als u zou kopen v er onder de waarde, kunnen zij dit als een verdoken schenking opvatten en wel bezwaar maken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 16 mar 2016 20:08

De aangifte van nalatenschap, zelfs getekend door de kinderen, is maar een document bestemd voor de fiscus en niets meer.
Daar worden geen burgerlijke zaken in geregeld.

Als er geen ander document bestaat, dacht ik aan 30 jaar.

Reclame

j.demoor

#4 , 18 mar 2016 11:16

“Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1464.Het beding van ongelijke verdeling en het beding van verblijving van het gehele gemeenschappelijke vermogen worden niet beschouwd als schenkingen, maar als huwelijksvoorwaarden. Zij worden echter wel als schenkingen beschouwd voor het aandeel boven de helft dat aan de langstlevende echtgenoot wordt toegewezen in de waarde, op de dag der verdeling, van de tegenwoordige of toekomstige goederen die de vooroverleden echtgenoot in het gemeenschappelijk vermogen heeft gebracht door een uitdrukkelijk beding in het huwelijkscontract.”(B.W.)

Ik ga ervan uit dat het beding van verblijving tussen uw grootouders geen schenking was,zodat er evenmin inkorting kan zijn bij overlijden van de eerst stervende.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 18 mar 2016 12:01

Bij een verkoop tegen de normale voorwaarden aan de marktprijs is er toch geen sprake van inkorting. Dat is enkel van toepassing bij de erfenis, na schenking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dorienswings31
Topic Starter

#6 , 04 apr 2016 12:38

De verkoop zou geschieden aan de normale voorwaarden, tegen een normale prijs.
Als grootmoeder dan zou overlijden, kunnen de erfgenamen dan nog de inkorting vragen? Kan de akte verkoop dan nietig verklaard worden?
Gaan wij de woning dan kwijt zijn?

dorienswings31
Topic Starter

#7 , 05 apr 2016 15:05

Is het zo dat grootmoeder alleen kan verkopen? Is het zeker dat zij alleen eigenaar is ingevolge die gifte tussen echtgenoten? Kunnen de erfgenamen hier nog op terugkomen en zeggen dat zij mee eigenaar waren van de woning en dat de verkoop dus nietig is?

Grisjka Nowych

#8 , 18 mei 2016 04:10

Bij erfenis van vader of moeder wordt het kindsdeel wettelijk beschermd.
De erflater kan zijn nalatenschap gelijk verdelen over zijn kinderen + een wildcard.
Schenkingen worden steeds beschouwd als voorschot op het erfdeel, expliciet vermeld in de schenkingsakte of niet.
Een schenking aan een kind kan dus nooit groter zijn dan deel van de wildcard.
Is daaraan niet voldaan, dan kan via "inkorting" het reservatair kindsdeel hersteld worden.
1. Kan een door schenking reeds bevoordeeld kind ontsnappen aan inkorting door de nalatenschap te weigeren? Is dat kind door weigering van de nalatenschap geen erfgenaam meer, zodat hij als niet-erfgenaam niet deel hoeft te hebben in de rekenkundige controle van het reservatair kindsdeel?
2. Als "voorschot" op het erfdeel letterlijk van toepassing is, impliceert deze weigering van de nalatenschap dan ook weigering van de schenking?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”